امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کاهش چشمگیر بیماری تب برفکی در کشور/آنفلوانزای پرندگان مهار شد

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی، با بیان اینکه شیوع بیماری تب برفکی نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی دارد، گفت:بررسی‌ها نشان می‌دهد آنفلوانزای پرندگان در کشور مهار شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما،  علی صفر ماکنعلی، با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی به تعداد انگشت شمار گزارش شده است، افزود: با وجود داشتن ۵۰ میلیون رأس گوسفند و بز، ۱۰ میلیون رأس گاو و دام سنگین و داشتن همسایه ای مانند هند که ۱۷ درصد گاوهای موجود در جهان در آن قرار دارد، در حال حاضر کشور از لحاظ شیوع بیماری تب برفکی در شرایط نسبتاً پاک بوده و بیماری به صورت محدود گزارش شده است.

وی گفت: در جدیدترین گزارش ها، تعداد دام های آلوده به بیماری تب برفکی در دو استان تهران و فارس فقط یک تا دو مورد گزارش شده است و نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی دارد.

همچنین بخوانید

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی افزود: واکسیناسیون تب برفکی در دامداری ها به طور مرتب انجام می شود؛ بنابر این تهدید خاصی نداریم.

ماکنعلی درباره وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: نمونه های وضعیت بیماری را در ۲۰ نقطه کشور به آزمایشگاه مرجع ارسال کردیم و نتایج نشان می دهد ویروس مهار شده و امسال در مقایسه با پارسال با اجرای برنامه های مدیریت اصلاح ساختار و امنیت زیستی موج بیماری کاهش معناداری دارد.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش سازمان خواروبار جهانی«فائو» ایران در منطقه خاورمیانه از لحاظ شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وضعیت بهتری دارد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی مرغ تخم گذار فعال شدند و از لحاظ تولید تخم مرغ کمبودی نداریم.

ماکنعلی درباره بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزود:  رعایت نکردن موارد بهداشتی و کشتن کنه با دست از سوی خانم دامدار سبب ابتلای وی و خانواده‌اش به این بیماری شد که متاسفانه به علت تأخیر در مراجعه به مراکز درمانی این خانم ۴۸ ساله دامدار فوت می کند.

وی گفت: متأسفانه برخی دامداران به علت نداشتن اطلاعات کافی در زمینه رعایت موازین بهداشتی کارهای پرخطر مثل کشتن کنه ناقل بیماری با دست و ذبح غیر بهداشتی دام در کشتارگاه های غیر مجاز می کنند که این اقدامات سبب انتقال بیماری به انسان می شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی تاکید کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک تهدید عمومی نیست و فقط افرادی که با دام ارتباط نزدیک دارند در خطر هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا