صنعت، معدن، تجارتمعدن

۴ میلیارد تن ذخیره سنگ تزئینی ایران

رئیس انجمن سنگ ایران از شناسایی ۴۴ تا ۴۵ میلیارد تن ذخیره قطعی در معادن کشور خبرداد و گفت: از این میزان چهار میلیارد تن مربوط به سنگ های تزئینی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابوالقاسم شفیعی در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر حداکثر مصرف سنگ در ایران به هشت میلیون تن در سال می رسد.

 

وی همچنین با بیان اینکه ظرفیت تولید سالانه معادن سنگ تزئینی کشور بر اساس پروانه های صادره ۲۵ میلیون تن است، اظهارداشت: حداکثر تولید سنگ تاکنون در مملکت بیش از ۱۶ میلیون تن درسال نبوده است.

رئیس انجمن سنگ ایران گفت: تولید سنگ طی سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ به سبب رونق ساخت و ساز در کشور به ۱۴ میلیون تن در سال نیز رسید.

وی در ادامه افزود: بهره وری در گذشته به دلیل ضعیف بودن تکنولوژی برش سنگ به ازای هر تن سنگ در ایران بسیار پائین بوده است.

شفیعی تصریح کرد: برای مثال در دو دهه گذشته به ازای هر یک تن سنگ شش تا هشت متر سنگ برای مصارف مختلف در کشور تولید می شد که هم اکنون این عدد به مدد تکنولوژی و فناوری روز به ۱۰ تا ۱۲ متر به ازای هر تن سنگ رسیده است.

وی همچنین گفت: بهره وری تولید سنگ در کشورهای پیشرفته به ازای هر تن سنگ استخراجی از معادن ۱۴ تا ۱۵ متر است.

رئیس انجمن سنگ ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشور امروز در حوزه ماشین آلات سنگ بری به خودکفایی رسیده است، افزود: استان اصفهان در این زمینه یدطولای دارد و خیلی هم موفق عمل کرده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از ماشین آلات مورد نیاز حوزه سنگ های تزئینی در گذشته از ایتالیا وارد کشور می شد، اذعان داشت: خوشبختانه ایران اسلامی امروز با تلاش و همت متخصصان داخلی در بخش ماشین آلات و تجهیزات معدن و کوه بری و فرآوری و سنگ بری به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته و حرف زیادی برای گفتن در این حوزه دارد.

شفیعی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه کشور پهناور ایران دارای یکی از ذخایر متنوع و ارزشمند سنگ های تزئینی در جهان است، یادآورشد: این صنعت در اشتغال افزایی، کاهش نرخ بیکاری، رشد اقتصادی، توسعه صادرات، ارزآوری و غیره بسیار نقش آفرین است.

برنامه «کالای ایرانی» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۰ صبح به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمیده رضا سلطانی و مهدی شیار» با هدف معرفی، ترویج، و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت ازتولید کنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی رویه کالای خارجی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا