امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خسارت سرمازدگی سال ۹۵ هنوز جبران نشده است

رئیس اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه سرمازدگی بهاره به باغات سیب، گیلاس و آلبالو در این استان خسارت زده،گفت: بخش عمده ای از خسارت سرمازدگی سال ۹۵ هنوز جبران نشده است.

محمدرضا شعبانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سرمازدگی بهاره امسال خسارتی به باغات مرکبات و کیوی مازندران وارد نکرده است، اظهارداشت: این سرمازدگی در ارتفاعات به باغات سیب درختی، گیلاس و آلبالو خسارت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه میزان خسارت در نقاط مختلف باغات پراکنده است، گفت: به طور کلی به این باغات بین ۱۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شده است.

همچنین بخوانید

رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران با اشاره به اینکه وضعیت تولید مرکبات و کیوی در سالجاری مطلوب است، افزود: هنوز نمی توان میزان تولید این محصولات در سالجاری را پیش بینی کرد و این امر در اوایل تیرماه امکان پذیر خواهد بود.

شعبانی درباره اینکه آیا دولت خسارت سرمازدگی دو سال قبل را به باغداران پرداخت کرد؟، اظهارداشت: همه خسارت پرداخت نشد و بسیاری از وعده ها محقق نگردید و به نتیجه نرسید.

وی گفت: در سال ۹۵ خسارت باغداران  حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود؛ قرار شد باغداران میوه هایی که یخ زده بود را جمع آوری و امحاء کنند و در عوض این امحاء کردن، دولت کیلویی ۳۵۰ تومان به آنان پرداخت کند اما کیلویی ۲۲۰ تومان آن پرداخت شد)؛ ضمن اینکه قرار بود دولت ۵۰ میلیارد تومان کمک نقدی بلاعوض در این زمینه به باغداران انجام شود اما تنها ۳۵ میلیارد تومان آن پرداخت شد.

شعبانی با اشاره به اینکه همچنین قرار بود ۲۰۰  میلیارد تومان تسهیلات بانکی کم بهره برای کمک به باغداران پرداخت شود، افزود: این بحث نیز به نتیجه ای نرسید البته اگر از دولت در این زمینه سوال کنید خواهند گفت در ردیف بودجه بانکی قرار گرفت اما مردم نتوانستند دریافت کنند؛ البته طبیعی است که  مردم زمانی که بدهکار هستند و خسارت چشمگیری دیدند نتوانند در گیر و دار نظام بانکی و اداری چنین تسهیلاتی را دریافت کنند.

وی افزود: بانک ها عملا این وام ها را به بهانه های مختلف به متقاضیان و کشاورزان نمی دهند آنقدر رفت و آمد در کار است که کشاورزان منصرف می شوند.

به گفته وی جبران خسارات باغات و درختان آسیب دیده نیز از جمله مباحثی بوده که تحقق نیافته است، معمولا اینگونه است آب که از آسیاب می افتد همه چیز از یاد می رود و به فراموشی سپرده می شود.  

زهرا مهدوی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا