امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اجرای مصوبه ستاد خشکسالی از سوی کشاورزان خوزستان ممکن نیست

اهواز – عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان گفت: اجرای مصوبه ستاد خشکسالی استان در خصوص برخی محدودیت های کشت از سوی کشاورزان خوزستان ممکن نیست.

سید محمد هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مصوبه ستاد خشکسالی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت امسال به مسئولان و تشکلهای کشاورزی ابلاغ شده و تا امروز هنوز به کشاورزان ابلاغ نشده است. بر اساس اطلاعات موثق از سراسر استان، کشاورزان و خصوصا برنجکاران تمام اقدامات لازم را مانند تهیه زمین، بذر، کود و عقد قرارداد اجاره و مشارکت را به علت عدم اطلاع رسانی سازمان آب و برق و استانداری خوزستان در مورد کمبود آب انجام داده اند و عملا اجرای مصوبه ستاد خشکسالی از سوی کشاورزان غیرممکن است.

وی گفت: از ابتدای تشکیل ستاد خشکسالی استان از ماه ها پیش، کمیته اطلاع رسانی به ریاست سازمان صدا و سیما برای اطلاع رسانی از وضعیت کمبود منابع آبی تشکیل شده بود اما این کمیته عملا هیچ گونه اقدامی در این مورد انجام نداده است.

همچنین بخوانید

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان تاکید کرد: مسئولان باید راهکار جدیدی برای عبور از بحران خشکسالی مطرح کنند. البته از سوی برخی سازمان های دولتی و کارشناسان مستقل، وجود بحران آب به جز در حوزه زهره، مارون و جراحی مورد تردید و تشکیک جدی واقع شده است بنابراین به نظر می رسد انجام کشت در حوزه های کرخه، کارون و دز از سوی کشاورزان انجام شود.

هاشمی، درباره مباحث مطرح شده در مورد نیشکر و زاویه گیری تشکلها با شرکت های نیشکری هم گفت: در استان، سه تشکل عمده و فراگیر صنفی کشاورزی به نام نظام صنفی کشاورزی، خانه کشاورز و انجمن صنفی کشاورزان وجود دارد که در این میان نظام صنفی کشاورزی، شرکت های نیشکر را بخشی از جامعه کشاورزی استان و از اعضای نظام صنفی کشاورزی تلقی می کند و مباحث مطرح شده پیرامون نیشکر مبین مخالفت با نیشکر نیست بلکه برعکس نظام صنفی کشاورزی اعتقاد دارد آب باید برای همه فعالان بخش کشاورزی از جمله نیشکر تامین شود.

وی با اشاره به اینکه رسیدن آب به شرکت های نیشکر در پائین دست کارون با عنوان کردن یک مصوبه غیرقابل اجرا به نام ممنوعیت کشت در حوزه کارون عملا امکانپذیر نیست و شعاری بیش نیست، گفت: در صورت عدم اصلاح این مصوبه اولین اتفاقی که می افتد این است که شرکت های نیشکری پائین دست کارون که از سرمایه های عظیم و ارزشمند کشاورزی استان هستند، متضرر می شوند که احتمالا برخی دوستان دچار سوء برداشت شده اند بنابراین ما درخواست برگزاری جلسه فوری ستاد خشکسالی و اصلاح مصوبه شماره ۴۹۱۶/۴۴/۴۴ مورخ ۲۲ اردیبهشت امسال که بدون تائید و امضای نماینده کشاورزان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ابلاغ شده، هستیم.
 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا