انرژی

تعریف پروژه‌های جدید نفتی برای بی‌اثر کردن خروج آمریکا از برجام

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد است در صورت توسعه روابط بیشتر و تعریف پروژه‌های جدید با کشورهای اروپایی در حوزه نفت و گاز، می‌توانیم تاثیرات خروج آمریکا از برجام را به حداقل برسانیم.

پس از برجام یکی از بخش هایی که توانست از ظرفیت‌های به وجود آمده دوران پسابرجام بهره ببرد، حوزه نفت و گاز بود که گسترش روابط در این زمینه باعث امضای تفاهم‌نامه و قراردادهایی با طرف‌های اروپایی شد که مهمترین آن قرارداد با شرکت توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبی بود. از طرف دیگر تولید و صادرات نفت ایران افزایش چشمگیری پیدا کرد و به دو میلیون بشکه در روز رسید.

اما پس از خروج آمریکا از برجام، شبهه‌هایی در خصوص ماندن توتال در این قرارداد و همین طور وضعیت فروش نفت ایران شنیده می شود که البته بیژن زنگنه – وزیر نفت – به تازگی این شائبه ها را رد کرد.

در این باره حمیدرضا صالحی – نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد که در صورت باز تعریف ظرفیت های اقتصادی و پروژه های جدید در حوزه مختلف از جمله نفت و گاز با کشور های اروپایی می توانیم تاثیرات خروج آمریکا از برجام را به حداقل برسانیم.

وی گفت: آمریکا در حالی خروج از برجام را اعلام کرد که طرف های اروپایی اعلام کردند که در برجام می مانند و همکاری های خود را با ایران ادامه می دهند. همچنین رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد که با پنج کشور دیگر در برجام خواهیم ماند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام باید به دنبال معرفی ظرفیت های جدید اقتصادی مان باشیم و در ارتباط با اروپایی ها پروژه های بزرگ زیر ساختی مان را شروع کنیم اما اگر در سیاست های اقتصادی مثل گذشته عمل کنیم اقتصاد مان به عقب خواهد رفت، چراکه در سال های گذشته در پروژه های زیر بنایی از جمله پروژه های فرودگاهی، زیربنایی، ریلی و نیروگاهی اتفاقات چندان مثبتی نیفتاده است. از سوی دیگر لازم است زیربناهای اقتصادی از جمله زیربنا های نفت و گازمان باید به مسری برود که رانت و ویژه خواری به حداقل برسد تا ظرفیت های مان را به ارزش افزوده تبدیل کنیم. در این صورت می توانیم آثار خروج آمریکا از برجام را کمتر کنیم.  

صالحی تصریح کرد: از طرفی هم نباید پالس هایی بدهیم که افکار عمومی دنیا با ما سر ناسازگاری داشته باشند. اینکه ما در مجلس خودمان پرچم کشوری را آتش بزنیم باعث می شود دو سوم ملت آمریکا که مخالف خروج ترامپ از برجام بودند مقابل ما قرار بگیرند. پرچم نماد یک ملت و کشور است و نباید آن را به اختلافات سیاسی ربط داد. اگر ما اختلافاتی داریم با مسئولان آمریکا اختلاف داریم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه باید با عقلانیت نقاط تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: نیاز است که برنامه بلند مدتی را تعریف کنیم و در کنار دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی اقتصادی را هم فعال کنیم و مراودات را بیشتر کنیم تا در نتیجه توسعه صادرات غیر نفتی حاصل شود. همچنین باید برای مردم و فعالان اقتصادی فضای باز بیشتری ایجاد کنیم تا منافع ملی حفظ شود.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا