بورسبورس اوراق

شاخص کل بورس با افت ۱۳۴۳ واحدی به تعطیلات رفت/ «پارس» جان بازار را گرفت

 

شاخص امروز بورس پس از انتشار اخبار ضد و نقیض از عرضه اولیه «پارس» سرانجام نتوانست از فشار فروش‌ها جان سالم به در برد و با افت ۱.۲۱ درصدی مواجه شد. این در حالی بود که تا اواخر ساعت معاملاتی نماگر بورس ۴۰۰ واحد افت را نشان می‌داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز بورس تهران در ادامه روند کم اقبالی سهامداران به خرید و فروش، تا میانه‌های بازار، جو کم هیجانی را تجربه کرد. در این بین اما تنها نکته ای که سبب بروز هیجانات آنی در بین فعالان بورسی شده بود، انتشار اخبار ضد و نقیض از لغو عرضه اولیه «پارس» بود.

همچنین بخوانید

از این رو تا یک ساعت به پایان بازار و عدم تایید نهایی عرضه اولیه، شاخص کل افت ۴۰۰ واحدی را تجربه کرده بود. اما با درج پیام ناظر مبنی بر شروع روند ثبت سفارش سهام پتروشیمی پارس، بر شدت فروش از سوی حقیقی‌ها افزوده شد و نهایتا شاخص کل نتوانست کانال ۱۱۰ هزار واحد را حفظ کند. گفتنی است انتظار می رفت که با عرضه پتروشیمی پارس و بلیعدن ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی، بازار به کمای نسبی برود.

امروز در عرضه اولیه پتروشیمی پارس ۱۸۲ هزار کد معاملاتی شرکت کردند که به هر کد ۱۸۹۸ سهم اختصاص یافت. در مجموع امروز ۳۰۰ میلیون سهم (معادل ۵ درصد) از «پارس» در قیمت ۲۴۰۰ تومان به فروش رفت. نکته دیگر اینکه قیمت تمام شده این سهم برای هلدینگ خلیج فارس، ۶۰ تومان بود که در عرضه امروز با توجه به قیمت ۲۴۰۰ تومانی «پارس»، ۸ تومان به EPS «فارس» افزوده شد. در عرضه امروز، «فارس» سه درصد، «وغدیر» یک درصد و «پارسان» یک درصد از پنچ درصد کل را عرضه کردند.

سقوط آزاد  قیمتهای جهانی ریزش شاخص را تشدید کرد

از بازارهای جهانی خبر می‌رسد که در پی ادامه یافتن تنش‌های سیاسی ناشی از جنگ تجاری، قیمت فلزات اساسی در سراشیبی اصلاح قرار گرفتند. همین اخبار منفی جهانی سبب شد تا حقیقی‌ها امروز ماشه فروش سهام فلزی را بکشند و ۱۰ میلیارد تومان از سهام این گروه خود را واگذار کنند. به نظر می رسد با ادامه روند افت قیمت های جهانی در روزهای آتی شاخص اصلاح بیشتر قیمت سهام فلزی در بازار باشیم. البته شاید تنها راه نجات این گروه سودآور، اعلام دولت مبنی بر معافیت این گروه از عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما باشد.

روز دوم آغاز به کار بازار ثانویه ارز چگونه گذشت؟

روز گذشته اولین معامله در بازار توافقی ارز ثبت شد که نرخ دلار در این بازار ۷۵۰۲ تومان به ثبت رسید. شکل‌گیری این نرخ و همچنین وجود انتظارات برای کاهش قیمت ارز در بازار توافقی باعث واکنش نسبتا شدید بازارها شده است. همچنین دلار قاچاق در حال حاضر در محدوده ۷هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود و حکایت از افت ۳۰۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه دارد. سکه نقدی نیز کانال ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی را از دست داده و در کانال ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی معامله می‌شود. همین موضوع موجب شکل‌گیری صف فروش در بازار آتی سکه شده است. عامل دیگری که این روزها موجب افت قیمت سکه شده است، ادامه تحویل بدون مشکل سکه‌های پیش‌فروش شده است. ضمنا از بازار شنیده می‌شود که فشار فروش سکه نقدی رو به افزایش است. گفتنی است چنانچه مداخله‌ای در بازار ثانویه ارز صورت نگیرد این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها در بازار سکه و بازار غیررسمی ارز بیش از این افت کند.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز بورس تهران امروز شاخص کل با افت ۱۳۴۳ واحدی (معادل ۱.۲۱ درصد) کانال ۱۱۰ هزار واحد را از دست داد. شاخص هم‌وزن نیز افت مشابهی را تجربه کرد و با عقبگرد ۱۹۵ واحدی (معادل ۱.۰۶ درصد) به ارتفاع ۱۸ هزار و ۳۳۲ واحد بازگشت. آیفکس نیز با ریزش ۱۱ واحدی به پله یک هزار و ۲۲۵ واحد بازگشت.

در مجموع امروز یک میلیارد ۵۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شد که از این میزان ۲۵۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است (بدون در نظر گرفتن عرضه اولیه «پارس»).

در بین نمادهای بورسی، فلزی ها سکاندار بیشترین افت قیمتی و تحمیل ریزش بر شاخص بودند. از این رو این «فملی»، «فولاد» و «فخوز» هرکدام به ترتیب ۵۷۸، ۱۶۱ و ۶۶ واحد شاخص را عقب کشیدند. در بین نمادهای فرابورسی نیز «هرمز»، «زاگرس» و «ذوب» مجموعا ۹ واحد افت را به ایفکس تحمیل کردند.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا