انرژی

شرکت‌های کوچک صاحب دانش فنی در ایران می‌مانند

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با اشاره به دیدار بخش خصوصی صنعت نفت با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: در این دیدار مطرح شد که شرکت‌های کوچک صاحب دانش فنی در ایران می‌مانند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا خیامیان در نشست خبری دومین کنفرانس تخصصی کمپرسورها که امروز برگزار شد با بیان اینکه کمپرسور ۵ درصد تجهیزات صنعت نفت است، اظهار کرد: اما به لحاظ ارزش ۲۰ درصد از ارزش تجهیزات صنعت نفت را به خود اختصاص می‌دهد. ارزش سرمایه تجهیزات صنعت نفت در ایران حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است که از این تعداد ۸۰ میلیارد دلار ارزش سرمایه کمپرسور در صنعت نفت ایران است، یعنی با بازاری ۸۰ میلیارد دلاری روبرو هستیم که تعمیرات، بازسازی، نگهداری و … نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد قطعات تولید یک کمپرسور در داخل کشور توسط سازندگان داخلی قابل ساخت است گفت: حمایت از کالای ایرانی در سه بخش تولیدکننده، مصرف‌کننده و حاکمیت تعریف می‌شود و هر کدام وظایفی دارند. برگزاری چنین کنفرانسی که به صورت تخصصی صورت می‌گیرد در راستای انجام وظیفه ما که تولیدکننده و سازنده تجهیزات هستیم خواهد بود. چرا که برگزاری چنین کنفرانسی به بحث تولید داخل عمق می‌دهد، از این جهت که ظرفیت‌های موجود برای تمامی فعالان این صنعت و همچنین کارفرماها بیان می‌شود و اگر در بخشی دانش و ظرفیت ساخت تجهیزات باکیفیت وجود دارد بخش صنعت متوجه شده و اگر در بخشی نیاز به ارتقاء توان ساخت داخل وجود دارد در جریان برگزاری چنین رویدادهایی امکان مذاکره به منظور جوینت شدن با شرکت‌های صاحب دانش وجود دارد.

همچنین بخوانید

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به جلسه مشترک بخش خصوصی صنعت نفت با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در هفته گذشته گفت: در این جلسه مشترک مطرح شد که شرکت‌های بزرگ غربی که منافعی در بازار آمریکا دارند به خاطر منافع و بازار خود از ایران خارج می‌شوند اما شرکت‌های کوچک به ایران آمده و در ایران می‌مانند و ما به دنبال این هستیم تا شرکت‌های سازنده ایرانی با شرکت‌های کوچک تولید تجهیزات صنعت نفت که صاحب دانش در این زمینه هستند جوینت شده و خلاء‌های تکنولوژی ساخت داخل با این رویکرد پوشش داده شود.

خیامیان افزود: اگر شرکتی بزرگ در گذشته به ایران آمده و بعد از مدتی کار در ایران را نیمه کاره رها کرده و رفته، انتظار این است که ایران نیز این شرکت را رها کرده نه اینکه بعد از مدتی دوباره به سراغ این شرکت رفته و شرایط را طوری فراهم کنیم که آن شرکت بخواهد همان رویه و کار را برای ما تکرار کند. مگر شرکت‌های بزرگ چه چیزی برای ما می‌آورند؟ اگر بحث تکنولوژی است که این را باید در جوینت شدن با شرکت‌های کوچک‌تر صاحب فناوری دنبال کنیم و شرکت‌های بزرگ فقط در بخش تامین مالی و آوردن پول اقدام موثری انجام می‌دهند که ما می‌توانیم با سیاست‌گذاری درست، پول ایرانیان خارج از کشور را به منظور سرمایه‌گذاری جذب کنیم؛ هم‌اکنون ایرانیان مقیم خارج بسیاری داریم که مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند که برای این دسته باید بسترهای سرمایه‌گذاری را با سیاست‌گذاری‌های درست فراهم کنیم.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از تصمیم جدید برای ساخت شهرک‌های تخصصی در زمینه تجهیزات خبر داد و گفت: شهرک‌های تخصصی پشتیبانی تجهیزات صنعت نفت ایجاد می‌شود که در این زمینه وزارت نفت اعلام حمایت کرده و ساخت یک شهرک تخصصی پشتیبانی تجهیزات دوار در عسلویه مطرح شده است و در این زمینه بررسی‌ها ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا