انرژی

شرطی که وزارت نفت از آن خبر ندارد!

صادرات قیر درحالی منوط به اخذ مجوز از وزارت نفت شده است که عدم آماده بودن ساز و کار ارائه این مجوز در این وزارتخانه، صادرکنندگان قیر را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس یکی از مصوبات جلسه هیئت دولت ۹ اردیبهشت‌ماه، که به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد، صادرات قیر منوط به اخذ مجوز از وزارت نفت شد. بر این اساس با تصویب دولت، صادرات هرگونه قیر (به جز قیر معدنی و قیر صادراتی از محل ورود موقت) از تاریخ ابلاغ این مصوبه و با رعایت سایر مقررات، موکول به موافقت وزارت نفت شد.

طی این تصمیم گمرک ایران در بیست و سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری، گمرکات اجرایی را ملزوم به رعایت مصوبه فوق جهت صدور اجازه صادرات قیر کرد و در تاریخ بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه بنا به اظهار انجمن تولیدکنندگان قیر و سایر صادرکنندگان آن، بدون هیچ اعلام قبلی اجازه صادرات بدون کسب مجوز وزارت نفت را متوقف کرد.

همچنین بخوانید

به نظر می‌رسد هنوز هیچ راهکار قانونی و روندی جهت کسب مجوز مربوطه از سوی وزارت نفت مشخص و اعلام نشده است و متولی آن در وزارت متبوعه مشخص نیست، با توجه به مطالب فوق کلیه محموله های قیر در مبادی خروجی کشور معطل مانده بود.

بر این اساس، سیروان رضوی مقدم – دبیر انجمن قیر ایران – در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه طی تصویب نامه هیات وزیران صادرات قیر باید با مجوز وزارت نفت صورت بگیرد، اظهار کرد: در این راستا گمرک ایران در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه طی نامه‌ای به گمرکات اجرایی اعلام کرد شرکت‌های صادرکننده قیر تا زمانی که از وزارت نفت مجوز نداشته باشند، نمی‌توانند اقدام به صادرات قیر کنند. همچنین امکان اظهار کردن در سامانه گمرک را هم برای تعرفه قیر محدود کرده اند.

وی ادامه داد: به همین دلیل روز گذشته رئیس انجمن قیر به وزارت نفت مراجعه کرد و متوجه شد این موضوع به واحد برنامه‌ریزی ابلاغ نشده و حتی وزارت نفت در جریان نبود که چگونه این مجوز را صادر کند. در واقع بخشنامه به وزارت نفت اعلام شده اما روند اجرایی آن مشخص نیست.

دبیر انجمن قیر با بیان اینکه فعلا گمرک این موضوع را به حالت تعلیق درآورده است، تصریح کرد: گمرک نه به صورت کتبی بلکه به صورت شفاهی این موضوع را تا آخر خردادماه تعلیق کرده است. بنابراین فعلا صادرکنندگان می‌توانند بدون مجوز وزارت نفت اقدام به صادرات قیر کنند.

به گفته رضوی، صادرکنندگان قیر از راه‌های مختلف درحال پیگیری این موضوع هستند.

بر این اساس پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، از وزارت نفت به نتیجه نرسیده و موفق به برقراری ارتباط با معاونت تصمیم‌گیر نشده است. اما شنیده ها حاکی از این است که عصر امروز و صبح فردا قرار است جلسه ای در این وزارت، خانه برای بررسی این موضوع تشکیل شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا