بانکبانک و بیمه

بانک مرکزی: بانک ها سرمایه در گردش بنگاه های کوچک و متوسط را تامین کنند

بانک مرکزی در بخشنامه ای از شبکه بانکی خواست سرمایه در گردش طرح های تولیدی با پیشرفت فیزیکی افزون بر ۶۰ درصد و بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط که از بازار محصول مناسبی برخوردار بوده را تامین کنند.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی به نقل از بانک مرکزی، در این بخشنامه آمده است: همسو با رسالت شبکه بانکی کشور برای تامین مالی نظام اقتصادی کشور و با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال مبنی بر ضرورت فعالسازی ظرفیت های تولیدی صنایع کوچک و متوسط و ارتقای توان رقابت پذیری آنها و در عین حال نقش برجسته و بی بدیل واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در ایجاد اشتغال و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، لازم است در شرایط حاضر، بانک ها و موسسه های اعتباری غیربانکی، نقش موثرتر و کاراتری به منظور حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط ایفا کنند.
بر پایه این بخشنامه، با توجه به گزارش های اقتصادی، بخشی از بنگاه های تولیدی موجود و فعال با ظرفیت پایین و گاه پایین تر از نقطه سر به سر فعالیت می کنند و با کاهش درآمد، اقدام به تعدیل نیرو کرده اند که به نوبه خود به افزایش بیکاری منجر شده است.
بنابراین برای استفاده بهینه از منابع موجود باهدف تامین نقدینگی مورد نیاز بنگاه های تولیدی و حفظ اشتغال فعلی و ایجاد اشتغال جدید، ضرورت دارد بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط که از بازار محصول مناسبی برخوردار بوده اما به دلیل تنگناهای مالی و نداشتن سرمایه در گردش، تولید آنها متوقف شده و یا با ظرفیت پایین فعالیت می کنند و همچنین طرح های تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، از پشتیبانی مالی بیشتری برخوردار شوند.
در این بخشنامه آمده است: براین اساس ارجح است همه بانک ها و موسسه های اعتباری غیربانکی با روحیه جهادی و احساس مسئولیت و اهتمام عالی، همگام با سیاست های دولت، نقش و رسالت خویش را به گونه شایسته به انجام رسانده و با بهره گیری بهینه و هدایت صحیح منابع مالی موجود، بسترهای خارج کردن بنگاه های کوچک و متوسط از رکود و استفاده از ظرفیت های تولیدی را فراهم کنند.
بدیهی است بانک ها و موسسه های اعتباری موظفند با در نظر گرفتن اصول کلی اعطای تسهیلات و اعتبارسنجی متقاضی و اخذ تامین کافی، نسبت به اعطای تسهیلات موضوع دستورالعمل موردنظر اقدام کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا