صنعت، معدن، تجارتمعدن

تغییر برنامه های اقتصادی دولت در دستور کار

معاون اول رئیس جمهور گفت: برنامه های اقتصادی دولت را با توجه به شرایطی که علیه کشور شکل گرفته تغییر خواهیم داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، اسحاق جهانگیری که امروز به مناسبت روز ملی صنعت و معدن در سالن اجلاس سران و در جمع مدیران و کارشناسان صنعتی و معدنی سخن می گفت افزود: در مقابل جریان هایی که علیه کشور هستند، مقابله هوشمندانه در پیش می گیریم به طوری که با کمک فعالان اقتصادی و دولت و نیز در کنار یکدیگر، نمایشی از فضای ثبات اقتصادی را عملی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین اقدامات در شرایط جدید، شفافیت سیاست های ارزی است، اظهار کرد: بسیاری از خدمات، نشات گرفته از بخش تولید است به این معنا که راه اندازی هر صنعت، ده ها رشته خدماتی دیگر را هم نظیر بانک، خدمات پس از فروش و … را فعال می‌کند.

جهانگیری با بیان اینکه ایران در ابتدای مسیر توسعه صنعتی قرار دارد،‌ گفت: دولت باید فضای پیش برنده اقتصاد را برای حمایت از تولید به کار گیرد، به همین دلیل در ابتدای دولت یازدهم، خود را به تیم اقتصادی قوی مجهز کردیم، چراکه به دنبال این بودیم که ثبات در فضای فعالیت‌های اقتصادی کشور حاکم شود.

به اعتقاد وی، اگر فضای بین‌المللی تعاملی شود و ثبات به اقتصاد برگردد، به دعواهای بی خود و بی جهت داخلی نیز پایان داد می شود. در همین حال اگر صدای واحدی از مسئولان به گوش فعالان اقتصادی برسد، آنها آرامش بیشتری خواهند داد.

وی اظهار داشت: در سیاست خارجی به برجام رسیدیم که شش کشور قدرتمند بزرگ دنیا مقابل ایران نشستند و ایران توانست در مذاکره نفس‌گیر ۱۸ ماهه دولت یازدهم، به یک توافق بین المللی دست یابد. این در حالی است که شوک اقتصادی سالهای ۹۱ و ۹۲، به شدت قدرت خرید مردم را کاهش داده بود.

شوک های اقتصادی دهه گذشته

وی تصریح کرد: در زمانی که یک شوک اقتصادی ایجاد می شود و درآمد مردم به شدت کاهش می‌یابد، یک دوره طولانی باید طی شود که درآمد مردم و قدرت خرید مردم به قبل از شوک اقتصادی برگردد، شوک اقتصادی که در سال ۸۴ تا ۹۲ صورت گرفته بود، به شدت قدرت خرید مردم را کاهش داده بود.

وی ادامه داد: از سال گذشته در دولت دوازدهم با یک فضای جدید در فضای بین‌المللی مواجه شدیم که آن روی کار آمدن رئیس جمهور آمریکا است.

فضای بین المللی

وی با بیان اینکه قرار نیست فضای بین المللی را راحت از دست بدهیم،‌گفت: انسجام داخلی، وحدت ملی که قوای سه گانه آن را ایجاد می کند و گسترش فعالیت های اقتصادی را در شمار برنامه ها قرار می دهیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی در بازارهای هدف تجدید نظر کنند اظهار داشت: دستگاه های دولتی نیز به هر میزانی که می توانند محدودیت ها را حذف کنند.

جهانگیری تاکید کرد: در بخش واردات، فعال اقتصادی که ارز دریافت می کند؛ باید ما به ازای آن کالا وارد کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا