چندرسانه‌ایخودروصنعت، معدن، تجارتصوت

دولت در بازار خودرو تصدی گری نکند

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: تنها راهکار بهبود وضعیت بازار خودرو و کاهش حباب موجود در آن قطع تصدی گری دولت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرهاد احتشام زاد در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با بیان اینکه سهم واردکنندگان خودرو تنها چهار درصد بوده در حالی که ۹۶ درصد بازار از آن تولیدکنندگان داخلی است، افزود: عمده ترین خودوروسازان داخلی که شبه دولتی هستند بیش از ۹۲ درصد بازار داخلی را در اختیار دارند.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم گری های حوزه خودرو در راستای هم سویی با منافع دو خودرو ساز بزرگ کشور اتخاذ می شود، اظهارداشت: تنها راهکار بهبود بازار قطع تصدی گری دولت از این حوزه است در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت تصمیم های منطقی در این وادی اتخاذ شود.

همچنین بخوانید

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه منافع مردم فدای منافع خودروسازان داخلی می شود، ادامه داد: خودوروهای خارجی هشت ماه پیش از سوی مردم خریداری و ارز مورد نیاز برای واردات از کشور خارج شده اما هنوز امکان ترخیص این خودروها از گمرک به دلیل بوروکراسی پیچیده اداری وجود ندارد.

وی افزود: در صورتی که خودروهای مورد نظر از گمرک ترخیص شوند می توانند حباب بازار را کاهش دهند در غیر این صورت بخش خصوصی توانایی ایجاد تغییرات عمده در بازار را نخواهد داشت.

احتشام زاد همچنین گفت: پس از نهایی شدن برجام در اوایل سال ۹۵ در فضایی رویایی برنامه ریزی هایی صورت گرفت که هیچ تضمینی برای اجرای آن وجود نداشت.

وی با بیان اینکه طبق این برنامه ریزی ها تصمیم های غلطی ارائه شده است، افزود: متاسفانه در اتاق های دربسته این تصمیم های اشتباه بدون توجه به شرایط واقعی بازار خودرو اتخاذ شده است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اظهارداشت: اتخاذ تصمیم های مزبور از تیرماه سال ۹۵ شدت گرفت و در دی ماه همان سال به مرحله عمل درآمد به طوری که هر روز بر میزان التهاب در بازار خودرو افزود.

وی با تاکید بر اینکه از سوی کارشناسان حوزه خودرو هشدارهای مربوطه داده شده است، ادامه داد: بنزین داخلی در بهترین شرایط دارای استاندارد یورو چهار بوده در حالی که وارکنندگان خودرو موظف هستند خودروهایی با استاندارد یورو شش وارد کنند.

احتشام زاد با بیان اینکه چنین مسئله ای سبب نابودی شرکت های عرصه خودرو شده و نسل کشی بخش خصوصی را رقم زده است، گفت: تحریم های بین المللی نیز در کنار تصمیم های اشتباه دولتی به مشکلات حوزه خودرو دامن زده و حضور فعالان اقتصادی در وادی واردات را کمتر کرده است.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا