بانکبانک و بیمه

امهال وام زلزله زدگان به کجا رسید؟


حدود هفت ماه از زلزله مهیب ۷.۳ دهم ریشتری ۲۱ آبان ۹۶ غرب کرمانشاه می گذرد ولی موضوع امهال کلیه وام های زلزله زدگان از سوی بانک ها همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)، شدت زلزله در غرب کرمانشاه به حدی بود که خسارت های جانی و مالی بسیاری بر جا گذاشت و با وجود چندین ماه از این حادثه تلخ و دلخراش، ویرانی های آن در این مناطق دل هر بیننده ای را به درد می آورد.

برای کمک به حادثه دیدگان زلزله مصوبه های مختلفی از سوی دولت اجرا شد و ساخت و سازها نیز هم اکنون با شدت و شتاب بالایی دنبال می شود و همه در تلاشند هرچه زودتر خرابی ها را پاک کنند و بار دیگر سامانی به مناطق زلزله زده بدهند.
هیات دولت اواسط آذر ماه ۹۶ با مصوبه استمهال ۲ ساله وام های بانکی زلزله زدگان کرمانشاه موافقت کرد و قرار شد که وام گیرندگان به مدت ۲۴ ماه از پرداخت اقساط بانکی معاف شوند و سود این توقف ۲ ساله بازپرداخت اقساط را دولت به بانک ها بدهد.
۲۶ آذر سال ۹۶ بود که در جلسه ای با حضور استاندار کرمانشاه و مدیران عامل بانک های استان مقرر شد، بانک ها ، موسسات دولتی و غیردولتی و پست بانک لیست افراد در ۹ شهرستان و ۲ بخش شامل قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب ، دالاهو، اسلام آبادغرب، ثلاث و باباجانی، جوانرود، روانسر و پاوه و ۲ بخش ماهیدشت و کوزران (از توابع شهرستان کرمانشاه) که قبل از وقوع زلزله ۲۱ آبان تسهیلات بانکی دریافت کرده اند، تهیه و به اداره کل مدیریت بحران استانداری ارسال کنند تا اسامی افراد مورد تایید برای امهال ۲ ساله تسهیلات اعطایی به بانک های استان معرفی شوند.
برای اجرای این مصوبه نیز بانک مرکزی قول های مساعدی داد اما با گذشت ماه ها از حادثه دلخراش زلزله، این مصوبه بخوبی اجرایی نشده و برخی از مردم بخصوص مستاجران بی صبرانه برای اجرای آن از سوی بانک ها لحظه شماری می کنند.
این روزها نیز از سوی برخی بانک ها پیامک هایی مبنی بر یادآوری اقساط معوق ، احضار ضامن و یا وام گیرنده و تعیین تکلیف پرداخت اقساط معوق ارسال می شود که زلزله زدگان آسیب دیده را می آزارد.
مسئولان ، از نماینده عالی دولت در استان گرفته تا دیگر بخش های مختلف نیز هر روز پیگیر امور زلزله زدگان هستند و یکی از موضوعاتی که مدام از سوی آن ها پیگیری و مطرح می شود امهال ۲ ساله وام های آسیب دیدگان زلزله است.
این روزها اگر پای درد دل زلزله زدگان بنشینی نخستین موضوعی که آن ها از دولت و مسئولان مطالبه می کنند ، امهال ۲ ساله وام هایشان است.
علی . م شهروند قصرشیرینی که در جریان زلزله منزلش آسیب دیده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بانک هر چند وقت یک بار برایم پیامکی مبنی بر پرداخت اقساط معوق و جریمه دیرکرد ارسال می کند در حالی که با توجه به بیکاری ام توان بازپرداخت اقساط بانک را ندارم و از مسئولان می خواهم امهال وام ها را هرچه سریعتر اجرایی کنند تا یکی از دغدغه های این روزهای من و امثال من کم شود.
م . محمدی دیگر زلزله زده قصرشیرینی که خود سرپرست خانوار است نیز از مسئولان تقاضای اجرایی شدن طرح امهال ۲ ساله وام های زلزله زدگان را دارد.
وی به ایرنا اظهار داشت: من مستاجرم و منزلی که ایام زلزله در آن ساکن بودم تخریب شد، حال بلاتکلیف مانده ام چون برخی می گویند که امهال وام ها تنها برای مالکان واحدهای تخریبی و تعمیری است و از این رو از مسئولان عاجزانه درخواست دارم مستاجران را نیز که در جریان زلزله آسیب دیده اند، فراموش نکنند.
وی اظهار داشت: مسئولان استان پیشتر اعلام کرده بودند که امهال وام ها شامل کلیه افرادی که در مناطق زلزله زده ساکن هستند می شود ولی اکنون آن را به خانواده های آسیب دیده با وام کمتر از ۵۰ میلیون تومان محدود کرده اند. 
برخی از زلزله زدگان به ویژه مستاجران و افرادی که تسهیلات بالای ۵۰۰ میلیون ریال دارند ، همچنان منتظرند تا امهال وام ها نیز برای آن ها عملیاتی و اجرایی شود و گوشه ای از آلامشان تسکین یابد.
 
** تلاش برای امهال تسهیلات زیر ۵۰۰ میلیون ریالی همه ساکنان مناطق زلزله زده
رضا محمودیان مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه پیش تر به ایرنا گفت که تلاش شخص استاندار و مجموعه مسئولان استان ، امهال همه تسهیلات زیر ۵۰۰ میلیون ریال ساکنان مناطق زلزله زده است زیرا همه افراد در این مناطق دچار آسیب های روحی، روانی و اقتصادی شده اند.
 
** امهال ۱۰۴ هزار فقره وام در مناطق زلزله زده 
استاندار کرمانشاه گفت: برابر مصوبه و طبق گفته مسئولان هم اکنون اجرای امهال وام ها برای تمامی آسیب دیدگان مستقیم ( مالکان واحدهای تخریبی و تعمیری ) اجرایی شده و این افراد تا ۲۱ آبان ۹۸ از پرداخت اقساط معاف بوده و قرار است دولت جریمه دیرکرد این مدت را به بانک ها پرداخت کند.
هوشنگ بازوند که اوایل هفته جاری در جلسه شورای اداری قصرشیرین سخن می گفت ، در ارتباط با امهال وام های زلزله زدگان گفت: تعداد وام هایی که باید امهال شود ، ۱۰۴ هزار فقره است که این موضوع به بانک ها ابلاغ شد و طبق اعلام رئیس جمهوری نیز همه این وام ها تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال در ۹ شهرستان و ۲ بخش زلزله زده باید امهال شود.
وی اضافه کرد که دولت به خاطر امهال وام زلزله زدگان باید ۲۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال سود به بانک مرکزی پرداخت کند و قرار است به زودی شاهد مصوبه آن در دولت برای بحث اجرای امهال وام ها باشیم.
استاندار کرمانشاه همچنین از برنامه ریزی در قالب یک کمیته برای امهال تعدادی از وام های بالای ۵۰۰ میلیون ریالی زلزله زدگان نیز خبر داد و گفت که در صورت اجرایی شدن این بخش، دولت باید ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر به عنوان سود امهال وام های زلزله زدگان به بانک مرکزی پرداخت کند.
 
** امهال وام ها برای آسیب دیدگان مستقیم (مالکان واحدهای تخریبی و تعمیری) اجرایی شده است 
سرپرست فرمانداری قصرشیرین از امهال وام های تمامی مالکان واحدهای تخریبی و تعمیری زلزله آبان ۹۶ در این شهرستان خبر داد.
مرادعلی تاتار اضافه کرد که امهال وام ها برای چهار هزار و ۴۲۹ واحد تعمیری و ۹۶۰ واحد تخریبی در این شهرستان اجرایی شده و بیش از یک هزار و ۳۰۰ مستاجر واحدهای تخریبی و تعمیری نیز براساس پرونده موجود در ستاد بازسازی ، اسامی آن ها تهیه شده که در حال پیگیری لازم برای امهال تسهیلات آن ها با تایید فرمانداری و بنیاد مسکن هستیم.
وی گفت: این مصوبه دولت است که تمامی آسیب دیدگان جانی و مالی که در شهرستان زلزله زده قصرشیرین و سایر مناطق زلزله زده استان کرمانشاه تسهیلاتشان زیر ۵۰۰ میلیون ریال است ، وام هایشان به مدت ۲ سال باید امهال شود.
وی از تشکیل کمیته ای خاص در استانداری کرمانشاه برای تعیین تکلیف و امهال وام زلزله زدگانی که تسهیلات بالای ۵۰۰ میلیون ریالی دریافت کرده اند ، خبر داد.
وی افزود: براساس بررسی های صورت گرفته، ۳۰ درصد از زلزله زدگان قصرشیرین که تا قبل از زلزله ۲۱ آبان پارسال تسهیلات کمتر از ۵۰۰ میلیون ریالی دریافت کرده اند ، مشمول امهال وام ها به مدت ۲ سال شده اند. 
 
** مصوبه امهال وام ها تا آخر بهار ۹۷ نهایی می شود
از سوی دیگر رئیس سازمان برنامه و بودجه کرمانشاه چندی پیش از اجرایی شدن مصوبه امهال وام های بانکی آسیب دیدگان ( مالکان واحدهای تخریبی و تعمیری) ناشی از زلزله غرب این استان خبر داده است. 
طهمورث الیاسی افزود: وضعیت کسانی که در جریان زلزله ۹۶ غرب کرمانشاه دچار خسارت غیرمستقیم ( مستاجران واحدهای تخریبی و تعمیری ) شده اند ، تا آخر بهار ۹۷ مشخص می شود. 
به گفته مسئولان ، کل مانده تسهیلات اعطایی بانک ها به مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه حدود ۱۲۰هزار میلیارد ریال است و اگر دولت بخواهد مصوبه امهال وام های بانکی را در کل استان اجرا کند، باید اعتباری بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال پرداخت کند.
زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا