امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پرهیز دولت در نرخ گذاری مواد پروتئینی

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: دولت در قیمت گذاری مواد پروتئینی دخالت نکند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجید موافق قدیری در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: تعیین قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت، شیر و تخم مرغ باید مبتنی برمکانیزم بازار باشد.

 

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: هزینه تولید مرغ امروز برای تولیدکنندگان در صورت فراهم بودن تمامی شرایط به ازای هرکیلو پنج هزار و ۵۰ تومان است این درحالیکه مرغ زنده درب مرغداری سه هزار و ۹۰۰ برای کشتار عرضه می شود.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: این اختلاف قیمت ضرر و زیان های هنگفتی را به مرغداران کشور وارد می کند.

وی در ادامه افزود: رشد قیمت نهاده های دامی مهمترین مسئله امروز تولیدکنندگان شیر، گوشت و تخم مرغ در کشور است.

موافق قدیری ضمن تقسیم بندی مشکلات حاکم بر اقتصاد دامپروری کشور به دو بخش ملی و فرا ملی اظهارداشت: از مشکلات فراملی می توان به رشد قیمت های جهانی، افزایش نرخ حمل و نقل کشتی ها، خریدهای انبوه اقلام مصرفی دامی بوسیله برخی از کشورهای منطقه، افت و خیزهای بازار بورس و اختلافات تجاری چین و آمریکا اشاره کرد.

وی در خصوص خریدهای انبوه اقلام مصرفی دامی بوسیله برخی از کشورهای منطقه تصریح کرد: عربستان با خرید ۷۰۰ هزار تن جوی دامی موجب افزایش قیمت این کالا از ۱۹۵ به ۲۶۰ دلار به ازای هر تن شده است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه خوراک دام کشور امروز از محل واردات تامین می شود، گفت: جدا از مشکلات فرا ملی برخی موارد داخلی از قبیل عدم تخصیص به موقع ارز از سوی بانک مرکزی و گشایش ال سی باعث شد شرکت های بازرگانی نتوانند به موقع تعهدات خود را به فروشنده خارجی انجام دهند.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: عدم ترخیص و عرضه به موقع اقلام دامی موجب کمبود شدید عرضه و افزایش تقاضا این کالا در بازارهای داخلی شد.

موافق قدیری در ادامه یادآورشد: اعتصاب کامیون داران طی چند روز گذشته نیز باعث عدم تامین به موقع مواد مصرفی مزارع تولید شیر و گوشت و در نتیجه اعتراض تولیدکنندگان این حوزه را به دنبال داشت.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا