اقتصاد کلان

کدام خوراکی‌ها در فروردین‌ماه گران شدند؟

تورم فروردین ماه به ۱۰.۸ درصد رسید و در مرز تک رقمی شدن قرار گرفت. تورم زیربخش «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» اما برای سومین ماه متوالی تک‌رقمی بود و به ۹.۳ درصد رسید. سوال این است که کدام خوراکی‌ها نقش بیشتری در ثبت این رقم برای تورم داشته‌اند؟
به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، از میان خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، سبزیجات با ۱۳.۱ درصد بیشترین افزایش قیمت و گوشت قرمز و ماکیان با تورم ۲.۹ کمترین افزایش قیمت را در فروردین ماه داشته‌اند.

بر اساس این گزارش تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها ‌و آشامیدنی‌ها ۵.۴ درصد و تورم میانگین سالانه ۹.۴ درصد است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد از میان ۱۱ گروه کالایی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورم سالانه ۸ گروه به زیر ۱۰ درصد رسیده و تنها سه گروه کالایی تورم بالای ۱۰ درصد داشته‌اند.

اما بررسی تورم نقطه به نقطه نشان می‌دهد تورم همه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، زیر ۱۰ درصد است و تنها سبزیجات تورم ۲۴ درصدی داشته است.

همچنین بخوانید

نان و غلات، ماهی‌ها و صدف‌داران و سبزیجات سه گروهی هستند که در تورم فروردین بیشترین سهم را داشته‌اند و تورم آنها به ترتیب ۱۲.۸؛ ۱۲.۹ و ۱۳.۱ درصد بوده است.

تورم دیگر گروه‌ها را می‌توانید در نمودار ملاحظه کنید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا