بانک و بیمهطلا و ارز

سکه اردیبهشت‌ماه چقدر گران شد؟/ سایه تصمیم ترامپ بر بازار طلا

اردیبهشت ماه سال جاری در حالی آغاز شد که کلیه بازارها در انتظار تصمیم آمریکا درباره برجام بود، بازار طلا علاوه بر این با عوامل داخلی مانند نوسانات ارزی و همچنین تصمیمات بانک مرکزی درباره پیش فروش سکه نیز روبه رو بود و همه این عوامل دست به دست داد تا سکه رکورد جدیدی را در این ماه ثبت کند.

اقتصادآنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ سکه طرح امامی اردیبهشت را با قیمت یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان  آغاز کرد اما طولی نکشید که در هفته اول به پایین‌ترین قیمت خود در این ماه یعنی یک میلیون و ۷۴۷ هزار تومان سقوط کرد. اما با نزدیک شدن به زمان تصمیم آمریکا درباره برجام، قیمت سکه روند افزایشی را در پیش گرفت تا اینکه چهار روز پس از خروج آمریکا از برجام، قیمت سکه با بالاترین سطح خود  یعنی دو میلیون و ۱۱۸ هزار تومان رسید. اما با وعده بانک مرکزی مبنی بر تنظیم بازار، قیمت سکه مجددا به کانال ۱.۹میلیون تومانی بازگشت و امروز همزمان با آخرین روز اردیبهشت ماه، سکه امامی  با ۱۶۶ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای ماه، با قیمت دو میلیون و یک هزار تومان معامله شد.

همچنین بخوانید

عکس

بهار آزادی با عبور از کانال ۲ میلیون رکورد زد

سکه طرح قدیم (بهار آزادی) نیز از این هیجانات بی‌تاثیر نبود. این سکه در ابتدای این ماه با قیمت یک میلیون و ۷۷۴ هزار تومان داد و ستد شد و در هفته اول با ۶۴ هزار تومان افت قیمت به یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومان رسید.

یک روز قبل از توقف پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی سکه طرح قدیم با ۱۲۶ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای این ماه رکورد بالاترین قیمت را ثبت کرد و به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و برخلاف انتظار  به رغم توقف پیش فروش سکه در هفدهم اردیبهشت و خروج آمریکا از برجام در هجدهم اردیبهشت ماه، شاهد روند نزولی قیمت این سکه بودیم تا اینکه در آخرین روز ماه با  قیمت یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مبادله شد.

عکس 2

رشد ۹.۲ درصدی قیمت نیم سکه در اردیبهشت

نیم سکه بهار آزادی این ماه را با قیمت ۸۹۳ هزار تومان آغاز کرد اما در نیمه این ماه و درست دو رو ز قبل از خروج آمریکا از برجام، به یک میلیون و ۹۵ هزار تومان که بالاترین قیمت در کل تاریخ نیم سکه بود رسید.  البته قیمت نیم سکه در پایان اردیبهشت با ۸۳ هزار تومان افزایش، به  976 هزار تومان رسید.

عکس 4

برجام و صعود بی‌سابقه طلا

طلا در اردیبهشت روزهای پر نوسانی را تجربه کرد. اگرچه شروع عجیبی نداشت و هر گرم طلا در ابتدای ماه با قیمت ۱۷۱ هزار تومان معامله می‌شد، اما در نیمه ماه و تحت تاثیر جو روانی تصمیم ترامپ درباره برجام قیمت آن به ۲۰۶ هزار و ۸۵۵ تومان رسید.  

بر اساس این گزارش هر گرم طلای ۱۸ عیار در آخرین روز اردیبهشت با ۱۴ هزار تومان افزایش به نسبت ابتدای ماه، با قیمت ۱۸۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید.

اونس جهانی طلا نیز اردیبهشت را  با ۱۳۳۵ دلار و ۵۸ سنت شروع کرد که بالاترین نرخ در این ماه بود و پس از آن به تدریج کاهش یافت تا اینکه  امروز به ۱۲۸۴ دلار و ۷۰ سنت رسید.

عکس3

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا