بورسبورس انرژی

آمادگی بورس انرژی برای انجام معاملات نفت خام/ تقسیم سود ۱۰ تومانی برای سهامداران

 

شرکت بورس انرژی که از ۹ اسفند ۹۱ آغاز به فعالیت کرده در پایان سال مالی ۹۶ توانسته سود خالص ۱۹ میلیارد و ۸۸ میلیون و یکصد هزار تومانی را با سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی محقق سازد. این شرکت در مجمع عمومی عادی سالانه خود ۱۰ تومان سود تقسیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز گذشته مجمع عادی سالانه بورس انرژی با بیش از یک ساعت تاخیر به حدنصاب رسید و با حضور ۷۳.۷ درصد سهامداران در سالن خلیج فارس، پژوهشگاه نیرو برگزار شد. ریاست این جلسه به عهده علیرضا عسگری مارانی بود.

همچنین بخوانید

دراین جلسه نخست سید علی حسینی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران به توضیحاتی در خصوص عملکرد عملیاتی و مالی شرکت در سال مالی گذشته، رویدادهای مهم عملیات بازار بورس انرژی در تابلوهای مختلفی مانند برق و محصولات هیدروکربوری و … پرداخت و گفت: مجموع ارزش بازار برق و نیز سلف برق در سال مالی ۹۶ به ترتیب، ۳ و ۴ هزار میلیارد ریال بوده است. او همچنین اشاره کرد: سال گذشته ۲۳۰ کد معاملاتی نیز برای حضور اشخاص خریداران خارجی از ۲۷ کشور صادر شده است که نشان از پذیرفته شدن این شرکت توسط سهامداران در خارج از کشور است.

شایان ذکر است؛ شرکت بورس انرژی که از ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۱ آغاز به فعالیت کرده در پایان سال مالی ۹۶ توانسته سود خالص ۱۹ میلیارد و ۸۸ میلیون و یکصد هزار تومانی را با سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی محقق سازد.

افزایش ۱۵۷ درصدی ارزش معاملات در سه ماه نخست

مدیرعامل بورس انرژی در ادامه ارزش معاملات معاملات سه ماه اولیه سال را۹۷ با سه ماه اولیه سال گذشته مقایسه و تصریح کرد: این میزان در سال جاری ۱۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

او در رابطه با عرضه‌های جدید بورس انرژی در سال جاری گفت: اکنون پالایشگاه های آبادان و اراک تمامی عرضه‌های خود را در این بازار انجام می‌دهند. به طور مثال ۸ کالای جدید مربوط به پالایشگاه آبادان در بورس انرژی پذیرش و عرضه شد. همچنین نخستین عرضه و معامله کالای نفت ستاره خلیج فارس به حجم اولیه ۲۰۰۰ تن از دیگر اقدامات مهم انجام شده در این مدت است که باید در نظر داشته باشید اکنون عرضه ۱۵ هزار تن دیگر از این محصول در حال پیگیری است.

از مهمترین اقدامات انجام شده در سال جاری

حسینی تصریح کرد: نخستین عرضه و معامله کالای نفت گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار مشهد به مقصد تاجکستان در تابلوی سایر حامل‌های انرژی بازار فیزیکی، همچنین تامین مالی صنعت برق با استفاده از اوراق سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال برای شرکت تولیدی آرین ماهتاب گستر به ارزش ۷۰۰ میلیارد ریال و همچنین پیگیری اقدامات مرتبط با عرضه اولیه چندین نیروگاه متقاضی تامین مالی از طریق این اوراق تنها برخی از اقدامات انجام شده بورس انرژی در حدود سه ماه نخست سال جاری است.

معاملات نفت خام در بورس انرژی؛ راهی برای ایجاد شفافیت بیشتر

مدیرعامل بورس انرژی در خصوص اظهارات اخیر جهانگیری برای فروش نفت خام در بورس انرژی تصریح کرد: این دستور به عنوان تکلیف به عهده بورس انرژی گذاشته شده است و تصمیمی داوطلبانه نیست. برای تحقق این مهم در نظر داشته باشید که بازار سرمایه به تنهایی توانایی اجرای این تکلیف را ندارد، بلکه تمام دستگاه‌های زیربط باید برای تحقق این امر تلاش سازنده داشته باشند.

حسینی تاکید کرد؛ این مساله فقط به فروش نفت خام ختم نمی‌شود، بلکه طبق قانون قیمت برق هم باید در بورس انرژی تعیین شود. براین اساس، بورس انرژی به سهم خود آمادگی انجام معاملات نفت خام و نیز تعیین قیمت برق در این بازار را اعلام می‌کند.

این مقام مسئول در خصوص شیوه قیمت‌گذاری معاملات نفت خام در بورس انرژی گفت: بورس انرژی تنها بستری برای انجام معاملات است و نقشی در تعین قیمت ندارد. خریدارن نفت خام ابتدا رجیستر شده و اگر شرایط لازم را داشته باشند در این بازار حضور خواهند داشت. روش کار به این صورت است که براساس بازار جهانی، عرضه کننده نفت خام قیمت پایه را تعیین می‌کند، ولی قیمت نهایی براساس رقابتی که در بورس شکل می گیرد، تعیین می‌شود.

معامله نفت خام به شرط دریافت کد و تایید خریدار

او افزود: پیش بینی می‌کنم عرضه نفت خام در بورس در ابتدا با حجم‌های محدود شروع شده و بعد از تجربه ساز و کارهای مختلف خریدار و فروشنده نیز وارد بازار می‌شوند.

حسینی تصریح کرد: فروش نفت خام در انحصار شرکت ملی نفت است و تمام خریداران حقوقی که تاییدیه‌های اول خود را از شرکت ملی نفت دریافت کنند و کد معاملاتی بگیرند می‌توانند وارد معاملات نفت خام شوند. همچنین، تمام خریداران خارجی نیز باید مطابق رویه ذکر شده تاییدیه اولیه خود را از شرکت ملی نفت بگیرند و بعد از دریافت کد معاملاتی در خرید و فروش شرکت کنند.

مدیرعامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: بورس این ظرفیت را دارد که نفت را عرضه کند و به این صورت راه‌های جدیدی برای عرضه نفت خام بدست بیاورد و امیدواریم دولت با عزم راسخ این اقدام را دنبال کند.

حسینی همچنین خبر داد که ساختمان این شرکت از ابتدای تیرماه به خ مطهری منتقل شده و شرکت بورس انرژی بعد از ۵ سال اجاره نشینی صاحبخانه شده است.

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا