بانک و بیمهطلا و ارز

سایه شایعه حذف ارز مسافرتی بر قیمت تورهای خارجی/ ماجرای سفر خارجی ارزان چیست؟

در روزهایی که سیاست‌های ارزی بانک مرکزی پی در پی تغییر می کند، شایعه حذف ارز مسافرتی که بارها تکذیب شده قیمت تورهای خارجی را افزایش داده است.

 اقتصاد آنلاین-صبا نوبری؛ پس از اعلام سیاست  بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی شدن دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان در فروردین ماه، نگرانی زیادی برای افرادی که قصد مسافرت خارجی داشتند به وجود آمد تا اینکه اعلام شد سالی یکبار به هر مسافر ۱۰۰۰ یورو به قیمت حدود ۵۴۰۰ تومان یا ارزمعادل آن تخصیص داده می‌شود که البته این میزان برای کشور‌‌های مشترک‌المنافع ، ۵۰۰ یورو تعیین شد.

 اما با گذشت حدود ۳ ماه از اجرای سیاست جدید ارزی بانک مرکزی، روز به روز انتقادات نسبت به قیمت و روش تخصیص ارز بیشتر شد تا اینکه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بانک مرکزی به آژانس‌های مسافرتی اعلام کرده که تخصیص ارز مسافرتی تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت، همین خبر کافی بود تا برنامه سفرهای تابستانی تغییر کند، آژآنس‌های مسافرتی قیمت‌ها را بالا بردند و تقاضا برای سفرها نیز بیشتر شد.

این افزایش قیمت به گونه ای بود که تور۷ روزه به مقصد صربستان که قیمت آن در خردادماه ۲ تا ۲ ونیم میلیون تومان بود در تیرماه با قیمت ۴ میلیون‌تومان فروخته شد.

قیمت‌ تور‌های سنگاپورکه در اردیبهشت یک میلیون و۶۰۰هزارتومان تا ۲میلیون تومان بود نیز درماه اول تابستان به ۴ میلیون تومان رسید.

همچنین تورهای ۷روزه تفلیس با افزایش یک میلیون تومانی نسبت به خرداد‌ از یک میلیون و۸۰۰ هزار تومان به ۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده‌اند.

قیمت تور ۷روزه به مقصد کوش ‌آداسی هم از  4 میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۵میلیون و ۶۰۰ هزارتومان افزایش یافته است.

هزینه سفر به مالزی هم با حدود ۲ میلیون تومان افزایش از ۳میلیون تومان به ۵میلیون تومان رسیده است.

گرچه پیگیری‌های بیشتر نشان داد که بانک مرکزی هیچ دستوری مبنی بر قطع ارز مسافرتی در تیرماه به آژانس‌ها ابلاغ نکرده و رییس بانک مرکزی هم اعلام کرده که "برنامه‌ای برای حذف ارز مسافرتی نداریم " اما ظاهرا مردم  به این اظهارات ریس کل   اعتماد ندارند و همچنان تب انجام سفرهای تابستانی تا پایان تیرماه داغ است.آژانس‌ها نیز در این میان با استفاده از جو موجود به دنبال کسب سود بیشتر هستند.

دراین زمینه یکی از کارمندان یک آژانس مسافرتی اذعان کرد که سیر افزایش قیمت‌ها واقعا سرسام‌آوراست به طوری که ممکن است الان قیمت یک تور  3 میلیون و۴۰۰هزارتومان باشد و یک ساعت دیگر به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد، او پیشنهاد کرد اگر قصد سفر داریم هر چه سریع تر برای ثبت‌نام تور اقدام کنیم.

بر اساس این اگرچه بانک مرکزی تاکید کرده که برنامه ای برای حذف ارز مسافرتی ندارد اما همچنان شایعه حذف ارز مسافرتی دهان به دهان می چرخد، ضمن اینکه ادامه وضع موجود هم سو استفاده بسیاری از آژانس‌ها را در پی داشته به طوری که با تبلیغاتی با عنوان سفر ارزان به مقصد هند، مالزی، چین، تایلند و دیگر کشور‌ها حواله ارز مسافران را می گیرند تا از مابه‌التفاوت قیمت ارز دولتی با آزاد به سود برسند، البته که در صورت ادامه کاهش قیمت دلار با فعالیت بازار ثانویه، احتمالا بازار این نوع دلالی برچیده خواهد شد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا