بانکبانک و بیمه

نقدینگی به ۱۵۲۹هزار میلیارد تومان رسید


آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد نقدینگی در اسفندماه سال ۹۶ با ۲۲ درصد رشد به یک هزار و ۵۲۹ هزار میلیارد تومان رسید.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، بانک مرکزی با انتشار شاخص های عمده اقتصادی در سال ۹۶ وضعیت مبادلات تجاری در بخش خارجی، نرخ رشد متغیرهای بخش پولی، نرخ رشد بخش واقعی اقتصاد، وضع مالی دولت، تغییرات شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی (تورم) و شاخص های مربوط به بورس اوراق بهادار تهران را اعلام کرد.

براساس این گزارش در بخش تجارت خارجی تراز بازرگانی کشور ۲۲ هزار و ۵۹۶ میلیون دلار اعلام شد به طوری که صادرات کالا در سال گذشته ۹۸ هزار و ۱۴۲ میلیون دلار و واردات کالا نیز ۷۵ هزار و ۵۴۶ میلیون دلار اعلام شد.
همچنین کل بدهی های خارجی کشور تا پایان سال گذشته ده هزار و ۹۱۰ میلیون دلار گزارش شد. همچنین در سال ۹۶ متوسط نرخ دلار آمریکا در بازار بین بانکی ۳۴ هزار ۲۱۴ ریال بوده است.
 
 
همچنین در شاخص نرخ رشد متغیرهای پولی، نقدینگی کشور ۲۲.۱ درصد، نرخ رشد متغیرهای پایه پولی و شبه پول به ترتیب ۱۹.۴ و ۲۲.۵ درصد و همچنین نرخ رشد سپرده های بخش دولتی ۲۲.۴ درصد در اسفند ۹۶ نسبت به اسفند ۹۵ افزایش را نشان می دهد.
 
 
آمار بانک مرکزی از وضعیت بخش واقعی اقتصاد نیز نشان می دهد رشد تولید ناخالص داخلی براساس نرخ پایه سال ۹۰ با احتساب نفت، ۳.۷ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۴.۶ درصد اعلام شد.
 
 
متغیرهای وضع مالی دولت مربوط به دوره منتهی به اسفند ۹۶ همچنین حاکی از درآمد ۱۶۷۵.۷ هزار میلیارد ریالی دولت دارد که هزینه های دولت بالغ بر دو هزار و ۴۲۹ هزار میلیارد ریال، واگذاری دارایی های سرمایه ای حدود ۹۲۳ هزار میلیارد ریال، ارزش تملک دارایی های سرمایه ای بالغ بر ۴۳۹ هزار میلیارد ریال و کسری تراز عملیاتی و سرمایه ای دولت نیز بیش از ۲۷۰ میلیارد هزار ریال بوده است.
 
 
نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی از متوسط نرخ تورم (شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی) نشان می دهد متوسط تورم در سال گذشته نسبت به سال ۹۵، ۹.۶ درصد، متوسط نرخ تورم در اسفند ۹۶ نسبت به بهمن ۹۶ معادل ۱.۱ درصد و میانگین نرخ تورم در اسفند ۹۶ نسبت به اسفند ۹۵ نیز ۸.۳ درصد بوده است.
 
 
بانک مرکزی همچنین ارزش سهام و حق تقدم معامله شده در سال ۹۶ را بالغ بر ۵۳۹ هزار میلیارد ریال و حجم سهام معامله شده را ۲۵۰.۶ میلیارد سهم اعلام کرد.
 
 

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا