امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

رتبه ۷ جهانی ایران در تولید قارچ

 

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران به لحاظ تولید این محصول ارزشمند در رده هفتم جهانی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامرضا تقوی در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن قارچ خوراکی در کشور تولید و به بازار مصرف عرضه می شود که از این میزان ۹۸ درصد دکمه ای و دو درصد بقیه شامل سایر قارچ ها بالاخص صدفی و شاه صدف است.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: عمده ترین استان های فعال در تولید قارچ خوراکی می توان تهران، البرز، خراسان رضوی، قزوین و اصفهان را نام برد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ناگفته نماند واحدهای تولیدی پرورشی قارچ امروز در تمامی استان های کشور حتی مناطق محروم پراکنش دارد.

وی افزود: این واحدها در اشتغال افزایی، پویایی تولید، کاهش نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و موارد مشابه دیگر در مملکت بسیار نقش آفرین هستند.

تقوی در ادامه تصریح کرد: کیفیت قارچ تولیدی ایران به لحاظ کیفیت با کشورهای صاحب نام ودارای تکنولوژی برتر در این زمینه مانند هلند و چین برابری می کند.

وی ضمن اشاره به این جمله که ایران در تولید قارچ خوراکی جایگاه نخست را در منطقه خاورمیانه دارد، گفت: بسیاری از کشورهای همسایه ومنطقه مصرف قارچ ایرانی را به قارچ های تولیدی سایر ممالک ترجیح می دهند.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای تولیداین محصول ارزشمند از بالاترین تکنولوژی روز دنیا در کشور استفاده می شود.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان قارچ خوراکی به لحاظ دانش فنی به روز هستند، اظهارداشت: میانگین عملکرد تولید قارچ در کشورهای پیشرفته ۲۵ کیلوگرم در هر متر مربع بوده که این رقم در ایران بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم در نوسان است.

تقوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه صادرات قارچ ایران طی سالیان گذشته بیش از پنج هزار تن در سال بوده است، گفت: متاسفانه پارسال میزان صادرات در این حوزه به دلائل مختلف با کاهش مواجه وبه چهار هزار تن رسید.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: قارچ تولیدی ایران امروز به لحاظ برخورداری از تنوع و کیفیت بالا مشتریان زیادی در سطح دنیا دارد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اینکه سرانه مصرف قارچ هم اکنون در ایران یک کیلوگرم است، یادآورشد: برای ۸۰ تا ۹۰ میلیون نفر با احتساب سرانه یک کیلوگرم ظرفیت تولید قارچ در مملکت وجود دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۳.۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا