صنعت، معدن، تجارتمعدن

ریسک پذیری بالا در معادن/ اکتشاف بایدسیستماتیک باشد

دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: ریسک پذیری و هزینه سرمایه گذاری در بخش معادن کشور بسیار بالاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد شریفی در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: میزان سرمایه گذاری و فعالیت های علمی از جمله مشکلات اساسی در حوزه معادن ایران است.

وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه در حال حاضر اقدامات علمی اکتشافی در بخش معادن سنگ های تزئینی کشور انجام نمی شود.

همچنین بخوانید

دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: بررسی های دور سنجی و تحلیل داده ها از طریق هوابرد و فضا برد، بررسی کامل زمین شناسی و تحلیل های محیط رسوبی، استفاده از روش های ژئوفیزیکی مانند جی پی آر یا رادار نفوذی وبسیاری موارد دیگر در بخش معادن سنگ های تزئینی دنیا با قوت و قدرت هرچه تمامتر دنبال می شود ولی معادن ایران از چنین اقدامات علمی و اصولی بی بهره هستند.

وی در ادامه افزود: طبق معمول چنین اقدامات اساسی در بخش معدن هزینه بر است ازاین جهت ضرورت دارد دولت حمایت های لازم را انجام دهد.

شریفی تصریح کرد: نهادینه کردن بحث اکتشاف اصولی، علمی و سیستماتیک از جمله مسائل بسیار مهم در بخش معادن کشور است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به این مهم توجه جدی داشته باشد.

وی همچنین گفت: بدون شک در صورت نبود اطلاعات دقیق از وضعیت بخش معدن در ابعاد مختلف منجمله شناسایی درزها، شکستگی ها، لایه بندی ها بصورت علمی و همینطور عدم بازگشایی غیر استاندارد سینه کارهای استخراجی معادن در کشور بطورطبیعی ریسک ریزش، خرابی و خسارت های جانی و مالی در چنین معادنی بیشتر خواهد بود.

دبیرکل انجمن سنگ با بیان اینکه خطرات ایمنی معادن ایران بیشتر از سایر کشورهای دنیاست، افزود: اساس این بحث به مسئله اکتشاف برمی گردد.

وی تصریح کرد: اگر بحث اکتشاف بصورت علمی و سیستماتیک انجام شود بطور قطع و یقین در بخش استخراج نیز طراحی اصولی خواهیم داشت.

شریفی بیان داشت: طراحی منطقی در بخش استخراج معادن باید مبتنی بر اصول علمی، مهندسی و داده های بخش اکتشاف باشد.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآورشد: بدون شک اگر اکتشاف و استخراج بصورت منطقی و علمی انجام شود بی تردیدخطرات و چالش های ایمنی بخش معادن مملکت به شدت کاهش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «کالای ایرانی» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۰ صبح به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمیده رضا سلطانی و مهدی شیار» با هدف معرفی، ترویج، و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت ازتولید کنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی رویه کالای خارجی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا