بورسفرابورس

حفظ بازارهای صادراتی «شغدیر» با وجود تحریم‌ها

مدیرعامل پتروشیمی غدیر راه‌کار این مجموعه را برای حفظ بازارهای صادراتی خود با وجود تحریم‌هایی که اعمال می‌شود بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در عراق عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین راه‌کار ما در این خصوص، مذاکره با عوامل خود در کشور عراق بوده به طوری که آن‌ها عامل فروش محصولات پتروشیمی غدیر در دنیا باشند که به این ترتیب مشکلی در زمینه صادرات به بازارهای هدف نخواهیم داشت.

مدیران شرکت پتروشیمی غدیر با حضور در فرابورس ایران به تشریح ظرفیت‌های این شرکت پتروشیمی در سی‌و‌پنجمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» پرداختند و  عنوان کردند این شرکت با تعمیرات بنیادین و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات خود طی دو سال اخیر توانسته ظرفیت اسمی در تولید سالانه را پشت سر گذاشته و به سودآوری برسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت پتروشیمی غدیر که سال گذشته در بازار اول فرابورس و در گروه محصولات شیمیایی پذیرش و با نماد «شغدیر» در این بازار درج شده است، نخستین شرکتی است که در سال ۱۳۹۷ در بازار فرابورس ایران عرضه اولیه خواهد شد.

بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران طی این نشست به ارائه جزئیاتی از عرضه اولیه «شغدیر» پرداخت و گفت: همانند عرضه‌های پیشین، روش عرضه اولیه سهام این شرکت نیز ثبت سفارش یا همان بوک‌بیلدینگ بوده و پتروشیمی غدیر با دارا بودن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ریال، چهارشنبه هفته جاری شاهد عرضه اولیه ۱۰ درصد از این تعداد سهام برای نخستین بار به عموم خریداران است.

محسنی دامنه قیمت برای ثبت سفارش را نیز از مبلغ یک هزار و ۶۵۰ ریال تا یک هزار و ۷۰۰ ریال عنوان کرد و افزود: حداکثر سهام قابل خریداری برای هر شخص حقیقی و حقوقی ۲ هزار و ۶۰۰ سهم تعیین شده و در صورت استقبال بازار از این عرضه اولیه امکان تغییر این میزان سهمیه وجود دارد.

برنامه‌ریزی برای افزایش تولید PVC و حفظ روند سودآوری

مدیرعامل شرکت پتروشیمی غدیر نیز در این نشست خبری با بیان اینکه این شرکت یکی از ۴ شرکت تولیدکننده PVC در کشور است که سود ده شدن آن مدیران این مجموعه را ترغیب به حضور در بازار فرابورس کرده است، گفت: طی ۲ سال گذشته با آماده‌سازی شرکت برای افزایش تولید که شامل نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات و تعمیرات بنیادین کارخانه بود و از آنجا که ظرفیت اسمی این کارخانه تولید ۱۲۰ هزار تن PVC در سال است، میزان تولید پتروشیمی غدیر نه‌تنها به این رقم رسید بلکه از آن نیز عبور کرد و این شرکت سود ده شد.

امین بیانک، پایداری در میزان تولید این کارخانه و سود ده شدن آن را مهم‌ترین عامل اثرگذار بر ترغیب مدیران این شرکت برای حضور در بازار فرابورس دانست و افزود: در صنعت تولید PVC در دنیا تنها ۲۰ درصد از شرکت‌ها می‌توانند به ظرفیت اسمی تولید برسند و میزان تولید خود را پایدار نگه دارند، تولید شرکت پتروشیمی غدیر در سال ۱۳۹۵ از مرز ۱۲۲ هزار و ۴۰۰ تن عبور کرد و در سال ۱۳۹۶ به ۱۲۲ هزار و ۶۰۰ تن رسید و برای سال ۱۳۹۷ انتظار داریم میزان تولید به ۱۲۵ هزار تن افزایش یابد.

وی میزان تولید PVC برای سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۷ را ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن اعلام و بیان کرد: این میزان تولید در طول ۳ ماه، نوید یک سال بسیار خوب را برای پتروشیمی غدیر می‌دهد؛ چراکه در سال‌های گذشته در همین بازه زمانی حداکثر تولید پتروشیمی غدیر بین ۲۶ تا ۲۷ هزار تن بود.

بیانک با اشاره به اینکه پتروشیمی غدیر قبل از سال ۱۳۹۵ مشکلاتی از قبیل فرسوده بودن قطعات و تجهیزات کارخانه را داشت و این موضوع سبب شد تا به سمت اصلاح زنجیره تولید نرود، ادامه داد: کارخانه پتروشیمی غدیر فرسوده و تجهیزات آن مستهلک شده و از بین رفته بود، بنابراین بخش عمده‌ای از درآمدمان را به نوسازی کارخانه اختصاص دادیم و تمام قطعات و تجهیزات مورد نیاز را از بازارهای خارج از کشور تامین کردیم.

وی محصولات تولیدی این کارخانه را علاوه بر PVC همچنین شامل وینیل کلراید مونومر (VCM) ذکر کرد و افزود: پتروشیمی غدیر توان تولید ۱۵۰ هزار تن VCM و ۱۲۵ هزار تن PVC را در سال دارد و ما درصدد برنامه‌ریزی برای افزایش تولید PVC در سال آینده تا ارقامی در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن هستیم که این موضوع یعنی تولید بیشتر هر تنPVC ، ارقام درآمد شرکت را نیز تغییر می‌دهد.

بیانک با اعلام اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد از فروش شرکت صادراتی است و در سال جاری نیز این روند ادامه خواهد داشت، بازارهای صادراتی پتروشیمی غدیر را شامل کشورهای حوزه CIS، هند، ترکیه، برخی کشورهای آفریقایی، افغانستان و به صورت خاص عراق اعلام و خاطرنشان کرد: بازگشت دوباره تحریم‌ها، بر صنایع و شرکت‌هایی که در بازارهای صادراتی فعال هستند تاثیرات منفی خواهد گذاشت اما راه‌کارهایی نیز برای عبور از این شرایط وجود دارد.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر راه‌کار این مجموعه را برای حفظ بازارهای صادراتی خود با وجود تحریم‌هایی که اعمال می‌شود بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در عراق عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین راه‌کار ما در این خصوص، مذاکره با عوامل خود در کشور عراق بوده به طوری که آن‌ها عامل فروش محصولات پتروشیمی غدیر در دنیا باشند که به این ترتیب مشکلی در زمینه صادرات به بازارهای هدف نخواهیم داشت.

«شغدیر» تولید سبز خواهد داشت

مدیرعامل پتروشیمی غدیر همچنین در خصوص اینکه آیا دلار حاصل از صادرات را به سامانه نیما واریز می‌کنند یا خیر، گفت: تمامی شرکت‌های پتروشیمی که می‌توانند ارزهای خود را از طریق بازار عراق تبدیل به ریال کنند، نیازی به واریز ارز حاصل از صادرات خود به سامانه نیما ندارند و پتروشیمی غدیر نیز از این مزیت برخوردار است.

بیانک درباره روند سودآوری شرکت در سال گذشته نیز اظهار کرد: «شغدیر» در ۶ ماه ابتدایی سال گذشته ۳۰ میلیارد ریال، ۹ ماهه ۷۰ میلیارد ریال و ۱۲ ماهه ۲۱۰ میلیارد ریال سود شناسایی کرد که نشان از روند صعودی سودآوری این شرکت است .

وی در خصوص بحث آلایندگی شرکت نیز عنوان کرد: پتروشیمی غدیر جزو شرکت‌های مشکل‌دار منطقه به لحاظ ایجاد آلایندگی بود که با توجه به نوع و دامنه آلایندگی‌ها در شرکت، طی دو سال گذشته تلاش‌هایی آغاز و ۱۱ پروژه برای کاهش آلایندگی‌ها طراحی و عملیاتی ‌شد تا از این طریق تمامی بخش‌هایی از کارخانه که در منطقه ایجاد آلایندگی می‌کنند را شناسایی و کور کنیم .

وی با تاکید بر اینکه ظرف چند ماه آینده مشکل آلایندگی‌های کارخانه به طور کامل برطرف شده و تا پایان سال این مجموعه به‌عنوان یک شرکت با تولید سبز فعالیت خواهد کرد، بیان داشت: تمامی تجهیزات لازم برای این منظور خریداری و نصب‌شده و پروژه‌های مرتبط نیز تمام شده یا در حال اتمام است.

نکاتی در باب دامنه ثبت سفارش سهام پتروشیمی غدیر

در ترکیب سهامداری شرکت پتروشیمی غدیر تاپیکو با ۹۰ درصد و پتروشیمی بندر امام با ۱۰ درصد مالکیت سهم حضور دارند. در این نشست امیرمهدی صبایی، مدیر امور پرتفوی و تامین مالی تاپیکو سیاست این مجموعه را استقبال از حضور شرکت‌های زیرمجموعه تاپیکو در بازار سرمایه به منظور شفافیت هرچه بیشتر فعالیت‌ شرکت‌ها دانست و عرضه ۱۰ درصد از سهام «شغدیر» در بازار اول فرابورس ایران را نیز در راستای همین سیاست عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در فایل ارزش‌گذاری شرکت پتروشیمی غدیر، قیمت سهام این شرکت یک هزار و ۲۱۷ ریال ارزش‌گذاری شده اما دامنه ثبت سفارش این سهم در عرضه اولیه ارقامی بین یک هزار و ۶۵۰ ریال تا یک هزار و ۷۰۰ ریال اعلام شده است، گفت: طبق ماده ۹ دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه در فرابورس ایران، مدیر عرضه و سهامدار عمده ملزم هستند گزارش ارزش‌گذاری شرکت را به فرابورس ایران ارائه کنند که ما نیز ارزش‌گذاری سهام پتروشیمی غدیر را به مجموعه تامین سرمایه امین سپردیم؛ تامین سرمایه امین نیز بر اساس مفروضات خود قیمت هر سهم را یک هزار و ۲۱۷ ریال در این گزارش ارزش‌گذاری کرد، اما همان‌طور که می‌دانید سهامدار عمده نیز این اجازه را دارد که فارغ از ارزش‌گذاری سهام، قیمت پیشنهادی خود را در عرضه اولیه به روش ثبت سفارش اعلام کند که ما نیز بر اساس پیش‌بینی خود از حفظ روند سودآوری این شرکت و آینده روشن پتروشیمی غدیر، قیمت پیشنهادی را متفاوت از ارزش‌گذاری سهام اعلام کردیم.

به گفته وی قیمتی که در دامنه ثبت سفارش اعلام شده هم صرفه و صلاح سهامدار عمده را درون خود جای داده و هم برای سرمایه‌گذاران دارای جذابیت نسبی است تا برای خرید این سهم ورود کنند.

وی همچنین از ارائه تعهد تاپیکو به عنوان سهامدار عمده «شغدیر» به فرابورس ایران برای اعلام بازار گردان این سهم خبر داد و اعلام کرد: ما با یک صندوق اختصاصی بازار گردانی قراردادی را امضا کرده‌ایم؛ چراکه بازار گردان ریسک‌های نوسان قیمت سهام را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند یک فرایند بازار گردانی حرفه‌ای را در این سهم شاهد باشیم.

رشد فزاینده کیفیت سود «شغدیر»

مدیر امور مالی پتروشیمی غدیر نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه سود شرکت عملیاتی شده، این موضوع را نتیجه چابک سازی‌های صورت گرفته در مجموعه دانست و گفت: کیفیت سود «شغدیر» رشد فزاینده‌ای یافته که این موضوع در گزارش‌های فعالیت شرکت و گزارش‌های تفصیلی به طور کامل شرح داده شده است.

کوروش معظمی گودرزی همچنین سودآوری شرکت را چندان تحت تاثیر نوسان نرخ ارز ندانست و ادامه داد: نرخ تسخیر ارز در چند سال اخیر تغییر خاصی نداشته و سود ما چندان به آن وابسته نبوده است.

وی عنوان کرد: با آماده‌سازی پتروشیمی غدیر برای یک افزایش تولید توانستیم میزان هزینه تعمیرات تجهیزات و دستمزد را کاهش دهیم.

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا