صنعت، معدن، تجارت

کاهش امنیت شغلی قالیبافان/بیمه تامین اجتماعی قالیبافان پیگیری شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به تعطیلی بسیاری از آموزشگاه های فنی و حرفه ای قالیبافی طی سالهای گذشته، گفت: به دلیل کاهش پوشش بیمه ای قالیبافی تقاضا برای ورود به این حرفه کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرشته دستپاک، در مراسم امضاء تفاهم نامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مرکز ملی فرش ایران که به منظور ارتقاء توانمندی مهارتی شاغلان و کارجویان صنعت فرش دستباف که امروز منعقد شد، اظهار داشت: امسال، سال حمایت از کالای ایرانی است و «ایرانی‌تر» از فرش دستباف نداریم. اولین تحریمی که آمریکا صورت داد، تحریم فرش دستباف ایرانی بود که نشان از اهمیت این هنر-صنعت دارد. صنعتی که مالکیت معنوی آن متعلق به ایران دارد؛ اما آمریکا مالکیت فکری ما را به چالش کشیده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: به زعم همه پژوهشگران، صنعت فرش دستباف به آسیا و بعد به ایران بر می گردد؛ ضمن اینکه فرهنگ می تواند در تعاملات سیاسی کشورها تاثیرگذار باشد؛ بنابراین در دوره ای که مشکلات اقتصادی بر کشور سایه افکنده، باید به ظرفیت های هنر-صنعت فرش دستباف توجه ویژه ای داشته باشیم.

همچنین بخوانید

دستپاک افزود: وجود نگاه مثبت جهانی به فرش دستباف ایرانی به رغم وجود رقبای جهانی باعث شده تا ایران همچنان بیشترین سهم جهانی را در حوزه فرش دستباف در اختیار داشته باشد چرا که تنوع تولیدات ایران در این هنر-صنعت از نظر طرح، نقش و رنگ در دنیا بی نیاز است و مواد اولیه آن نیز در داخل تامین می شود که از مزیت های این صنعت محسوب می شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه موسسات علمی-پژوهشی زیادی در صنعت فرش در کشور وجود دارد، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این زمینه باید نقش آموزشی خود را نیز در کنار موسسات علمی و پژوهشی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه وجود نیروی کار ماهر در هنر-صنعت فرش دستباف از قابلیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه فرش فعالیت می کنند، حدود ۶ میلیون نفر نیز از این صنعت ارتزاق می کنند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهارداشت: به رغم تحریم ها، اما همچنان شبکه توزیع در فروش فرش ایرانی را در بسیاری از کشورها حفظ کردیم.

دستپاک در بخش دیگری از اظهاراتش فعالیت در هنر-صنعت فرش دستباف با حداقل سرمایه گذاری را یکی از مهمترین مزیت های این هنر-صنعت نسبت به سایر صنایع عنوان کرد و گفت: یک فرد با سرمایه ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی می تواند با خرید دار قالی و تجهیزات مربوطه در منزل خود اشتغالزایی کند. ضمن اینکه در کنار این اشتغالزایی بالاترین بازده را نسبت به سرمایه گذاری خود داشته باشد؛ این در حالی است که ما در ایران در هنر-صنعت فرش دستباف نشان تجاری داریم و در بازارهای جهانی به عنوان برند از آن یاد می شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، با بیان اینکه همچنین در حوزه فرش دستباف قابلیت نوآوری در طرح، رنگ و نقش قابل توجه است، گفت: تعدد، تنوع و روش های بافت فرش دستباف در جمهوری اسلامی ایران عاملی است که فرش ایرانی را نسبت به دنیا متمایز می کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به فرش دستباف در داخل، گفت: امسال از سوم تا نهم شهریورماه نمایشگاه بین المللی فرش دستباف برگزار می شود که با توجه به وضع تحریم های جدید توجه به این صنعت بیش از پیش احساس می شود. همچنین از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انتظار داریم تا با حضور جدی در این نمایشگاه، ارتقاء مهارت و سطح توانمندی متقاضیان را مورد توجه قرار دهد.

دستپاک در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به رکود آموزش های صنعت فرش دستباف در آموزشگاه های فنی و حرفه ای بیان کرد: متاسفانه طی سالهای گذشته بسیاری از آموزشگاه های فنی و حرفه ای قالیبافی با رکود مواجه شدند که در نهایت منجر به تعطیلی این آموزشگاه ها شده است؛ این رکود به دلیل کم شدن بیمه های قالی بافی دانش آموختگان و متقاضیان فعال در این هنر-صنعت است که به دلیل نداشتن بیمه تامین اجتماعی، انگیزه ای برای ورود به آموزش های مهارتی در این صنعت ندارند.

وی تاکید کرد: به دلیل میزان استقبال زیاد از فعالیت و اشتغال در هنر-صنعت فرش دستباف و در عین حال کم بودن امنیت شغلی در این صنعت، انتظار داریم از رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای تا موضوع پوشش تامین اجتماعی دانش آموختگان فراهم شود. چرا که در غیر این صورت انگیزه ای برای ورود متقاضیان به این حرفه وجود ندارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پایان پیگیری بیمه تامین اجتماعی قالیبافان و همچنین حضور سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نمایشگاه بین المللی فرش دستباف در شهریور به منظور ارتقاء سطح مهارت و دانش متقاضیان اشتغال در این صنعت را خواستار شد.

محمد جندقی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا