صنعت، معدن، تجارت

تاکید بر اجرای قانون جامع کنترل دخانیات

رئیس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات وزارت بهداشت بر اجرای صحیح قانون جامع کنترل دخانیات در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامرضا حیدری در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: کاهش هزینه های مصرف سیگار در کشور بستگی به کاهش شیوع مصرف این کالای دخانی در جامعه دارد.

وی همچنین اظهارداشت: کاهش شیوع مصرف دخانیات مستلزم عمل به قانون جامع کنترل دخانیات مصوب ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی است.

همچنین بخوانید

رئیس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات وزارت بهداشت ضمن اشاره به این جمله که هزینه های مصرف دخانیات سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این عدد چند برابر بودجه وزارت ورزش و جوانان در یک سال است.

وی در ادامه افزود: عدد مزبور تنها ضرر های مصرف دخانیات نیست چرا که طبق تجربیات بانک و سازمان بهداشت جهانی هر رقمی برای مصرف سیگارهزینه شود سه تا چهار برابر این رقم هزینه درمان و عوارض پنهان ناشی از مصرف دخانیات در جامعه خواهد بود.

حیدری تصریح کرد: رقم هزینه درمان و عوارض پنهان ناشی از مصرف دخانیات در جامعه سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سیگار در ایران بسیار ارزان است، گفت: این عامل خود یکی از دلائل مهم شیوع مصرف کالای دخانی در جامعه است.

رئیس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات وزارت بهداشت افزود: میزان شیوع مصرف دخانیات در ایران به نسبت کشورهای همجوار عدد بالا و نگران کننده ای نیست بلکه در حد متوسط است.

وی اذعان داشت: حد متوسط نیز ضررها، زیان ها، مشکلات، عوارض و گرفتاری های خاص خود را دارد که باید خیلی به این مهم توجه کرد.

حیدری گفت: کشور از حیث مصرف سیگار نسبت به سه تا چهار دهه قبل از شرایط به نسبت بهتری برخوردار است.

وی افزود: طی دهه های پس از انقلاب تغییرات مثبتی در کشور انجام شده اما شرایط هنوز ایده آل نیست.

رئیس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه استعمال دخانیات می تواند زیان های جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی به انسان و جامعه وارد کند، یادآورشد: کاهش شیوع مصرف سیگار مستلزم کارفرهنگی، آموزش و اطلاع رسانی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «غلامرضا عزتی مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به مدت ۸۵ دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش  می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا