صنعت، معدن، تجارتمعدن

کرباسیان: ساختار طرح مهدی آباد همتراز استانداردهای جهانی است

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ساختار طرح مهدی آباد همتراز با استانداردهای جهانی است. مهدی کرباسیان تصریح کرد: طرح مهدی آباد در بخش های مطالعات زمین شناسی، تجهیز و بهره برداری معدن، احداث کارخانه های فرآوری، تامین آب و برق، دفع پساب و سدباطله و مطالعات زیست محیطی، دارای ساختار منسجم و برنامه ریزی شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان در نشستی با حضور سرمایه گذاران و مدیران مجتمع معدنی مهدی آباد برگزار شد، اظهار داشت: مهدی آباد یکی از معادن بزرگ دنیا است و راه اندازی آن از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو اقداماتی مثال محسوب می شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته؛ تولید ۲۰۰ هزار تن در فاز نخست، ۴۰۰ هزار تن در فاز دوم و در سال ۱۴۰۱ به عنوان فاز نهایی، ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی سولفیدی تولید خواهد شد.

تحقق ۷۵درصد برنامه های مجتمع مهدی آباد در دولت دوازدهم

در ادامه این جلسه بهرام شکوری رئیس هیات مدیره کنسرسیوم سرمایه گذاری معدن مهدی آباد نیز گفت: ۷۵درصد برنامه های مجتمع سب و روی مهدی آباد در دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت همکاری دولت در تخصیص تسهیلات ارزی به این مجتمع گفت: سرمایه گذاری های لازم در ایجاد زیرساخت های مجتمع مهدی آباد توسط بخش خصوصی انجام شده است و امیدواریم با مساعدت های وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمینه اعطای تسهیلات ارزی برای سرعت بخشیدن به پروژه فراهم شود.

از سوی دیگر مهرداد حیدری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معدن مهدی آباد در تشریح عملکرد طرح سرب و روی مهدی آباد اعلام کرد: کارخانه های فرآوری با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی با عیار حداقل ۳۵درصد روی یا معادل آن ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب – نقره با عیار ۶۰درصد سرب احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم جهت تامین و انتقال زیرساخت های مورد نیاز و تولید محصول، بهره برداری، نگهداری و فروش محصولات تولیدی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: ظرفیت تولید اکسید روی در سال نخست روی ۷۵درصد ، در سال دوم ۹۰درصد و در سال های سوم و چهارم به بعد ۱۰۰درصد خواهد شد. همچنین، از سال دوم ظرفیت تولید سولفید روی ۷۵درصد، سال سوم ۹۰درصد و سال چهارم به بعد ۱۰۰درصد هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: مجموع ظرفیت تولید در سال دوم به ۶۰۰ هزار تن، در سال سوم ۷۲۰هزار تن و در سال چهارم به بعد ۸۰۰هزار تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت پیشگامان صنعت سرب و روی مهدی آباد درباره اکتشاف نیز اظهار داشت: هدف مطالعات تکمیلی، ارزیابی مجدد ذخیره زمین شناسی و رسیدن به گزارش استاندارد JORC2012 مورد توجه ما است.

وی در خصوص برنامه های سرب و روی مهدی آباد در زمینه احداث کارخانه های فرآوری گفت: هدف احداث کارخانه فرآوری از خاک سولفیدی- فاز یک به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال است.

حیدری همچنین از انجام عملیات پیش باطله برداری به میزان ۲۹ میلیون تن خبر داد. وی افزود: در تامین آب، فعالیت های مقدماتی و هزینه های مربوطه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذار معدن مهدی آباد گفت: تامین برق مورد نیاز طرح به میزان ۸۰ مگا وات است که جمع کل سرمایه گذاری مورد نیاز در این بخش به ۱۰۸۰ میلیارد می رسد.

حیدری افزود: در ارزیابی اثرات زیست محیطی احداث کارخانه های فرآوری و سدباطله و اخذ مجوزهای زیست محیطی؛ گزارش مطالعات ارزیابی تهیه شده است و مجوزهای مسیر انتقال پسآب از سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اداره کل محیط زیست استان یزد اخذ شده است.

اعلام راهکارها برای دستیابی به اهداف فاز نهایی طرح

بنابراین گزارش، در این نشست مقرر شد، مسئولان ذیربط در طرح مهدی آباد، راهکارها و پیشنهادات خود را به منظور تسریع در امور و دستیابی به اهداف فاز نهایی این طرح در سال ۱۴۰۱، اعلام کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا