بورسبورس اوراق

توجه ویژه بازار به تازه واردهای بورس

در داد و ستدهای اولین روز هفته، معاملات بورس کاملا تحت تاثیر عرضه اولیه شرکت پتروشیمی پارس بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در معاملات امروز بورس شرکت تازه وارد پتروشیمی پارس با رشد ۵ درصدی قیمت و تقاضای خرید بیش از ۲۴۶ میلیون سهمی پر بازدیدترین نماد بازار بود.

امروز سرمایه گذاران بیش از ۸۱۰ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از یک هزار و ۷۶۹ میلیارد ریال بود و در ۵۷ هزار نوبت معاملاتی انجام شد. بررسی ها نشان می دهد حجم معاملات نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۲ درصد و ارزش معاملات ۶.۵ درصد کاهش یافت.

سایپا با معامله بیش از ۹۲ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و فولاد مبارکه با معامله بالغ بر ۱۵۷ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

امروز نماگر بازار سهام تحت تاثیر معاملات منفی نماد شرکت های ملی مس، گل گهر، فولاد مبارکه، چادرملو، سرمایه گذاری غدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان ۵۸۸ واحد افت کرد و به رقم ۱۰۸ هزار و ۹۱۶ واحد رسید.

این در حالی بود که نماد پتروشیمی پارس با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر این متغیر شد.

در معاملات امروز شاخص کل هم وزن ۵۱ واحد رشد کرد که نشان دهنده اقبال بازار به نمادهای کوچک در معاملات امروز بود.

شاخص بازار اول هم در حالی ۹۰۶ واحد نزولی شد که شاخص بازار دوم یک هزار و ۳۸ واحد بالا رفت.

افت و رشد در  صنایع بورسی

امروز معاملات صنایع خودرو و ساخت قطعات، بانک ها و موسسات اعتباری و برق، گاز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. این در حالی بود که گروه فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی و محصولات شیمیایی با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل به کار خود پایان دادند.

بررسی روند معاملات امروز نشان می دهد گروه های فلزات اساسی، خودرو و کانه فلزی با بیشترین ارزش معاملات در صدر جدول برترین گروه های صنعتی قرار گرفتند.

همچنین پر بازده ترین صنایع بورسی نیز با رشد قیمتی بیش از ۲ درصدی، متعلق به صنایع محصولات فلزی و خودرو بود.

این در حالی بود که دو صنعت کانه فلزی و سایر معادن با بیشترین افت قیمتی و بازدهی منفی امروز به کار خود پایان دادند.

صدرنشینی امروز بازار با بیشترین رشد قیمت متعلق به نماد شرکت های فراورده های نسوز پارس، زامیاد، موتورسازان تراکتورسازی ایران، پتروشیمی پارس، سیمانم قاین، قند ثابت خراسان و سیمان دورود بود.

در مقابل نماد شرکت های نورد و قطعات فولادی ، صنعتی بهشهر، چادرملو، پاکشو، کربن ایران، دوده صنعتی پارس و فولاد آلیاژی ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

سرمایه گذاران بورسی امروز برای خرید سهام پتروشیمی پارس، وراق صکوک سایپا، اوراق صکوک مخابرات، سهام سایپا، واحدهای صندوق امین یکم و سهام تامین سرمایه امید بیشترین تقاضا را ثبت کردند. سهام پتروشیمی پارس امروز بیش از ۲۴۵ میلیون سهم، سایپا بالغ بر ۱۸ میلیون سهم و تامین سرمایه امید ۲ میلیون سهم صف خرید داشتند.

در مقابل گروهی دیگر ازسرمایه گذاران برای خروج از اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوک گل گهر، واحدهای صندوق امین یکم و سهام چادرملو بیشترین عرضه ها را داشتند.

فعالان بازار برای خرید سهام گروه های خودرو ، ساخت محصولات فلزی و لاستیک و پلاستیک تمایل بیشتری داشتند و این در حالی بود که سهام شرکت های صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و مواد و محصولات دارویی با جو فروش و میل به عرضه مواجه بودند.

شناسایی سود در شرکت های کالامحور

نگاهی به روند معاملات بورس نشان می دهد فشار فروش در نمادهای کالامحور به منظور شناسایی سود امروز افزایش یافته بود. با این وجود رشد شاخص هم وزن گواه رشد نمادهای کوچکتر و افزایش تقاضا برای این سهام بود.

روند کاهش قیمت در بازارهای جهانی بخصوص کامودیتی ها به تبع جنگ تجاری میان آمریکا و چین اثر زیادی بر روند قیمت گروه های کالامحور در بورس تهران داشت. همچنین نفت نیز با فراز و نشیب های بسیار آخرین روز هفته بازارهای جهانی را با روند منفی به پایان رساند.

بنابر گزارش ها، در آخرین روز معاملاتی بازارهای جهانی، نفت به هر بشکه  ۷۵ دلار رسید. هر تن مس هم در محدوده قیمت ۶۲۰۰ دلار قرار گرفت. هر تن روی نیز در سطح ۲۵۸۱ دلار معامله و هر تن آلومینیوم در حدود ۲۰۳۹ دلار خرید و فروش شد.

همچنین افت قیمت متانول در بازارهای شرق آسیا نیز باعث شد تا نمادهای متانول ساز هم امروز در روند نزولی قرار بگیرند.

در مقابل گروه های لاستیک و پلاستیک، قندی ، غذایی وزراعت در گروه صنایع کوچک شاهد صف خرید و رشد قیمت بودند. صنعت خودرو نیز امروز با اقبال بازار مواجه شد و در بسیاری از نماد ها شاهد تعدد فشار خرید سهام بود.

حمایت حقوقی ها از سهام بنیادی

این گزارش حاکی از آن است ارزش خالص تغییر مالکیت معاملات امروز ۱۶ میلیارد تومان و از سوی معامله گران حقیقی به حقوقی بود. امروز  بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در  گروه کانه فلزی بود، در مقابل اما بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در صنعت خودرو به ثبت رسید.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا