بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نیاز به بسترهای پرداخت باز در مسیر تحقق بانکداری باز

بانکداری باز (Open Banking) یکی از اصطلاحات نوآورانه و جدید صنعت مالی است که امکان استفاده از رابط‌های کاربردی برنامه‌نویسی (API) باز را برای توسعه‌دهندگان شخص ثالث، جهت ایجاد برنامه‌های کاربردی فراهم می‌کند. هم‌چنین شفافیت مالی را چه برای کاربران و چه برای صاحبان کسب‌وکارها به حداکثر می‌رساند.

اما تحقق این مسیر نیازمند طی مسیر پر پیچ‌ و خمی است.

همچنین بخوانید

گزارش منتشر شده در وب‌سایت payments processor RS2 هشدار می‌دهد که تحقق بانکداری باز بیش از هر چیزی نیازمند پلتفرم‌های پرداخت باز (Open Payment Platforms) است.

از همین رو، صنعت پرداخت باید پرداخت‌های آمنی چنل (Omnichannel)، پرداخت‌ از طریق کارت، پرداخت مستقیم از بانک و سایر روش‌های پرداخت را ترکیب کرده و بستر بازی ایجاد کند که به صورت یکپارچه عمل می‌کند و علاوه بر خواسته‌های مشتریان، نیازهای خرده‌فروشان یا صاحبان کسب‌وکارهایی که به آن‌ها خدمت می‌کنند، هم رفع گردد.

گزارش دیگری با عنوان «چالش‌های صنعت پرداخت- بانکداری و خرده‌فروشی باز» به تازگی منتشر شده است که روندها و تکنولوژی‌هایی که تجارت‌ جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مشخص کرده است. براساس این گزارش:

  • پرداخت‌های موبایلی، غیرتماسی و دیجیتالی، انقلابی در صنعت خرده‌فروشی ایجاد خواهند کرد و کاهش پول نقد در جهان را سرعت خواهند بخشید.
  • تا انتهای دهه‌ی حاضر، بیش از نصف فروش‌های صورت گرفته در بازارهای اروپا، از طریق کانال‌های آمنی چنل خواهد بود.
  • مقررات عامل اصلی تغییرات مستقیم و غیر مستقیم‌اند. تغییرات مستقیم مانند نیازهایی در زمینه‌ی استانداردهای جدید امنیتی و تغییرات غیر مستقیم مانند شرکت‌های فین‌تکی که انتظارات مشتریان را نسبت به ایده‌ها و راهکارهای جدید در خدمات مالی تغییر داده‌اند.
  • بانکداری باز و طرح‌های مشابه آن نیازمند شکل جدیدی از صنعت پرداخت هستند که در آن پرداخت‌ها بدون کارت و اغلب از طریق اپلیکیشن انجام شوند.

بانکداری باز و پرداخت باز

امروزه فروشندگان بیش از پیش سعی در تغییر و همسو شدن با رویکرد‌های جدید پرداخت را دارند. فروشندگان بر اساس سیاست‌های جدید و برای حفظ قدرت رقابت با رقیبان خود، پاسخگویی به نیاز‌های مشتریان و کاهش هزینه‌ها، نیاز دارند که از روش‌های پرداخت چندگانه بهره گیرند.

برای حمایت و پشتیبانی از فروشندگان، ارائه‌دهندگان روش‌های پرداخت باید سرمایه‌گذاری مناسبی در زمینه‌ی بسترهای پرداخت داشته باشند تا این امکان برای فروشندگان به وجود بیاید که بتوانند با اکوسیستم‌های پرداختی مثل سیستم‌های پرداخت کارتی، کیف پول‌‌ها، بانکداری و … در ارتباط باشند. با این توصیفات، امکانات بسترهای پرداخت باز اساسا باید بیشتر از سیستم‌های پرداخت سنتی باشد.

رادی عبدالحج مدیر‌عامل و مدیر اجرایی مجموعه‌ی RS2 در این باره می‌گوید:

«مصرف‌کنندگان امروزی به استفاده از طیف وسیعی از روش‌های پرداخت تمایل دارند، حال این روش می‌تواند پرداخت از طریق اپلیکیشن باشد، پرداخت غیرتماسی باشد و یا رباتی در فیسبوک.»

هم‌چنین، پدیده‌ی نوظهور بانکداری باز خدمات پرداختی بدون کارت را شتاب بخشیده و همین امر باعث شده تا صاحبان کسب‌و‌کار‌ها استقبال ویژه‌ای از این رویکرد انجام دهند. هر چه تنوع روش‌های پرداخت بیشتر شود، اهمیت وجود رویکردهای باز برای پرداخت بیش از پیش نمایان می‌شود.»
او در این باره افزود:

«شرکت‌های فعال در حوزه‌ی پرداخت باید گزینه‌های مختلفی برای انتخاب ارائه کنند، انعطاف‌پذیر باشند و در نهایت یک رویکرد باز ارائه کنند تا مطمئن باشند که می‌توانند تقاضای خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان را پاسخگو باشند.»

بسترهای پرداخت باز باید به تغییرات کوتاه مدت واکنش به جایی را نشان دهند؛ اما مهم‌تر از پاسخ به تغییرات کوتاه مدت، ایجاد زیرساختی برای ارزش آفرینی اقدامات آینده است.»

منبع: Payments cards and mobile

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا