انرژی

توسعه فناوری‌های سنگ‌های کربناته دشت آبادان در دانشگاه خوارزمی

رییس مرکز پژوهشی نفت دانشگاه خوارزمی از توسعه همکاری این دانشگاه با وزارت نفت خبر داد و گفت: با قراردادی که با این وزارتخانه به امضا رساندیم، نسبت به توسعه فناوری‌های سنگ‌های کربناته شکاف‌دار اقدام خواهد شد که فناوری‌های به دست آمده در زمینه ازدیاد برداشت موثر است.

دکتر جهانبخش دانشیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به همکاری این دانشگاه با وزارت نفت، افزود: دانشگاه خوارزمی قراردادی با عنوان “توسعه فناوری‌های سنگ‌های کربناته شکاف‌دار در ناحیه دشت آبادان” را با وزارت نفت به امضا رساند.

وی امضای این قرارداد را در راستای استفاده از توانمندی‌های دانشگاه‌ها در حوزه صنعت نفت ذکر کرد و یادآور شد: هدف از امضای این قرارداد تنها استفاده از توانمندی‌های یک دانشگاه خاص نیست، بلکه شبکه‌ای از توانمندی‌های داخلی ایجاد خواهد شد و بر اساس نقشه راهی که در این زمینه تهیه می‌شود، به هر کدام از دانشگاه‌ها ماموریت‌هایی واگذار خواهد شد.

همچنین بخوانید

دانشیان، ماموریت دانشگاه خوارزمی را حوزه مخازن کربناته شکاف‌دار در دشت آبادان دانست و خاطر نشان کرد: در حوزه نفت و مخازن، بخشی از سنگ‌هایی که به عنوان سنگ‌های مخزن شناخته می‌شوند از نوع سنگ‌های “آواری” و بخش دیگر آن سنگ‌های “کربناته شکاف‌دار” هستند.

رییس مرکز پژوهشی نفت دانشگاه خوارزمی ادامه داد: سنگ‌های کربناته شکاف‌دار، دارای شکاف‌هایی هستند که در آنها فضاهایی ایجاد شده و به عنوان مخازن نفت از آنها یاد می‌شود.

وی ادامه داد: با امضای این قرارداد قرار است به طور دقیق این سنگ‌ها و ویژگی‌های آنها در دانشگاه خوارزمی مورد ارزیابی قرار گیرند و اطلاعات به دست آمده به شرکت نفت منتقل شود.

دانشیان، خروجی این مطالعات را عرضه فناوری‌های به‌روز در کشور دانست و ادامه داد: توسعه فناوری‌های سنگ‌های کربناته شکاف‌دار منجر به توسعه فناوری‌ها در حوزه ازدیاد برداشت خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا