اقتصاد کلان

از گرانی کله پاچه و زولبیا بامیه تا هشدار قیمتی وزیر صنعت به خودروسازان/ تامین اقلام مصرفی ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در هفته‌ای که گذشت اخباری در خصوص سهام عدالت، قرارداد نفتی، بخشنامه های بانک مرکزی و شرایط این روزهای اصناف منتشر کرده است.

پس از پرداخت سود سهام عدالت مشمولین، مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: در حال بررسی موارد حقوقی و اداری مربوط به نحوه واریز سود سهام عدالت مشمولین متوفی هستیم که تعیین تکلیف این دسته از مشمولان بعد از طی کردن مراحل قانونی مشخص خواهد شد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار) در ۱۲ ماه منتهی به فروردین سال ١٣٩٧ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای خانوار‌های کل کشور ٨،١ درصد اعلام شد.

هشتاد و هفتمین مرحله یارانه نقدی مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری ساعت ۲۴ روز چهار‌شنبه مورخ ۹۷.۰۲.۲۶ به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز و قابل برداشت شد.

در هفته جاری، شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب و کنسرسیوم پرگس به منظور توسعه و پشتیبانی بهره‎برداری میدان نفتی کرنج در قالب الگوی قراردادی نفت‌خیز جنوب موافقت‎نامه همکاری امضا کردند.

آخرین آمار از میزان بارندگی نشان می‌دهد که ارتفاع بارش‌ها در حوضه‌های اصلی آبریز تا ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری به ۱۵۶ میلیمتر رسیده است.

وزیر انرژی آلمان در دیدار با وزیر نیرو با اشاره به فعالیت ۱۲۰ شرکت آلمانی در کشور ایران، گفت: در مذاکرات آتی دو کشور راه‌کارهای تداوم همکاری‌ دو جانبه تدوین خواهد شد.

مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران گفت: در سال گذشته برای ساخت پره‌های توربین بالغ بر ۱۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی صورت گرفت.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار بر روند بازار اجاره بها عدم توازن در عرضه و تقاضا در بازار است تا جایی که تقاضای بیشتر نسبت به عرضه و محدودیت در فایل‌های اجاره باعث افزایش قیمت اجاره بها می‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در ۵۴۴ شهر کشور واقع شده است.

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی شاخص بهای تولید و خدمات مصرفی در مناطق مختلف ایران در اسفند ماه سال گذشته ۱۱.۴درصد بود که نسبت به مشابه سال قبل ۸.۳ درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی در هفته جاری اعلام کرد: خروج ارز‏، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر مجموعاً تا سقف مبلغ پنج هزار (۵.۰۰۰) یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها از مرز‌های هوایی و تا سقف مبلغ دو هزار (۲.۰۰۰) یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها از مرز‌های زمینی، ریلی و دریایی مجاز است.

در هفته جاری بخشنامه سقف ارز همراه مسافری برای هر نفر به مبلغ ۵ هزار یورو به گمرکات اجرایی ابلاغ شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در مدت یک ماه گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون یورو به مسافران، بیماران و دانشجویان ارز فروخته شده است.

عضو شورای ملی زعفران قیمت هر مثقال زعفران را ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هر مثقال زعفران مرغوب قبل از سال جدید با قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسید.

رئیس اتحادیه بنکداران گفت: کالا به اندازه کافی در بازار وجود دارد و کمبودی از این لحاظ برای ماه رمضان مواجه نیستیم.

علی رغم ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی به کشور اما، کماکان این خودروها در جاده‌های کشور در حال رویت هستند.

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی فروشی گفت: قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه برای ماه مبارک رمضان با افزایش تقریبا ۱۷ درصدی، ۱۴ هزار تومان تعیین شد.

بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس آخرین گزارش از خُرده فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۱ اردیبهشت ماه نرخ ۹ گروه مواد خوراکی با افزایش قیمت روبرو بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی گفت: برای ماه مبارک رمضان به اندازه کافی مرغ تامین شده و افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله‌پاچه و سیرابی با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان روزانه ۳۰ هزار دست کله پاچه در تهران مصرف می‌شود، گفت: به دلیل نبود کله پاچه قیمت به ۱۱۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

رئیس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه تامین مواد غذایی برای ماه مبارک رمضان انجام شده و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و با کمبودی مواجه نیستیم، گفت: در این ماه افزایش قیمت پذیرفتنی نیست و هیچ افزایش قیمتی در هیچ کالایی نخواهیم داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص قیمت برخی خودروهای داخلی گفت: افزایش بیش از ۹.۶ درصدی قیمت خودروهای داخلی مجاز نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران با بیان اینکه همچنان تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار وجود دارد، گفت: شرکت‌های خودرویی بنگاه داری می کنند.

انتهای پیام/

منبع

میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا