انرژی

آمار نجومی در اعلام قیمت پراید

اخبار امروز اقتصادی تحت تاثیر اعلام یک آمار عجیب از سوی یک مقام دولتی که نشان می‌دهد قیمت پراید در زمان پیش‌فروش طی روزهای اخیر بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان ثبت شده قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رقم نجومی پرایدهایی که پیش‌فروش شدند، دو دیدگاه متفاوت دو وزیر و حتی دو صدای متفاوت در یک وزارتخانه از جمله اخباری بود که از یک طرف آزاد بودن عقیده و نظر در مجموعه‌ی دولت را نشان می‌دهد و از طرف دیگر می‌تواند نشان‌دهنده نبود انسجام در سیاست‌های وضع شده باشد. اما نکته‌ای در صحبت‌های امروز وزیر صنعت در جمع خبرنگاران عنوان شد که احتمالا از یک اشتباه در ارایه‌ی آمار نشأت می‌گیرد. محمد شریعتمداری در لابه‌لای صحبت‌های خود بیان کرد که “در همین چند روز آشفتگی بازار پول، در فاصله زمانی سه ساعته تعداد ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دستگاه معادل ٢۵٠ میلیارد تومان پراید فروخته شد”. محاسبه این رقم نشان می‌دهد که پراید با رقم‌هایی بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان به فروش رسیده است.

موضوع دیگر در این نشست خبری به اختلاف نظر دو وزیر درخصوص یک سیاست مربوط می‌شود. چند روز قبل آذری جهرمی وزیر ارتباطات، لیست ۴۰ شرکت که از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده و ۳۰ شرکت از این تعداد کالاهای خود را وارد کرده بودند منتشر کرد. او امروز هم  انتشار لیست ارزبگیران از سوی هریک از وزیران را ضروری دانست. اما وزیر صنعت گفت که عمل وزیر ارتباطات در اعلام اسامی واردکنندگان خوب نبوده که او نیز آن را تکرار کند. شنیدن صداهای متفاوت از دو وزارتخانه در مجموعه‌ی دولت با این‌که مقداری عجیب به نظر می‌رسد اما عجیب‌تر آن است که شاهد دو موضع متفاوت در یک وزارتخانه باشیم. برخلاف موضع رسمی چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت که موضوع هک شدن سایت این وزارتخانه در پرونده واردات غیرقانونی خودرو را تکذیب کرده بود، امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیبیه هک شدن سایت این وزراتخانه را، تکذیب کرد. جزییات این گزارش را در این لینک بخوانید.

همچنین بخوانید

وزیر ارتباطات: بهانه‌ها برای عدم انتشار لیست ارزبگیران قابل قبول نیست

وزیر جوان کابینه که امروز در جمع خبرنگاران در فرودگاه پیام کرج صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه برخی برای انتشار لیست ارزبگیران بهانه‌هایی می‌آورند که به هیچ وجه قابل قبول نیست، اظهار کرد: این روند باید یک بار برای همیشه به اتمام برسد و شفاف‌سازی‌های لازم انجام شود چون این شفاف‌سازی‌ها به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند. محمدجواد آذری جهرمی این را هم گفت که از همکاران خود انتظار دارد به‌جای دستگاه قضا نسبت به انتشار لیست ارزبگیران در وزارتخانه متبوع خود اقدام کنند.

وزیر صنعت: نمی‌توانیم اسامی ثبت‌ سفارش‌شدگان را افشا کنیم، چون به جنگ بخش‌خصوصی رفته‌ایم

محمد شریعتمداری که امروز پس از ۱۰ ماه از زمان روی کار آمدنش در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد و به موضوعاتی همچون جایگزینی خودرویی رعنا به جای پراید، فروش ۲۵۰ میلیارد تومان پراید در عرض سه ساعت، یا ضرورت برخورد با کسانی که ۶۴۸۱ خودرو را غیرقانونی وارد کردند سخن گفت. دربین صحبت‌های وزیر صنعت اما جمله‌ای شنیده شد که بیانیه‌ی مدتی قبل وزارتخانه را رد کرد و در این  گزارش به آن اشاره کردیم. اما مساله‌ای که مقداری عجیب به نظر می‌رسید و زمینه‌های ایجاد زمزمه در فضای مجازی را فراهم کرد این صحبت شریعتمداری بود که گفت نمی‌توانیم اسم ثبت سفارش شدگانی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌اند را افشا کنیم؛ چرا که در این صورت به جنگ بخش خصوصی رفته‌ایم. لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات نیز اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تامین ارز آنها صورت نگرفته بود. این جمله‌ی وزیر صنعت در حالی مطرح شده که ۳۰ شرکت از ۴۰ شرکت اعلامی توسط وزیر ارتباطات موفق به واردات کالا شده بودند.

از توقف تولید خودروهای غیر استاندارد خبری نیست

حالا که صحبت از وزارت صنعت شد سری هم به وضعیت توقف خودروهای غیراستاندارد بزنیم. بررسی ایسنا حاکی از آن است که با وجود گذشت ۱۰ روز از وعده‌ی اعلامی، از توقف تولید خودروهای غیر استاندارد خبری نیست! موعد زمانی فاز دوم طرح استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی با آغاز تیرماه کلید خورده اما خبری از اطلاع‌رسانی در مورد خودروهایی که به دلیل عدم رعایت ۶۳ مورد استانداردهای خودرویی با توقف خط تولید روبرو می‌شوند شنیده نشده است.

مسکن طی دو ماه متری یک میلیون گران شد!

بازار مسکن شهر تهران تلاطم وحشتناکی را طی دو ماه گذشته تجربه کرد. بعد از آن‌که قیمت آپارتمان در فروردین ماه مقدار اندکی نسبت به اسفندماه ۱۳۹۶ با کاهش مواجه شد و ۴.۱ درصد افت را تجربه کرد که علت این نزول قیمتی در آمار، پایین بودن تعداد معاملات بوده است، در اردیبهشت و خردادماه به یکباره شاهد رشد قیمت‌ها بودیم. به طوری که میانگین قیمت مسکن شهر تهران از ۵ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان در فروردین ماه ۱۳۹۷ به ۶ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان در خردادماه رسیده است. در این گزارش می‌توانید آخرین وضعیت بازار مسکن و قیمت‌ها را ببینید. خبر دیگر از حوزه‌ی مسکن این‌که مدیر امور اعتباری بانک مسکن از تمدید سه ماهه مهلت پرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق مسکن تا پایان تابستان خبر داد.

FATF  فرصتی دوباره به ایران داد

در روزهایی که ما در داخل کشور شاید درگیر حاشیه‌های پیوستن یا نپیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) بودیم، این کارگروه اعلام کرد که فرصتی دوباره برای پیوستن ایران به FATF می‌دهد. در بیانیه اف ای تی اف آمده است: در ژوئن ۲۰۱۶ اف ای تی اف از تعهد سیاسی سطح بالای ایران برای پرداختن به کاستی‌های استراتژیک مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم و دریافت کمک‌های فنی برای اجرای برنامه عملیاتی استقبال کرد. با توجه به تعهد سیاسی ایران و اجرای اقدامات مربوطه، گروه اقدام ویژه مالی در فوریه امسال تصمیم گرفت به تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران ادامه دهد.

نکاتی که باید برای معامله اوراق سکه بدانید

انتشار اوراق سکه و معامله آن در بازار بورس از فردا (یکشنبه) آغاز می‌شود. در این بین اما نکاتی درخصوص ساز و کار معاملات، اوراق سلف سکه، معاملات ثانویه اوراق سلف و نحوه‌ی فروش اوراق وجود دارد که می‌توانید آنها را در گزارش ایسنا در این لینک بخوانید.

روسیه به ایران رودست می‌زند؟!

با این‌که ایران مخالف افزایش تولید نفت اوپک به عنوان سیاستی همسو با تحریم‌های آمریکا است و زنگنه نیز در اجلاس اخیر اوپک به این موضوع تاکید کرد، مواضع اخیر از سوی روسیه که به نوعی شریک استراتژیک ایران محسوب می‌شود نشان‌دهنده‌ی چرخش ۱۸۰ درجه‌ای سیاست‌های این کشور است. بعضی زمزمه‌ها از معامله آمریکا با روسیه بر سر موضوعاتی از جمله این‌که آمریکا حق حاکمیت روسیه بر یک جزیره را به رسمیت خواهد شناخت، شنیده می‌شود. امروز هم الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در یک نشست خبری اعلام کرد روسیه اگر لازم باشد به تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز کمک خواهد کرد و می‌تواند تولید نفتش را بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا