امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تحصیل ۲۵هزار دانش‌آموز کشاورزی در ۱۰۸ هنرستان

معاون وزیرجهادگفت:حدود۲۵هزاردانش آموزدررشته کشاورزی در ۱۰۸هنرستان تحصیل می کنند که این تعدادبایدافزایش یابد، یکی ازبخش هایی که به کشاورزان و مدیران کمک می کند توسعه هنرستان های کشاورزی است.

به گزارش آرمان اقتصادی، اسکندر زند در همایش معرفی برترین های آموزش های مهارتی کشاورزی با بیان اینکه یکی از عوامل توسعه، آموزش و تقویت نیروی انسانی است، اظهار داشت: افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، یکی از اهداف ما در شرایط موجود است.

وی تصریح کرد: بهره وری در کشاورزی با سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها صورت می گیرد و راه آن نیز، دانش بنیان کردن کشاورزی است که از مسیر آموزش می گذرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما در دولت دوازدهم، رویکرد آب محوری را به جای زمین محوری در پیش گرفتیم، گفت: همچنین رویکرد کیفیت تولید را جایگزین کمیت نمودیم؛ ضمن اینکه علاوه بر تولید برای داخل، رویکرد صادرات محوری را پیگیری می کنیم.

زند افزود: رویکرد توجه به کشاورزان، علاوه بر توجه به کشاورزی نیز در دستور کار ما قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امروزه نیاز به توجه به ابعاد نرم افزاری از هر زمان دیگری بیشتر احساس می شود، گفت: ابعاد نرم افزاری همان ترویج، تحقیق و مسائل آموزشی است.

وی اضافه کرد: ما بر حسب نیاز سالانه حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دانشجو در مقاطع، رشته ها و گرایش های مختلف اعلام می کنیم که اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده می توانیم بیکاری فارغ التحصیلان در بخش کشاورزی را تا حدودی مدیریت کنیم.

زند با بیان اینکه در حوزه حاکمیتی، با وزارت آموزش و پرورش در زمینه کار و دانش و فنی و حرفه ای در حال همکاری هستیم، ادامه داد: در حال حاضر، حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار دانش آموز در رشته کشاورزی در ۱۰۸ هنرستان کشور تحصیل می کنند که این تعداد باید افزایش یابد، یکی از بخش هایی که به کشاورزان و حتی مدیران آینده کمک می کند، توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای در رشته کشاورزی است.  ما وظیفه حمایتی در زمینه آموزش های علمی – کاربردی و فنی و حرفه ای در مورد کشاورزان آینده داریم و برای آنکه آینده کشاورزی کشور تضمین شود و سرمایه گذاری ها اثربخش و کارآمد باشد، باید علاوه بر زیرساخت ها، بر روی کشاورزان نیز سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: ما برای کارشناسان پهنه ها، آموزش های بلندمدت شروع کرده ایم که طبق برنامه، این کارشناسان باید حداقل بین ۳ تا ۶ ماه در عرصه های بزرگ تولید، آموزش ببینند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما سیاست خود را به سمت آموزش کشاورززادگان تغییر داده ایم، گفت: اما جذب آنها کار راحتی نیست، ضمن اینکه ما در حوزه فنی و حرفه ای و کار و دانش چندان موفق نبوده ایم و باید فکری برای این مسئله شود.

زند با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی اداری، موسسات علمی و کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی اجازه جذب دانشجو ندارند، افزود: موسسه علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی بر این اساس از این پس دانشجوی جدید جذب نمی‌کند و در عوض ما این موسسه را تقویت خواهیم کرد و از ظرفیت های آن در حوزه آموزش های مهارتی، ترویجی، آموزش بهره برداران و زنان روستایی بیشتر استفاده می کنیم.

در ادامه این همایش، سیدجلال الدین بصام، رئیس موسسه علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در همایش امروز از حدود ۲۷ نفر در حوزه های مختلف آموزشی تقدیر می شود، گفت: طبق قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی، باید دانشجویان کشاورزی ۶ ماه از دوران تحصیل خود را در محیط واقعی کار سپری کنند که این قانون از سال جاری برای دانشجویانی که سال آخر تحصیل خود را سپری می کنند، اجرایی خواهد شد.

بصام با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر عدم پذیرش دانشجو توسط موسسه های علمی و کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی افزود: بر این اساس ما از بهمن ماه سال گذشته پذیرش دانشجو در موسسه خود را متوقف کرده ایم؛ اما مراکز خصوصی می توانند اقدام به جذب دانشجو کنند.

زهرا مهدوی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا