انرژی

آغاز مطالعات زیرسطحی میدان نفتی کپه‌داغ از سوی دانشگاه فردوسی‌

رییس دانشگاه فردوسی مشهد از مطالعات این دانشگاه در حوضه رسوبی کوپه‌داغ خبر داد و گفت‌: این مطالعات به دنبال امضای قرارداد همکاری با وزارت نفت اجرایی شده است.

دکتر محمد کافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به امضای قرارداد پژوهشی اکتشافات میادین نفتی میان وزارت نفت با دانشگاه فردوشی مشهد،‌ افزود: دانشگاه فردوسی مشهد قرارداد «توسعه فناوری‌ بهبود تصویرسازی زیرسطحی در اکتشافات منابع هیدروکربوری در حوضه رسوبی کوپه داغ» را با وزارت نفت منعقد کرده است.

وی ادامه داد: بر این اساس ما اقدام به تهیه نقشه‌های زیر سطحی و مطالعات زیر سطحی در میدان نفتی کپه داغ خواهیم کرد.

همچنین بخوانید

کافی، اضافه کرد: بر این اساس دانشگاه فردوسی مشهد خود را تجهیز کرده است که در حوزه نفت و گاز در شرق کشور بتواند نیازهای تخصصی و مشاوره‌ای وزارت نفت را جوابگو باشد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به سابقه ۷۰ ساله این دانشگاه در حوزه نفت و گاز، یادآور شد: دپارتمان‌های مختلف مرتبط با نفت همچون زمین‌شناسی، مهندسی صنایع و عمران در این دانشگاه راه‌اندازی شده است؛ ولی تاکنون تحقیقات پراکنده‌ای در این بخش‌ها اجرایی می‌شد.

کافی اظهار کرد: با ایجاد پژوهشکده نفت و گاز در دانشگاه و امضای این قرارداد پژوهشی با وزارت نفت، متخصصان در این پژوهشکده جمع شده‌اند تا بتوانند در حوزه‌های مرتبط به وزارت نفت خدماتی ارائه دهند.

وی از دانشگاه همکار خارجی در اجرای مفاد قرارداد با وزارت نفت خبر داد و گفت: برای این منظور با دانشگاه کازان روسیه قرارداد همکاری در حوزه نفت و گاز را به امضا رساندیم.

کافی همچنین یادآور شد: این دانشگاه علاوه بر میدان نفتی کپه داغ در حوزه خانگیران نیز مطالعات زیادی اجرایی کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، پهنه رسوبی کپهداغ شامل کوههای هزار مسجد در شمال شرقی ایران است که در یک راستای WNW تا ESE، از شرق دریای خزر آغاز و پس از عبور از ترکمنستان و ایران، وارد خاک افغانستان میشود. در نتیجه، کپهداغ به عنوان یک میدان گازی بزرگ بین سه کشور ایران، ترکمنستان و افغانستان مشترک است.

میدانهای گازی بسیار عظیم خانگیران در ایران، دولتآباد – دونمز، شاتلیک، گازلی، بایران علی و مهری در ترکمنستان و گوگر در افغانستان، در این حوضه کشف شدهاند.

از نگاه جغرافیایی و کوهنگاری، کپهداغ بخشی از ادامه شرقی کوههای البرز است، ولی ویژگیهای زمینشناختی و ساختاری آن نسبت به نواحی مجاور متفاوت است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا