امور زیربناییصوتكشاورزی و دامپروری

افت تولید پسته در سال پیشرو

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران گفت: پارسال از حیث تولید پسته سال خوبی برای کشور بود ولی در سال پیشرو وضعیت تولید پسته تعریف چندانی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید محمود ابطحی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: پسته یک کالای سنتی است و قدمت صادراتی این محصول در کشور به بیش از ۱۰۰ سال می رسد.

وی همچنین اظهارداشت: پسته در شرایط حاضر بجزء افت تولید متاثر از عوامل جوی در سال پیشرو مشکل خاص دیگری ندارد.

همچنین بخوانید

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران گفت: قیمت محصول پسته کاهش پیدا نکرده و صادرات این کالا به مانند سال های گذشته در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: میزان تولید و صادرات پسته در سال پیشرو به مراتب کمتر از سال گذشته خواهد بود.

ابطحی در پاسخ به این پرسش که چرا امسال ارزش صادراتی پسته بر اساس آمار و ارقام گمرک جمهوری اسلامی ایران دچار کاهش شده است، اظهارداشت: صادرات پسته به لحاظ ارزشی افتی نداشته است.

وی همچنین گفت: اعداد و ارقام مورد انتشار از سوی گمرک ارزش آماری داشته و همیشه این ارقام واقعی نیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران افزود: برای انواع پسته و مغز پسته در گمرک ارزش گذاری صورت می گیردو این سازمان براساس ارزش گذاری صورت گرفته میزان صادرات انواع پسته و مغز را اعلام می کند ناگفته نماند ارزش صادراتی مغز بیشتر از خود پسته است.

وی ضمن اشاره به اینکه امسال پسته صادراتی ایران ارزان تر فروخته نشده است، اظهارداشت: واریته ای از محصول پسته که طی سال جاری صادر شده با واریته ای که سال قبل صادرشده متفاوت بوده است.

ابطحی با بیان اینکه سال گذشته مغز پسته بیش از دو ماهه سال جاری صادر شده است، یادآورشد: بررسی وضعیت صادراتی یک کالا نیازمند جمع آوری اعداد و ارقام یک سال تولیدی است از اینرو آمار صادراتی دو ماهه هیچ وقت پاسخگوی وضعیت صادرات یک کالا نخواهد بود.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا