امور زیربناییتعاون و اشتغال

نابسامانی شدید در قراردادهای کار

یک عضو شورای عالی کار گفت: وضعیت قراردادهای کار در ایران از یک نابسامانی ویژه ای رنج می برد که در سایر کشورها کمتر کارگران با چنین مباحثی مواجه هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی خدایی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر بیش از ۹۶ قراردادهای کار در کشور قراردادهای نا ایمن برای کارگران است.

وی همچنین اظهارداشت: بیشتر کارگران این مرز و بوم امروز در قالب قراردادهای موقت، نیروهای شرکتی، پیمانی و برخی ها نیز فاقد هر نوع قراردادی مشغول به کار هستند.

این عضو شورای عالی کار گفت: متاسفانه بخش عمده ای از این قراردادهای کارگری بدون مبنای قانونی در کشور ایجاد شده است.

وی ضمن تاکید بر ساماندهی قراردادهای کار در ایران افزود: این موضوع بارها در شورای عالی کارو دیگر محافل کشور مطرح و مورد پیگیری قرار گرفته است.

خدایی تصریح کرد: کارگروهی از شورای عالی کار منشعب شده که وظیفه این کارگروه رسیدگی به آئین نامه ها قوانین و مقرراتی هست که از زمان تصویب قانون کار تا به امروز به عنوان معافیت ها و روش های مختلف عقد قرارداد استخراج شده است.

وی همچنین با بیان اینکه فعالیت کارگروه مزبور ادامه دار خواهد بود، گفت: در حال حاضر تدوین آئین نامه تبصره یک ماده هفت قانون کار در خصوص «تعیین حداکثر مدت موقت برای کارهای دارای ماهیت غیرمستمر» در دستور کار این کارگروه است.

این عضو شورای عالی کار افزود: تکلیف قانونی ماده یک تبصره هفت قانون کار سال های متمادیست که مورد غفلت واقع شده است.

وی تصریح کرد: آئین نامه مورد نظر تدوین شده ولی همچنان اختلاف نظرهای بین گروه های کارگری و کار فرمایی در این خصوص وجود دارد.

خدایی ضمن اشاره به این جمله که آخرین جلسه مربوط به آئین نامه تبصره یک ماده هفت قانون در روز چهار شنبه هفته قبل برگزارشده است،گفت: مفاد این آئین نامه در نشست مزبور بین شرکای اجتماعی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی در ادامه اظهارامیدواری کرد: جلسه ای که عصر روز دوشنبه برگزار خواهد شد مفاد آئین نامه مد نظر نهایی و جهت تصویب به هیئت وزیران ارسال شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا