صنعت، معدن، تجارت

گسترش مبادلات تجاری ایران و اتریش

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال ۲۰۱۷ حجم صادرات ایران به اتریش ۱۹ درصد افزایش داشته و حجم صادرات آنها هم به ایران ۹ درصد رشد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پایگاه خبری دولت، مجتبی خسروتاج در خصوص اهداف و دستاوردهای اقتصادی سفر رییس جمهوری به اتریش گفت:  دوره‎های آموزشی هم برای گسترش صنایع کوچک و متوسط با حضور شرکت های فعال دو کشور برگزار شده و حمایت از صنایع کوچک و متوسط و طرح توجیهی اقتصادی طرح ها در این دوره ها مد نظر بوده است. گزارش هایی هم از نتایج این دوره ها تهیه شده و در اختیار شرکت های ایرانی قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه مذاکرات خوبی هم در حوزه راه اندازی مدارس حرفه ای در زمینه توانمندسازی نیروی های کشور در حوزه رشد تولید و همچنین تولید قطعات خودرو انجام شده است، گفت: اتریش یکی از کشورهای موفق در حوزه تولید قطعات خودرو است و ظرفیت های خوبی در این حوزه برای انتقال دانش و تکنولوژی به ایران دارد.

انتقال تکنولوژی

خسرو تاج افزود: همچنین مذاکرات  در حوزه تکنولوژی های کارا در زمینه محیط زیست و انرژی ها پاک و تجدید پذیر انجام شده است و امیدواریم همکاری خوبی بین شرکت های ایرانی و طرف های اتریشی در این حوزه شکل بگیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از بخش های کلیدی در کشور یعنی معاونت فنی ریاست جمهوری هدایت این بخش را بر عهده دارد، گفت: در ملاقت هایی که شرکت های ایرانی با شرکت های اتریشی داشته اند پروژه های مختلفی در این زمینه تعریف کردند و در قالب این پروژه ها انتقال تکنولوژی مورد توجه قرار گرفته است.

 همکاری در حوزه معدن

وی با اشاره به اینکه در بخش معدن هم شرکت های اتریشی توان مناسبی دارند و اکنون  هم یکی از پروژه های مهم در معدن گلگهر  از سوی آنها در حال انجام است، گفت:  در زمینه زمین شناسی و تشخیص و شناسایی معادن می توانیم از توان آنها استفاده کنیم و باید توجه داشته باشیم که بخش معدن نقش مهمی در آینده اقتصاد کشور دارد. این همکاری ها از طریق شرکت های ایمیدور، ایدرو و شرکت های ایرانی بخش خصوصی با طرف اتریشی در حال انجام است.

همکاری در بخش انرژی

خسرو تاج با بیان اینکه در زمینه همکاری ها در حوزه انرژی هم در سه سال گذشته پروژه هایی چه در حوزه مشارکت با طرف ایرانی و چه انتقال تکنولوژی و همچنین تامین ماشین آلات و تجهیزات تعریف شده است، گفت: بسیاری از این طرح ها با همکاری شرکت های اتریشی در حال انجام است و تفاهمنامه های مناسبی در این حوزه با این کشور اروپایی داریم.

 توسعه ترانزیت و رشد بخش حمل و نقل

وی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت های حمل و نقل خصوصا در بخش حمل و نقل ریلی هم با توجه به اینکه اتریش شرکت های صاحب نام و پیشرفته ای در این زمینه دارد همکاری های خوبی شکل گرفته است، گفت: شرکت های ایرانی با شرکت های اتریشی در حال همکاری هستند و انتقال تکنولوژی در این بخش هم از اهداف مهم ایران است. بهبود زیر ساخت های تزانزیتی هم در این حوزه مورد توجه است.

 همکاری در بخش توریسم

خسروتاج با بیان اینکه در حوزه گردشگری و توریسم هم همکاری های خوبی داریم و هدف این است که از زیرساخت های نرم افزاری این کشور برای تقویت این بخش استفاده کنیم، گفت: در حوزه های توریسم طبیعی؛ توریسم فرهنگی و تاریخی، توریسم صنعتی برنامه ریزی هایی انجام شده است. در حوزه توریسم طبیعی سمپوزیومی در ایران برگزار شد و در جولای هم سمپوزیومی در اتریش برگزار می شود. فستیوال غذایی اتریش در ایران هم برگزار شد و قرار است این کار در اتریش هم انجام بگیرد.

وی افزود: در حوزه تحصیلات عالی هم در حوزه تحقیق و توسعه و هم در حوزه آموزش همکاری های خوبی با این کشور داریم و هم اکنون نزدیک به ۲ هزار نفر از پزشکان ایرانی در اتریش مشغول به کار هستند.

همکاری های راهبردی

خسروتاج با بیان اینکه در حوزه همکاری های راهبردی اتریش ظرفیت های خوبی در زمینه صنایع کوچک و متوسط دارد به طوری که ۹۷ درصد صنایع این کشور را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهد، گفت:  باتوجه به نیاز کشورمان به توسعه این حوزه می خواهیم از تجربیات آنها به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: در حوزه ظرفیت های جدید اقتصاد دیجیتال هم این کشور برنامه هایی دارد و وزیر فعلی اقتصاد آنها هم متخصص همین حوزه است و علاقه مند به همکاری با ایران هستند.  

خسروتاج افزود: امیدواریم در بخش پشتیبانی مالی با کمک اتحادیه اروپا بتوانیم مشکلات را برطرف و وضعیت تامین مالی و مراودات بانکی را درست کنیم.

 به گفته وی، در طی دو سال گذشته روند مبادلات رو به گسترش بوده و در سال ۲۰۱۷ حجم صادرات ایران به اتریش ۱۹ درصد رشد داشته و حجم صادرات آنها هم به ایران ۹ درصد رشد کرده است. در حال حاضر حجم مبادلات مالی با اتریش به حدود ۴۵۰ میلیون یورو رسیده و این در حالی است که ۱۰ سال قبل این حجم نزدیک به یک میلیارد یورو بوده است و هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا