بورسبورس اوراق

رشد ۱۲ پله‌ای شاخص کل بورس/ حمایت نارنجی‌پوش‌های خودروساز در برابر عرضه

بازار سهام تهران امروز شاهد حمایت نماگرهای منتخب خود همپای بازارگردانی برخی حقوق‌ها در گروه‌های شاخص‌ساز بود. بازاری که به نظر می‌رسد هنوز از شرایط خنثی خلاص نشده است.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی ؛ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۹۵ با افزایش ۱۲ واحدی به رقم ۷۸ هزار و ۲۸۱ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۳۷ واحدی عدد ۱۳ هزار و ۴۵۹ واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با ۶۰ واحد افزایش به رقم ۸۷ هزار و ۲۸۸ واحد رسید.

شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش ۱۴ واحدی عدد ۵۴ هزار و ۸۲۵ واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با ۱۶۹ واحد افزایش به رقم ۱۷۰ هزار و ۹۲۸ واحد دست یافت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد یک واحدی به عدد ۷۹۴ واحد دست یافت.

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با ۷۵ واحد، گروه سایپا با ۵۹ واحد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۱۹ واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۵۳ واحد، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با ۳۷ واحد و بانک ملت با ۲۲ واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۲۴۸ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۳۷ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۷۷ هزار و ۷۹۸ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، حق تقدم خرید سهام بیمه ملت، حق تقدم خرید سهام ایران یاسا تایر و رابر، بیمه دانا، فنرسازی خاور، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، سیمان هگمتان، سیمان کردستان، سیمان فارس و خوزستان، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های هنکل پاک‌وش، کارخانه فارسیت درود، حق تقدم خرید سهام صنایع لاستیکی سهند متوقف شدند.

به گزارش فارس، امروز در نماد معاملاتی حق تقدم بانک آینده اندکی کمتر از ۱۶۰ میلیون برگه حق تقدم به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی به کدهای درون گروهی جابجا شد.

در نماد معاملاتی ایران خودرو نیز امروز ۱۲ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان کد به کد شد.

نماد معاملاتی گسترش صنایع انرژی آذراب نیز امروز از سوی سهامدار عمده خود با کد به کد شدن ۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان روبرو بود.

امروز همچنین ۵ میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

براساس این گزارش، امروز گروه خودروسازان به لیدری نماد معاملاتی سایپا شاهد تحرک بازارگردان‌ها و حمایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف ترسیم الگوهای جدید حمایتی سهام این گروه بود.

در این بین موضوع عرضه سهام جدید از محل سود انباشته در مجموعه گروه سایپا و لزوم عرضه این سهم به قیمت دلخواه سهامدار عمده باعث شده تا شائبه افزایش قیمت سهام هیجانی این گروه دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد.

امروز در نماد معاملاتی گروه سایپا بیش از ۸۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان در دامنه نوسان مثبت قیمتی در حالی معامله شد که این سهم در پایان معاملات امروز به لطف حمایت حقوقی صف خرید ۱۹ میلیون سهمی را برای خود حفظ کرد.

در گروه‌های معدنی نیز همسو با رشد قیمت جهانی به ویژه سنگ آهن امروز بازار سهام با افزایش تقاضا به ویژه از سوی سهامداران حققیقی در نماد معاملاتی چادرملو بود، هرچند که غلبه عرضه سهام روندی متعادل را به معاملات این سهم حاکم کرد.

به گزارش فارس، امروز بازار سهام در حالی شاهد روندی متعادل و کم‌حجم سهام بود که به نظر می‌رسید، با نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش‌های عملکردی ۱۲ ماهه شرکت‌های بورسی و تکاپو برای برگزاری مجامع، همچنان منتظر افزایش حمایت‌ها از سوی بازارگردان‌های سهام و حقوقی‌ها است.

در این میان تمرکز در برخی تک سهم‌ها همچنان در دستورکار معامله‌گران بازار سهام قرار گرفته است، این در حالی است که تحرک معامله‌گران افراطی در گروه‌های خودرویی به ویژه مجموعه سایپا و شرکت‌های تابعه آن باعث شده تا همچنان معاملات بازار سهام تحت‌الشعاع  گروه خودرویی‌ها قرار گرفته باشد.

گروهی که به نظر می‌رسد برای تحقق آرزویهای خود هنوز نتوانسته حرفی برای گفتن داشته باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا