صنعت، معدن، تجارت

تشکیل وزارت بازرگانی اقدام درستی نیست

 

مدیر عامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران گفت: تشکیل وزارت بازرگانی اقدام درستی نیست چراکه با احیای وزارت بازرگانی بطور قطع و یقین قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی به بوته فراموشی سپرده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رحمت الله بنار در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: قبل از قانون تمرکز بازرگانی در بخش کشاورزی همواره تعارضات و ناهماهنگی های بین حوزه تولید و بازار در بحث تصمیم گیری ها، اجرا و همینطور رویکرد بازار به چشم می خورد.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: وزارت بازرگانی با رویکرد واردات محور صرفنظر از مشکلات و منافع تولیدکنندگان به امر تنظیم بازار مبادرت می ورزید.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران گفت: اگر نگاهی به دوران قبل از قانون تمرکز یعنی سال ۱۳۹۲ انداخته شود تعارض وتناقض بین دو بخش تولید و بازار را به وضوح درخواهید یافت.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در زمان وزارت بازرگانی سابق همگان شاهد ثبت سفارش بی رویه در برخی از اقلام اساسی مثل شکر، برنج، روغن، میوه و سایر اقلام بودند.

بنار تصریح کرد: کشوردر چند سال اخیر بعد از تجمیع امور تولید و بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی توانست در کنار تامین نیازهای داخلی خود حتی صادرات نیز داشته باشد.

وی همچنین گفت: احیای وزارت بازرگانی ضمن ایجاد تعارضاتی در پاسخگویی موجب فراموشی قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در کشور می شود.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران افزود: تکیه تنظیم بازار محصولات کشاورزی به تولید داخلی، عدم خروج ارز از کشور، رونق تشکل‌های مردم نهاد کشاورزی، جلوگیری از واردات بی رویه، تقویت تولید وطنی و بسیاری موارد دیگراز جمله آثار و برکات این قانون است.

وی با بیان اینکه رونق تشکل ‌های مردم نهاد کشاورزی نتیجه قانون تمرکز است، اظهارداشت: این اتحادیه ها در تامین نهاده‌ها، زنجیره تولید و سایر بخش ها نقش پررنگی دارند.

بنار با اشاره به اینکه تعاونی ها و اتحادیه ها متصل به تولیدکنندگان هستند، گفت: هم اکنون ۴.۵ میلیون نفر از سرپرستان خانوار در این مرز و بوم به تولید انواع محصولات کشاورزی اهتمام دارند.

وی در ادامه ضمن بیان این نکته که اتحادیه ها و تعاونی ها نمایندگان قانونی و به حق کشاورزان در حوزه اقتصادی هستند، اذعان داشت: بازاررسانی و فروش مازاد محصولات بهره برداران بخش کشاورزی یکی از وظایف مهم این تشکل هاست.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران یادآورشد: قانون تمرکز نباید با احیا وزارت بازرگانی تحت الشعاع قرار گیرد چرا که این قانون به صرفه و صلاح تولید و تولیدکنندگان بخش کشاورزی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا