انرژی

گفتاردرمانی در هپکو جواب نداد!

شش روز بعد از بی‌نتیجه ماندن اقدامات مسوولان استان مرکزی، کارگران معترض شرکت "هپکو"ی اراک که عمدتا در تنگنای معیشتی قرار دارند، مجددا تجمع کردند؛ این بار در کارخانه و در حضور پلیس.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تجمع دوباره‌ی کارگران هپکو شاید یکی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی امروز باشد. هفته قبل، سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه همزمان با سه وعده‌ی مسوولان دولتی برای خرید ماشین‌آلات شرکت هپکو، پرداخت حقوق معوقه و استعفای کارفرمای خصوصی، کارگران تجمع‌کننده در راه آهن شمال ـ جنوب به خانه رفتند و حالا بعد از شش روز در ۳۱ اردیبهشت‌ماه فقط مورد سوم به نتیجه رسیده است. هم‌اکنون کارخانه با نظارت دولت اداره می‌شود اما این برای کارگران “نان شب” نخواهد شد.

چند روز قبل، وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد این وزارتخانه و وزارت نیرو برای خرید ماشین‌آلات هپکو خبر داده بود که البته لازم است سازمان برنامه و بودجه با اختصاص منابع به این منظور موافقت کند.

همچنین بخوانید

در سال‌های نه چندان دور تولید هپکو سالیانه ۲۴۰۰ دستگاه بود اما سال ۱۳۹۶ تنها هشت دستگاه تولید شده است. سال ۱۳۹۵ هم تعداد تولید بیش از ۱۴دستگاه نبود. بنا به گفته‌ی کارگران ۱۲ سال پیش به اسم خصوصی‌سازی هپکو را قلع و قمع کردند و یک برند جهانی و یک شرکت سربلند را به دست فردی که شایستگی اداره این برند را نداشت سپردند و او این شرکت را به عقب‌گرد کشاند. در این شرایط امیدواریم مسوولان فکری عاجل برای نگین تولید خاورمیانه داشته باشند و بیش از ۹۰۰ کارگر این کارخانه را از اضطراب و نگرانی درآورند.

“میلیاردرها به پول می‌رسند” عنوان دیگر خبر اقتصادی امروز ایسنا بود که به تعیین تکلیف سپرده‌های کلان در موسسات مالی اعتباری غیرمجاز مربوط می‌شود. بعد از مدت‌ها انتظار برای سپرده‌گذاران کلان موسسات اعتباری غیرمجاز ظاهرا قرار است به زودی برای این بخش از سپرده‌گذاران که در مجموع ارقام سنگینی را در موسسات سرمایه‌گذاری کرده بودند، تصمیم‌گیری شده و تعیین تکلیف شوند.

بسته‌ی اینترنتی من زود تمام می‌شود

این موضوعی است که این روزها اغلب مشترکان با آن مواجهند. فارغ از این‌که بعضا مشاهده شده اتمام زودهنگام بسته گاهی به مشکلاتی از سوی اپراتورها مربوط شده، بخش قابل توجهی از این مشکل ناشی از به‌روزرسانی و فعالیت خودکار نرم‌افزارهای نصب شده روی گوشی مربوط است. یکی از راه‌های پیشنهادی، استفاده از پنل E-Care شرکت‌ها و نرم‌افزارهای موبایلی و تطابق آن میزان مصرف واقعی برای کنترل و مدیریت مصرف بهتر، مشاهده و کنترل تاریخچه میزان مصرف در بازه‌های زمانی مختلف است. در این گزارش می‌توانید سایر راه حل‌ها را نیز مشاهده کنید.

با دوچرخه‌های آینده راحت‌تر برانید

در دوچرخه‌های برقی آینده، با بهره‌گیری از موتور کوچک الکترونیکی، فشار بسیار کمتری به پاهای دوچرخه‌سوار وارد می‌شود و شما می‌توانید راه‌های سخت را راحت‌تر طی کنید. در این خصوص شرکت لامبورگینی با همکاری ایتال تکنولوژی از دو مدل کوهستانی و جاده‌ای دوچرخه‌های تمام برقی و الکتریکی پرده برداری و رونمایی کرده است تا بدین ترتیب، ورود خود به جمع تولیدکنندگان وسائل نقلیه برقی و دوستدار محیط زیست را به جهانیان اعلام کند. فروش این دوچرخه‌ها در ماه آینده میلادی آغاز می‌شود.

راهکاری برای خروج ارز از خانه‌ها

هر بار که نرخ ارز در ایران با نوسانات شدید رو به رو می‌شود، تعدادی از راه‌اندازی بورس ارز صحبت و به نکاتی درباره راه‌اندازی این بورس در بازار سرمایه ایران اشاره می کنند. علی‌اکبر نیکواقبال ـ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ـ در این‌باره به ایسنا گفت: تاسیس بورس ارز در شرایط فعلی از اوجب واجبات است. از طریق این بورس می‌توان مقادیری از منابع ارزی نگهداری شده در منازل و حتی بانک‌های خارج از کشور را به سمت این بورس هدایت کرد.

ایران هنوز تشنه است

بارندگی‌های هفته‌های اخیر جوابگوی کم‌آبی کشور نبوده است. طبق آماری که امروز توسط ایسنا استخراج شده از اول مهرماه سال قبل که سال آبی آغاز شده تا روز ۲۹ اردیبهشت ماه امسال، میانگین بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت ۳۱.۳ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۲۹.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. در برخی استان‌ها از جمله آذربایجان شرقی، کردستان و آذربایجان غربی وضعیت بارندگی مناسب بوده اما در استان هرمزگان ۸۰ درصد، سیستان و بلوچستان ۷۰ درصد، فارس ۷۰ درصد، کرمان ۷۱ درصد و بوشهر ۶۱ درصد بارندگی نسبت به سال قبل کاهش یافته است. ۱۶.۶ میلیون نفر در فلات مرکزی ایران در سال جاری تنش آبی را تجربه می‌کنند.

این عسل است یا آب‌نبات ذوب شده!

از حوزه نیرو به کشاورزی برویم. امروز، روز جهانی جهانی زنبور عسل است و در این خصوص مراسمی در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. مرتضی رضایی ـ معاون وزیر جهاد کشاورزی ـ در این مراسم به اهمیت موضوع گرده‌افشانی و پرورش گیاهان برای تولید عسل باکیفیت اشاره کرده و گفته است: عسلی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، مشخص نیست چه کیفیتی دارد و آیا عسل طبیعی است یا غیرطبیعی یا آب‌نبات ذوب‌شده! که این موضوع به تمام زحمت‌کشان تولید عسل طبیعی هم ضربه می‌زند.

دلار دولتی اندکی بالا رفت

امروز (دوشنبه) همزمان با ۳۱ اردیبهشت‌ماه یعنی حدود ۴۰ روز پس از اجرای سیاست جدید ارزی قیمت دلاری که بانک مرکزی به عنوان نرخ مرجع اعلام کرد تکان خورده و از ۴۲۰۰ به ۴۲۰۵ تومان افزایش داشته است. تا پیش از تغییر قیمت دلار نرخ ۴۲۰۰ تومانی آن در بانک‌ها ۴۱۷۹ تومان از عرضه کننده خریداری و ۴۲۲۱ تومان به فروش می‌رفت، اما با تغییر قیمت به ۴۲۰۵ تومان قیمت خرید نیز به ۴۱۸۴ تومان افزایش یافته و متقاضیان باید آن را با ۴۲۲۶ تومان از بانک‌ها خریداری کنند، در اصل نرخ دلار برای متقاضیان ۴۲۰۵ تومان نیست و کارمزد بانکی را نیز باید بابت آن بپردازند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا