بانک و بیمهطلا و ارز

شایعه قطع ارز مسافرتی تا پایان تیرماه صحت ندارد

«ارز مسافری قطع می‌شود؟» این پرسش بسیاری از مسافران ایرانی است که این‌روزها با مقررات جدید ارزی مواجه شده‌اند. مقرراتی که کم‌وبیش دردسرها و پیچیدگی‌هایی داشته و مسافران را سردرگم کرده است.

 به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از شهروند، حالا بانک مرکزی مطابق با قوانین جدید ۵٠٠ تا ١٠٠٠ یورو ارز به مسافران خارج از کشور پرداخت می‌کند اما این‌روزها شایعه قطع‌شدن ارز مسافری سرِ زبان‌ها افتاده است. این شایعه از آن‌جا قوت گرفت که دیروز برخی رسانه‌های رسمی نوشتند؛ برخی آژانس‌های مسافرتی گفته‌اند بانک مرکزی به آنها نامه زده و اعلام کرده است تا پایان تیرماه ارز مسافرتی قطع می‌شود. روابط‌عمومی بانک مرکزی اما در پاسخ  اعلام کرد؛ ما هیچ اطلاعی از این نامه نداریم و نمی‌دانیم که آژانس‌های مسافرتی از چه حرف می‌زنند؟

البته محمدحسن کرمانی، دبیر انجمن آژانس‌های مسافرتی هم  گفت: این موضوع صحت ندارد. هیچ نامه‌ای برای آژانس‌های مسافرتی ارسال نشده است.

از او درباره این موضوع پرسیدیم که اصولا پرداخت ارز مسافری چه ارتباطی با آژانس‌های مسافرتی دارد که طرف نامه بانک مرکزی باشند؟ و کرمانی پاسخ داد: هیچ ارتباطی ندارد و بانک مرکزی در این موارد ممکن است تنها به ارسال رونوشتی از ابلاغیه‌هایش به آژانس‌های مسافرتی اکتفا کند که در واقع نوعی اطلاع‌رسانی است.

مسافران سرگردان شایعات ارزی شدند

شایعه قطع‌شدن ارز مسافرتی سر زبان‌ها می‌چرخد اما با وجود شایعاتی که در رابطه با حذف ارز مسافرتی در آینده‌ای نزدیک منتشر و موجب نگرانی‌ مسافران شده است، تاکنون هیچ مرجع رسمی این خبر را تأیید نکرده و مسئولان آن را فضاسازی عده‌ای برای سوءاستفاده از شرایط موجود اعلام کرده‌اند.

پرداخت حدود ۱۰۰۰ یورو به مسافران با نرخ رسمی که برای کشورهای هم‌مرز و مشترک‌المنافع تا ۵۰۰ یورو تعیین شده، موضوعی است که در سیاست جدید ارزی دولت از ۲۱ فروردین‌ماه‌ سال‌جاری به مرحله اجرا درآمده است. براین اساس، مسافران می‌توانند ویزا و بلیت و سایر مدارک این میزان ارز را با نرخ دولتی که برای دلار ۴۲۰۰تومان و یورو تا ۵۰۰۰تومان است، دریافت کنند. درحالی اختلاف قیمت این ارز با بازار آزاد (دلار حدود ۸۴۰۰ و یورو حدود ۹۶۰۰ تومان) موجب ایجاد رانت و حواشی شده است، ‌که اخیرا شایعاتی در فضای مجازی و با منابع نامشخص مطرح می‌شود، مبنی بر این‌که قرار است ارز مسافرتی تا پایان تیرماه به‌طور کامل حذف شود.

این درحالی است که اخیرا هم خبری منتشر شد مبنی بر این‌که آژانس‌های مسافرتی اعلام کرده‌اند، بانک مرکزی طی نامه‌ای موضوع حذف ارز مسافرتی را به آنها اعلام کرده و قرار است که پرداخت نهایتا تا پایان تیرماه انجام شود، اما پیگیری موضوع از بانک مرکزی از این حکایت دارد که فعلا برنامه‌ای برای حذف ارز مسافرتی نیست و سازوکاری برای آن تعریف نشده و روال ادامه دارد.

هیچ نامه‌ای به آژانس‌ها نداده‌اند

با این وجود محمدحسن کرمانی دبیر انجمن آژانس‌های مسافرتی این موضوع را رد می‌کند و  می‌گوید: «آژانس‌های مسافرتی هیچگاه ارتباط مستقیمی با بانک مرکزی نداشته‌اند و تنها به واسطه بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌ها در رابطه با موضوعی به ما اطلاع‌رسانی می‌شود اما این‌که بانک مرکزی به آژانس‌های مسافرتی اعلام کند که ارز مسافرتی قطع می‌شود، هیچ ارتباطی به این صنف ندارد و تاکنون نامه‌ای در این‌باره دریافت نکرده‌ایم.

او توضیح می‌دهد: «ارز و بانک مرکزی ربطی به ما ندارد. آژانس‌ها تنها بلیت‌های مسافر را  صادر می‌کنند که مسافران از طریق آن می‌توانند با ارایه بلیت و مدارک ارز دریافت کنند.»

رئیس آژانس‌های مسافرتی یادآور شد: «همچنین باید در نظر داشت که حرف‌های افراد قابل استناد نیست؛ چراکه نه‌تنها به صورت مکتوب درنیامده، بلکه مشخص نیست چرا عده‌ای چنین ادعاهایی را دارند و ماجرا از چه قرار است.»

در سوی دیگر، گفت‌وگوی ایسنا با رئیس انجمن آژانس‌های گردشگری با تکذیب دریافت چنین نامه‌ای از سوی بانک مرکزی همراه شده است. آن‌طور که رفیعی توضیح داد، این خبرها عمدتا فضاسازی بوده و شایعه است و تاکنون هیچ مذاکره‌ای در این رابطه با آژانس‌های مسافرتی نشده است.

به گفته او، نه‌تنها آژانس‌ها نامه‌ای از بانک مرکزی در مورد حذف ارز مسافرتی دریافت نکرده‌اند بلکه باید یادآور شد که در مدت اخیر هیچ مشورتی هم با آنها در مورد چنین تصمیم مهمی نشده است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا