بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

دورهمی آزمایشگاه بلاک‌چین دانشگاه شریف با محوریت بررسی ارزهای رمزنگاری شده تون تلگرام

در ماه‌های اخیر، انتشار خبر ورود تلگرام به عرصه فناوری‌های غیر متمزکر (بلاک‌چین)، توجه همه فعالان این زمینه را به خود جلب کرد. این پیام‌رسان که دارای بیشترین ضریب نفوذ در ایران است، باعرضه محصول جدید خود، خبر از دسترسی بدون امکان سانسور به پیام‌رسانش و همچنین معرفی ارزهای رمزنگاری شده جدید را می‌دهد و با این مسئله توانسته نظر عموم مردم و سیاست‌گذاران را نیز به خود جلب نماید؛ تا جایی که صحبت از این فناوری به سطح کوچه و بازار کشور نیز کشیده شده و علاوه بر آن مسئولین را نیز به واکنش‌های جدی واداشته است. تلگرام با انتشار سندی فنی به معرفی محصول جدید تحت عنوان (Telegram network (TON پرداخته است.

این سند به معرفی کلی سیستم مذکور و بخش‌های مختلف آن می‌پردازد و در برخی موارد برخی از جزییات خاص پیاده‌سازی آن‌ها را نیز بیان می‌کند.

مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بخش این سیستم، یک سیستم بلاک‌چین مبتنی بر اثبات سرمایه است که قصد دارد از پیشرفته‌ترین دستاوردهایی که تاکنون در این زمینه حاصل‌شده است استفاده نماید.

همچنین بخش‌های دیگری ازجمله تعریف یک شبکه نظیر به نظیر، یک سیستم ذخیره‌سازی فایل توزیع‌شده. یک لابه ناشناس شبکه، یک بستر برای ارائه خدمات دلخواه بر روی این شبکه و درنهایت یک سیستم کانال ریزپرداخت در این سیستم پیچیده در نظر گرفته‌شده است.

در این جلسه، قصد داریم با بررسی فنی این سیستم، دید دقیق‌تری نسبت به عملکرد آن پیداکرده و پس از بیان ساختار کلی در فناوری‌های مختلف به‌کاررفته در آن، قابلیت‌ها و عملکردهای آن را بررسی نموده و همچنین به سؤالات زیر پاسخ دهیم:

  • رابطه این سیستم با پیمام رسان تلگرام چیست؟
  • آیا این پیام‌رسان قرار است در آینده بر بستر بلاک‌چین فعالیت کند؟
  • ادعای غیرقابل سانسور شدن این پیام‌رسان تا چه حد واقعیت دارد؟
  • نوآوری‌های این سیستم نسبت به سایر سیستم‌های مبتنی بر بلاک‌چین چیست؟
  • این سیستم قرار است بستر عرضه چه خدماتی قرار گیرد؟

این جلسه در تاریخ چهارشنبه ۲ خرداد، ساعت ۱۶:۳۰ در سالن کهربا، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

برای ثبت‌نام این دور همی میتوانید به این لینک (Evand.com/decentralab) مراجعه کنید.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا