بانک و بیمهطلا و ارز

واردکنندگان محصولات کشاورزی ۲میلیارد یورو ارز دولتی گرفتند/ گرانی‌های نجومی به‌رغم دریافت ارز یارانه‌ای!

در لیست بانک مرکزی به ۲۱محصول کشاورزی ارز دولتی تخصیص داده شده است. شرکت‌های واردکننده برای این محصولات که شامل برنج، گوشت منجمد، گوشت گرم گوسفندی، کره، نهاده‌های دامی جو، ذرت و کنجاله سویا، کنجاله آفتابگردان، کنجاله پنبه، انواع لوبیا، عدس، تخم مرغ، چای، دانه سویا، روغن خام آفتابگردان، روغن خام سویا، لپه، نخود و موز می‌شود؛ حدود ۲میلیارد یورو دریافت کرده‌اند.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ بیشترِ این محصولات در طبقه یک و جزء اقلام ضروری قرار دارند اما، در بین آن ها محصولاتی نیز به چشم می خورد که ورود آن‌ها به کشور و اختصاص ارز دولتی به آن ها در این شرایط نه تنها ضرورت ندارد بلکه بدون منطق نیز به نظر می رسد.

 

اختصاص بیش از  500میلیون یورو ارز دولتی به واردات برنج

۱۰۴شرکت از ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی برای واردات برنج سفید استفاده کرده‌اند که مجموع ارز دریافتی آنها به ۵۰۲میلیون و ۹۵۷هزار و ۶۶۰یورو می‌رسد. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در سطح شهر تهران در هفته منتهی به اول تیرماه امسال هر کیلوگرم برنج وارداتی غیرتایلندی ۷۸۱۲تومان قیمت داشته که نسبت به هفته مشابه سال قبل ۴۴.۱درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

 

اختصاص بیش از ۱۹۳میلیون یورو ارز دولتی به واردات گوشت منجمد و گرم

۱۲۲شرکت از ارز دولتی برای واردات گوشت قرمز استفاده کرده اند که مجموع ارز دریافتی آن ها بیش از ۱۹۳میلیون و ۷۹۲هزار و ۳۷۵یورو می رسد. این در حالی است بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به اول تیرماه امسال هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان به طور متوسط ۵۴هزار و ۷۸۳تومان و هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بی استخوان به طور متوسط ۴۵هزار و ۵۲۴تومان در سطح شهر عرضه شده است که این قیمت‌ها نسبت به هفته قبل حدود ۰.۹درصد نسبت به هفته مشابه ماقبل معادل ۰.۶درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۲۰.۶درصد افزایش یافته است.

 

اختصاص بیش از ۶۵میلیون یورو ارز دولتی به واردات کره

۱۶شرکت از ارز دولتی برای واردات کره استفاده کرده‌اند که مجموع ارز دریافتی آن ها به ۶۵میلیون و ۸۶۱هزار و ۳۱۱یورو می‌رسد.

این در حالی است که بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزمتوسط قیمت هر کیلوگرم کره پاستوریزه در هفته جاری در شهر تهران ۴۳هزار و ۲۶۹تومان ارزیابی شده است که نسبت به هفته قبل ۲.۸درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل، ۱۹.۴درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۴۹.۲درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

 

اختصاص بیش از ۴۸میلیون یورو ارز دولتی به واردات حبوبات

در لیست بانک مرکزی ۱۳۲شرکت برای واردات ۴نوع حبوبات ارز دولتی گرفته اند. ۴۵شرکت بیش از ۸میلیون یورو برای واردات عدس ، ۴۷شرکت بیش از ۱۵میلیون یورو برای واردات لوبیا، یک شرکت ۱۶۹ هزار و ۳۰۰ یورو برای واردات لپه، ۳۹شرکت ۲۵میلیون و ۸۴۷هزار و ۲۵۶یورو برای واردات نخود اختصاص یافته است. در مجموع دولت رقمی بیش از ۴۸ میلیون یورو ارز دولتی به واردات حبوبات پرداخت کرده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکز در اردیبهشت ماه نسبت به ماه قبل نخود ۰.۳ درصد، لپه ۰.۴ درصد، عدس ۰.۲ درصد کاهش قیمت و لوبیا ۰.۶ درصد افزایش قیمت داشته اند. همچنین نسبت به ماه مشابه سال قبل نخود با ۶.۵ درصد، لپه ۶ درصد، عدس ۳.۷ درصد کاهش قیمت و لوبیا ۳.۵ درصد افزایش قیمت ور به ور بوده اند.

 

اختصاص بیش از ۲۴۳میلیون یورو ارز دولتی به واردات دانه سویا

در لیست بانک مرکزی ۹شرکت از ارز دولتی برای واردات دانه سویا استفاده کرده‌اند که مجموع ارز دریافتی آن‌ها به ۲۴۳میلیون و ۱۵۷هزار و ۵۲یورو می‌رسد. بر اساس آمار میانگین قیمت دانه سویا وارداتی امروز در بندر ۲هزار و ۲۵۰تومان به عرضه شده است. قیمت این محصول در ابتدای سالجاری یک هزار و ۹۶۵تومان بوده است. با این حساب دانه سویا در کمتر از ۳ماه حدود ۳۰۰تومان افزایش قیمت داشته است.

 

اختصاص بیش از یک میلیون یورو ارز دولتی به واردات تخم مرغ

در لیست بانک مرکزی ۵ شرکت از ارز دولتی برای واردات تخم مرغ استفاده کرده‌اند که مجموع ارز دریافتی آن ها به ۱ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۸ یورو می‌رسد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکز تخم مرغ در اردیبهشت ماه نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش قیمت و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

 

اختصاص بیش از ۱۵۵میلیون یورو ارز دولتی به واردات روغن خام آفتابگردان و روغن خام سویا

 در لیست بانک مرکزی ۱۱شرکت از ارز دولتی برای واردات روغن خام آفتابگردان استفاده کرده‌اند که مجموع ارز دریافتی آن ها به ۱۲۵میلیون و ۹۴۶هزار و ۴۱۴ یورو می‌رسد. در این لیست ۲ شرکت نیز ارز دولتی برای واردات روغن خام سویا گرفته اند که مجموع ارز دریافتی آن ها به ۳۰میلیون و ۷۱۱هزار و ۶۶۰یورو است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکز در اردیبهشت ماه نسبت به ماه قبل روغن نباتی جامد ۲.۱درصد و روغن نباتی مایع ۰.۶ درصد افزایش قیمت داشته اند. همچنین این دو کالا نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰درصد و ۳.۹درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند.

 

اختصاص بیش از ۷۰میلیون یورو ارز دولتی به واردات چای خارجی

در لیست بانک مرکزی ۶۳شرکت از ارز دولتی برای واردات چای خارجی استفاده کرده‌اند که مجموع ارز دریافتی آن ها به ۷۰میلیون و ۶۳۵هزار و ۹۴۷یورو می‌رسد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکز چای در اردیبهشت ماه نسبت به ماه قبل ۳.۴درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۸.۵درصد افزایش قیمت داشته است.

 

اختصاص بیش از ۶۸۵میلیون یورو ارز دولتی به واردات نهاده های دامی

براساس لیست بانک مرکزی تعداد ۸۵شرکت برای ورود ذرت دامی، ۵ شرکت برای ورود کنجاله سویا و ۶۱شرکت برای برای ورود جو ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی از طریق سامانه نیما و بانک مرکزی دریافت کرده‌اند.

لیست منتشر شده نشان می‌دهد به ۸۵شرکت نامبرده در مجموع ۴۱۸میلیون و ۶۶۹هزار و ۳۵۱یورو ارز دولتی برای واردات ذرت دامی، ۵شرکت در مجموع ۹۴میلیون و ۷۸۳هزار و ۵۲۲یورو ارز دولتی برای واردات کنجاله سویا  و ۶۱شرکت در مجموع ۱۷۲میلیون و ۲۰۲هزار و ۵۴۶یورو ارز دولتی برای واردات جو تخصیص داده شده است.

در مجموع این شرکت ها ۶۸۵میلیون و ۶۵۵هزار و ۴۱۹یورو ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی برای واردات نهاده های دامی وارداتی ذرت، کنجاله سویا و جو دریافت کرده اند.

این درحالی است که بر اساس آمار در ماه های اخیر ۳۰ تا ۴۰درصد اقزایش قیمت در نهاده های دامی رخ داده است.

 

اختصاص بیش از ۳میلیون یورو ارز دولتی به واردات کنجاله آفتابگردان و کنجاله پنبه

در لیست بانک مرکزی ۵شرکت بیش از ۲میلیون و ۴۳۸هزار و ۹۴۲یورو برای واردات کنجاله آفتابگردان  و ۲شرکت ۱۶۹میلیون و ۳۰۰یورو برای واردات کنجاله پنبه ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی دریافت کره اند.

بر اساس آمار میانگین قیمت کنجاله آفتابگردان در ماه جاری ۱۲هزار و ۶۶۷تومان است که نسبت به میانگین قیمت ماه قبل حدود ۶۰۰تومان افزایش داشته است. میانگین قیمت کنجاله پنبه نیز در ماه جاری ۱۵هزار و ۴۰۰تومان است که نسبت به میانگین قیمت ماه قبل حدود ۵۰تومان افزایش داشته است.

 

اختصاص بیش از ۳۶میلیون یورو ارز دولتی به واردات موز

در لیست بانک مرکزی ۲۹شرکت از ارز دولتی برای واردات موز استفاده کرده‌اند که مجموع ارز دریافتی آن ها به بیش از ۳۶میلیون یورو می‌رسد. در حالی که موز جزء کالاهای غیر ضرور بوده و خروج این حجم از ارز برای واردات این میوه توجیه ندارد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا