بانک و بیمهطلا و ارز

جلسه ویژه وزیر اقتصاد برای بررسی مالیات خریداران عمده سکه و ارز/ اطلاعات از بانک مرکزی درخواست شد

پس از دستور رئیس جمهور برای برخورد قاطع مالیاتی با سوداگران بازار ارز و سکه، جلسه کارگروه ویژه مالیات خریداران سکه و ارز با حضور وزیر اقتصاد برای بررسی مالیات خریداران عمده سکه و ارز برگزار شد.

برخی منابع آگاه خبر دادند  جلسه ویژه بررسی وضعیت شفافیت مالیاتی خریداران عمده سکه و ارز با حضور وزیر اقتصاد در حال برگزاری است.به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، براین اساس، با نوسانات شدید ارز و افزایش نجومی قیمت طلا و سکه در بازار، چندی پیش بانک مرکزی برای کنترل جهش نرخ سکه اقدام به پیش‌فروش سکه کرد که البته این رویکرد نیز نتوانست منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار شود.

با این حال رئیس جمهور طی روزهای اخیر عنوان کرده بود که با مفسدان اقتصادی برخورد قاطع مالیاتی خواهد شد. 

پیرو دستور رئیس جمهور مبنی بر برخورد با سوداگران وزیر اقتصاد به رئیس کل سازمان امور مالیاتی دستور داد تا کارگروه ویژه برخورد مالیاتی قاطع با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن تشکیل دهد. پس از آن سیدکامل تقوی‌نژاد با اعلام خبر تشکیل کارگروه مربوطه گفته بود مکاتباتی با بانک مرکزی دستگاه‌های نظارتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور دریافت اطلاعات مورد نیاز صورت گرفته است.

وی گفته بود: بالغ بر ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار رکورد اطلاعات مربوط به خرید و فروش ارز، سکه و خودرو در پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی سازماندهی شده و به‌روزرسانی این اطلاعات نیز در دست پیگیری است.

طبق اظهارات رئیس کل رکوردهای اطلاعاتی موجود  مربوط به سنوات گذشته است و اطلاعات آن به‌روز نیست. اما اطلاعات جدید از دستگاه‌های نظارتی و بانک مرکزی و دیگر سازمان درخواست شده است.

این بدان معنا خواهد بود که پایگاه اطلاعات مؤدیان و فعالیت‌های اقتصادی همچنان نه براساس قانون بلکه به صورت موردی و خاص با دستور مقامات ارشد قابل دریافت می‌شود در حالی که برابر ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم بانک مرکزی و بانک‌ها و تمامی دستگاه‌های دارنده اطلاعات موظف هستند اطلاعات خود را به نحوی که قانون تعیین کرده بدون قید و شرط و به صورت بسته‌های سالانه در اختیار سازمان مالیاتی به عنوان دستگاه حاکمیتی و مطالبه کننده حقوق بیت‌المال که می‌تواند عدالت اقتصادی را در این بخش دنبال کند ارائه دهند. ظاهرا استنکاف بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های مرتبط از اجرای قانون ادامه دارد.

علاوه بر این مباحث تقوی‌نژاد افزوده است: در کارگروه تشکیل شده مقرر شد اطلاعات مرتبط با خرید و فروش ارز، سکه و خودرو و به‌روز‌رسانی آنها برابر اتفاقات سال جاری از ناحیه بانک مرکزی و سایر مراجع ذی‌ربط، پیگیری و پس از تحلیل اطلاعات اخذ شده، فرایند رسیدگی و تشخیص پرونده‌ها مذکور در جهت مطالبه مالیات به حق به سرعت انجام می‌پذیرد.

در کنار این رویکرد یکی دیگر از اقتضائات شرایط کنونی مالیاتی کشور توسعه و گسترش پایه‌های مالیاتی از جمله عائدی سرمایه و مالیات بر درآمدهای اتفاقی است که می‌تواند به کمک سازمان مالیاتی بیاید. تحقق این موضوع البته در گرو داشتن اطلاعات شفاف، یکپارچه، منسجم از نظامات و فعالیت‌های اقتصادی در کشور محسوب می‌‌شود که بستر قانونی آن نیز فراهم است.

هفته گذشته رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته بود ۳۸ هزار و ۲۵۰ عدد سکه پیش‌فروش توسط یک جوان ۳۱ ساله خریداری شده که رقمی معادل ۵۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پول پرداخت کرده است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا