انرژی

آب خوزستان، دو سوی یک ماجرا

درحالی که به گفته مسئولان ارشد دولتی برنامه‌های جدیدی برای تامین آب با کیفیت برای مردم آبادان و خرمشهر درنظر گرفته شده، برخی از مردم خوزستان همچنان نسبت به کیفیت و کمیت آب دریافتی خود اعتراضاتی دارند.

به گزارش آرمان اقتصادی، در روزهای اخیر اعتراض‌های مردم آبادان، خرمشهر و دیگر شهرهای خوزستان به کیفیت پایین آب لوله کشی بیشتر شامل بوی بد، رنگ نامناسب و البته شوری و سنگینی آب بوده است. دولت برای حل این دغدغه‌ها تاکید کرده با تکمیل خط انتقال دوم طرح غدیر تا ۱۵ تیر امسال مشکل آب شهرستان‌های خرمشهر و آبادان برطرف می‌شود. همزمان با این راهکار، توزیع آب با کیفیت برای مردم تا آن زمان نیز از دیگر موارد دستور کار بوده که نسبت به کیفیت اجرای این طرح نیز دغدغه‌هایی مطرح شده است.

برخی از شهروندان آبادان و خرمشهر در تماس با ایسنا اظهار کرده‌اند که آب لوله‌کشی در روزهای گذشته زردرنگ، بدبو و بسیار شور بوده است، به طوری‌که نه تنها برای شرب، که حتی برای استحمام هم مناسب نیست. این شهروندان نسبت به توزیع آب توسط تانکر  نیز انتقاداتی مطرح کرده‌اند؛ آن‌ها می‌گویند تانکرها همه مناطق شهرها و حومه را پوشش نمی‌دهند و معمولا حضور تانکر در محلات نیز با صف‌های طولانی و دشواری حمل ونقل همراه است. همین موضوع باعث شده برخی سودجویان در سطح شهر اقدام به فروش آب به شهروندان کنند. موضوعی که با واکنش وزارت نیرو همراه شد و مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: متاسفانه شرایط فعلی خرمشهر موجب شد تا برخی سودجویان اقدام به فروش آب کنند اما این بدین معنا نیست که وزارت نیرو در توزیع آب کوتاهی کرده است.

همچنین بخوانید

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در پاسخ به این سوال که آیا آب توزیع شده در خرمشهر و آبادان به اندازه کافی بوده است؟ بیان کرد: تا حد امکان تانکرهای آبرسان در مکان‌های مورد نظر مستقر شدند و آب معدنی و آب بسته‌بندی نیز به حد کافی توزیع شده است در حال حاضر مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

اما از سوی دیگر، صادق حقیقی پور. مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان نیز به ایسنا گفت که تا تاریخ ۹ تیر ماه چهار دستگاه تانکر ۴۰۰۰۰ لیتر در آبادان، ۴ دستگاه تانکر ۱۶۰۰۰ لیتر در آبادان، چهار دستگاه تانکر ۴۰۰۰۰ لیتر در خرمشهر، هفت تانکر ۱۶۰۰۰ لیتر در خرمشهر توزیع آب انجام داده‌اند و آب معدنی توزیع شده کل خرمشهر و آبادان ۳۴۸ هزار و ۵۲۰ لیتر تا تاریخ ۸ تیر بوده است و در تاریخ ۹ تیر نیز ۲۱۷۰۰ لیتر آب معدنی بسته بندی شده در شهر آبادان توزیع  شده است.

به گفته وی، حدود ۴۰ تانکر نیز آبرسانی به روستاهای دو شهر را نیز انجام می‌دهند.

شوری و کیفیت آب به حد استاندارد بازگشت؟

این مقام مسئول به ایسنا گفت:  بعد از شروع بحران و با توجه به شوری بالای آب و نامناسب بودن برای شرب و پخت پز مردم، شرکت آب و فاضلاب با در نظر گرفتن ۱۵لیتر در روز برای هر نفر از شهروندان آبادانی و خرمشهری و با توجه به جمعیت ۵۰۰ هزار نفری شهرهای مذکور روزانه ۷۵۰۰ مترمکعب آب با کیفیت مناسب از طریق خط انتقال آب حیات را از طریق تانکرها در نقاط مختلف شهر در تاسیسات شماره ۳ آب حیات آبادان توزیع نموده و در رابطه هیچگونه مشکل کمی و کیفی وجود نداشته است. همچنین با توجه به توافق صورت گرفته علاوه بر این میزان روزانه ۱۰۰۰ متر مکعب نیز برای توزیع تحویل آبفای روستایی شده است. لازم به ذکر است در این مدت با توجه به اینکه کیفیت بد بهمنشیر بعضی صنایع مهم شهر آبادان مانند پتروشیمی و نیروگاه سیکل ترکیبی و … را به میزان موردنیاز در حدود ۴۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز تامین کرده است و  در صورت مراجعه مردم عادی نیز به تاسیسات آب به صورت رایگان بین مردم  توزیع شده است.

وی همچنین افزود: در حال حاضر و با ترمیم خط اول طرح آبرسانی غدیر و با دریافت حدود ۶۵ هزار مترمکعب در شبانه روز در خرمشهر و همچنین وجود آب شیرین کن ۱۰ هزار مترمکعبی و برداشت آب ۲۰ هزار مترمکعبی از کانال مارد، شوری آب در شبکه به حدود ۳۵۰۰ میکروموس بر سانتی متر رسیده که برابر شوری میانگین سال های گذشته شهر خرمشهر در همین ایام است.

در ارتباط با شهر آبادان نیز با دریافت بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز از طرح غدیر و همچنین وجود آب شیرین کن با ظرفیت ۱۰۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز و همچنین با برداشت ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز از رودخانه بهمنشیر شوری متوسط شبکه نیز به حدود ۴۰۰۰ میکروموس بر سانتی متر رسیده که انشاالله با در مدار آمدن فاز دوم طرح غدیر، آبگیری از رودخانه بهمنشیر در آبادان و کانال مارد در خرمشهر متوقف و شاخص شوری ارتقا چشمگیری پیدا می‌کند و به حد استاندارد خواهد رسید.

عامل شوری آب خوزستان چه بود؟

پیشتر معاون استاندار خوزستان گفته بود که با بالارفتن شوری آب بهمنشیر و اروند تصمیم گرفته شد در اجرای خط جدید، کل آب خرمشهر و آبادان از طرح غدیر تامین شود و کار با سرعت در حال انجام است و طبق برنامه زمانبندی شده ۱۵ تیر آبرسانی به آبادان و خرمشهر به کلی از طرح غدیر تامین خواهد شد و آبگیری از اروند، کارون و بهمنشیر کاملا متوقف می‌شود از همین رو شهروندان عزیز در رابطه با تامین آب شرب از نظر کمی و کیفی نگرانی نداشته باشند.

هاشمی زاده تصریح کرد: در چند روز اخیر متاسفانه به دلیل ترکیدگی خط ۱۸۰۰ میلیمتری جی آر پی که آب را از طرح غدیر به خرمشهر و آبادان می‌رسانده وضعیت آب این دو شهر دچار نوساناتی شد که با تعمیرات انجام شده، شبکه به حالت عادی بازگشته است.   وی اظهار کرد: در طول این مدت با اعزام تانکر و توزیع آب بسته بندی شده کمبود آب در حد ممکن جبران شد.

دستگاه‌های اجرایی آبادان موظف به تامین آب شرب شهرستان شدند

در یکی از تازه‌ترین تصمیم‌ها در ارتباط با آب شرب خوزستان، مقرر شده است که آب شرب شهروندان آبادانی توسط دستگاه‌های اجرایی تامین می‌شود.

محسن سیف، مشاور فرماندار آبادان گفته است که ۸ تیرماه جلسه هماهنگی تأمین آب شرب مردم آبادان با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آبادان، قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند، مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد. و در این جلسه فرماندار ویژه شهرستان آبادان ضمن تشکر و قدردانی از اعلام آمادگی برخی شهرستانها جهت تامین آب شرب مردم آبادان، گفت با توجه به پتانسیل های موجود در شهرستان کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف و مکلف هستند ظرف مدت ۴۸ ساعت آینده کلیه نیاز آب شرب مردم آبادان را تامین کنند.

مشاور رسانه‌ای فرماندار ویژه شهرستان آبادان گفت: در همین راستا در این جلسه مصوب شد مناطق آبادان با تقسیم بندی جغرافیایی، در اختیار دستگاه های اجرایی این شهرستان قرار گیرند. وی ادامه داد: کلیه دستگاه‌های اجرایی می‌بایست طبق تقسیم بندی انجام شده در هر منطقه ۲ عدد مخزن آب ۱۰ هزار لیتری و بطری‌های آب معدنی مستقر کنند و موظف هستند آب شرب شهروندان را تا مشخص شدن وضعیت آب شیرین تامین کنند.

سیف تاکید کرد: آب شرب مناطق بخش مرکزی و اروندکنار طبق برنامه های قبلی و با نظارت فرمانداری و آبفای آبادان در حال توزیع است و با تصمیمات اتخاذ شده قطعا این توزیع با خدمات و کیفیت بهتری صورت خواهد گرفت.

وی در پایان تصریح کرد: بر اساس مصوبات این نشست، ۶ ایستگاه توزیع آب توسط سازمان منطقه آزاد اروند در مناطق ذوالفقاری، سده، جمشید آباد، سلیج شرقی و غربی، ۵ایستگاه توسط شرکت پالایش نفت آبادان در مناطق بریم، بوارده، و خیابان امام(ره)، ۳ ایستگاه در مناطق شطیط و علوانیه توسط شرکت نفت پاسارگاد، ۵ ایستگاه در مناطق هسته مرکزی شهر، سیلین، کوی کارگر و کفیشه توسط شهرداری آبادان، ۲ ایستگاه در مناطق دهکده بریم و بخشی از امیر آباد توسط شرکت نفت ایرانول، ۳ ایستگاه در مناطق زمین شهری و هلال بریم توسط شرکت پتروشیمی آبادان، ۴ ایستگاه در مناطق فیه، بیمارستان طالقانی، کوی ملت و ۷۰۰ واحدی توسط فاز ۲ پالایشگاه، ۴ ایستگاه در مناطق احمد آباد و بلوار ولایت (اروسیه) توسط اداره بنادر و دریانوردی آبادان، ۳ ایستگاه در مناطق ایستگاه ۷ تا ایستگاه دوازده توسط گمرک آبادان و ۳ ایستگاه در مناطق ایستگاه ۷ تا ابتدای پل کابلی امام رضا (ع) ایجاد و این دستگاه‌ها آبرسانی و تامین آب شرب مناسب شهروندان را به عهده خواهند گرفت. در همین باره اداره بهداشت شهرستان آبادان موظف شد کنترل و نظارت کامل بر حسن اجرای کار را از نظر موارد بهداشتی به عهده بگیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا