صنعت، معدن، تجارت

۱۹۰هزارکیلومترمربع از برنامه اکتشافی آزاد شد/عرضه به بخش خصوصی

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت:۱۹۰هزار کیلومترمربع از ۲۷۰هزار کیلومتر مربع برنامه اکتشافی آزاد شده و در اختیار ادارات صنعت،معدن وتجارت استان ها است که آنها مکلفند به بخش خصوصی عرضه کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، مهدی کرباسیان در مراسم آغاز واگذاری ۹ بلوک از ۱۵ بلوک معدنی در پهنه آباده- جازموریان به سرمایه گذاران بخش خصوصی، گفت: واگذاری بلوک های اکتشافی، نخستین نتیجه برنامه اکتشافی ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی است که از سال ۹۳ توسط ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید و شرکت های بخش خصوصی شروع شد و این میزان اکنون به ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برنامه وسیع اکتشافی در حالی آغاز می شد که در برخی استان ها، شرکت های متخصص وجود نداشت و خوشبختانه شرکت های اکتشاف با حضور متخصصان در مناطق اکتشافی شکل گرفت و درنتیجه، آنها تحت نظارت ایمیدرو فعالیت های اکتشافی خود را شروع کردند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به نخستین اقدام شده در زمینه معادن زیر زمینی در منطقه ایران مرکزی تصریح کرد: در این منطقه یک شرکت داخلی، با ۲ حفاری به عمق ۱۹۰۰ متر، توانست معدنی با حداقل ۲ میلیارد تن ذخیره اکتشاف کند.

وی ادامه داد: از سال ۹۳ تاکنون ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع ژئوفیزیک هوایی در نقاط مختلف کشور انجام شده و الان در ۲ منطقه کرمانشاه و کردستان به وسعت حدود ۵ هزار کیلومتر مربع برای شناسایی ظرفیت های معدنی ژئوفیزیک هوایی انجام می شود.

سرمایه گذاری ۶۰۰میلیاردی در اکتشاف

کرباسیان با بیان اینکه ایمیدرو، به رغم محدودیت های بودجه ای، طی سال های ۹۴ تا ۹۶، با شرکت مس حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در حوزه اکتشاف سرمایه گذاری کرده است، گفت: با توجه به اینکه بخش خصوصی علاقه مند به کار سرمایه گذاری است اما وارد ریسک کارهای بزرگ همچون اکتشاف نمی شود، درنتیجه دولت ورود کرده و ریسک مورد نظر را می پذیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وسعت پهنه آباده- جازموریان در ابتدای اکتشاف، ۴۵ هزار کیلومتر مربع بوده که پس از انجام مراحل مقدماتی، ریسک آن به ۵ هزار کیلومتر مربع کاهش یافت و ۱۵ بلوک برای واگذاری به بخش خصوصی آزاد شد.

وی ادامه داد: اکنون ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع از ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع برنامه اکتشافی، آزاد شده و در اختیار ادارات صنعت، معدن و تجارت استان ها است و آنها مکلفند به بخش خصوصی عرضه کنند.

کرباسیان گفت: کشور ما با وسعت یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع از نظر فعالیت های اکتشافی هنوز بکر و نوظهور است و با برخورداری از امکانات بالقوه نظیر معادن غنی، نفت و گاز فراوان، نیروی انسانی و دسترسی به آب های آزاد، آینده خوبی دارد و محل مناسبی برای سرمایه گذاری و توسعه است.

وی ادامه داد: بخشی از نتایج حاصل شده از برنامه اکتشاف ۲۷۰ هزار کیلومتر مربعی، افزایش ۵۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۴۵۰ میلیون تن زغال سنگ، ۲۱ میلیون تن بوکسیت، ۴۰ تن طلا، ۶۵ هزار تن عناصر نادر خاکی، ۳۰ هزار تن آنتیموان و برخی دیگر از مواد معدنی به ذخایر قطعی کشور است.

استفاده از متخصصان خارجی

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: در برنامه اکتشافی مذکور، در کنار متخصصان داخلی، در برخی حوزه های اکتشافی، متخصصان اروپایی، کانادایی و استرالیایی حضور داشتند تا کیفیت کار اکتشافی بالا باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه یکی از افتخارات عمده دولت، خروج از بنگاهداری طبق قانون اساسی است، گفت: البته این واگذاری ها به معنای این نیست که به غیراهلیت واگذار شود یا اینکه به نحوی باشد که مورد استفاده قرار نگیرد بلکه، اهلیت یکی از شروط اساسی واگذاری ها بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا