خودروصنعت، معدن، تجارت

نخریدن خودرو باعث کاهش قیمت می‌شود

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: راه‌اندازی کمپین نخریدن کالاهایی که مشمول افزایش قیمت شده‌اند، باعث ارزانی در همه آنها نمی‌شود، بلکه در کالاهای غیرضروری و خودرو در یک بازه زمانی کوتاه تاثیرگذار است و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود اما طلا و ارز اینگونه نیست.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: راه‌اندازی کمپین نخریدن کالاهایی که مشمول افزایش قیمت شده‌اند، باعث ارزانی در همه آنها نمی‌شود، بلکه در کالاهای غیرضروری و خودرو در یک بازه زمانی کوتاه تاثیرگذار است و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود اما طلا و ارز اینگونه نیست.

در پی راه اندازی کمپینی از سوی برخی سلبریتی‌ها برای نخریدن کالاهایی که مشمول افزایش قیمت بی رویه و گرانی شده‌اند که بازه زمانی یک ماهه نیز برای آن در نظر گرفته شده و مردم نیز تاحدودی از آن استقبال کردند، بسیاری از کارشناسان و مسئولان درباره آن اظهارنظر کرده‌اند و پدرام سلطانی – نایب رییس اتاق بازرگانی ایران –  گفت: تاخیر و نخریدن کالاهایی که مشمول افزایش قیمت و گرانی می‌شوند، در برخی از گروه‌های خاص می‌تواند در مقطعی کوتاه پاسخگو باشد اما برای همه کالاها جواب نمی‌دهد.

وی افزود: در کالایی مانند خودرو و دیگر کالاهای غیرضروری می‌تواند نخریدن در بازه زمانی کوتاه مثلا یک ماهه پاسخگو باشد و با کاهش تقاضا التهاب بازار را برطرف کرد و حتی باعث کاهش قیمت‌ها شد اما نخریدن کالاهای دیگر مانند سکه و ارز هیچ ارتباطی به کاهش قیمت آنها و حل مشکلاتی مانند تورم ندارد.

سلطانی اظهار کرد: تجربه نشان داده نخریدن کالاهایی مانند سکه و ارز باعث می‌شود که گروهی از خریدن آن اجتناب کنند و گروهی دیگر به بازار هجوم آورند و نتیجه افزایش قیمت‌ها در این بخش‌ها باعث می‌شود آن گروهی که اجتناب کرده بودند، خود را از بقیه عقب می‌بینند و به بازار هجوم آورند؛ بنابراین مجددا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران افزایش قیمت و گرانی بسیاری از کالاها، تورم تقاضا نیست، بلکه تورم هزینه است؛ بنابراین در شرایطی که گرانی ناشی از تورم هزینه باشد، نخریدن درمان آن نیست و حتی می‌تواند اثر منفی بگذارد.​

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا