بورسبورس کالا

شناسایی متقاضییان واقعی آلومینیوم با همکاری بورس کالا

دبیر سندیکای آلومینیوم از برگزاری نشست‌های همفکری با مسئولان بورس کالا جهت طرح و بررسی مسایل و مشکلات موجود در این صنعت از جمله پالایش متقاضیان خرید مواد اولیه و همچنین از آمادگی این سندیکا برای شناسایی واحدهای فعال خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ابوالفضل رضایی در این خصوص گفت: سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اعلام آمادگی کرده که حاضر است در کنار بورس کالا به شناسایی واحدهای فعال کمک کند. از این طریق شرکت‌ها با توجه به نوع تولید مواد اولیه مصرفی دسته‌بندی و به بورس کالا معرفی می‌شوند تا ضمن نظارت بر نوع مصرف این واحدها، چنانچه تخلفی اتفاق افتاد به بورس کالا اطلاع داده شود.

وی ادامه داد: پیرو تشکیل این جلسات مقرر شد، بورس کالا طی نامه‌ای از شرکت‌های خریدار، پروانه بهره‌برداری، لیست محصولات، لیست‌های بیمه، قبض‌های آب، برق، گاز و گواهی‌های ارزش افزوده که نشان‌دهنده فعالیت شرکت‌ها در زمینه مورد ادعاست را تقاضا کند و در مراحل بعدی نیز اظهار‌نامه‌های مالیاتی شرکت‌ها اخذ شود. در کنار تمامی این اقدامات، سندیکا نیز برای کمک به بورس کالا به‌ عنوان یک بازوی اجرایی برای نظارت بر این شرکت‌ها از نظر نوع خرید و مصرف مواد اولیه اعلام آمادگی کرد تا به این روش بتوانیم به‌ مرور شرکت‌های واسطه‌ای، کاغذی و غیرمرتبط را از گردونه خرید و فروش آلومینیوم خارج کنیم.

 کنترل تقاضا و قیمت از طریق بورس کالا

دبیر سندیکای آلومینیوم با بیان اینکه پالایش متقاضیان خرید کالا از بورس می‌تواند به برطرف کردن تقاضا و افزایش قیمت کاذب که در قیمت مواد اولیه به‌وجود آمده است کمک کند، افزود: انجام این اقدامات می‌تواند به حفظ اشتغال در شرایط فعلی کمک کند. زیرا با توجه به تحریم‌های همه‌جانبه که بر علیه کشور انجام می‌شود، باید بتوانیم اشتغال و تولید داخلی را حفظ و ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنیم و حتی با صدور محصولات ساخته شده ارزآوری بیشتری را برای کشور به وجود آوریم.

وی در پاسخ به اینکه سندیکای صنایع آلومینیوم چه اقداماتی برای شناسایی تولیدکنندگان فعال و خریداران واقعی مواد اولیه از بورس کالا انجام داده‌ است و آیا ضمانت اجرایی برای این مصوبات وجود دارد؟، اظهار کرد: از دیگر اقدامات سندیکا همچنین‌ می‌توان به برگزاری جلسه‌ای با مسئولین شورای رقابت اشاره کرد که در این جلسه مشکلات صنعت آلومینیوم به اطلاع این شورا نیز رسید و همچنین در این جلسه‌، شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزآل ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا شد و قرار بر این شد که در صورت امتناع این شرکت از عرضه محصولات خود در بورس کالا، طبق مصوبه از صادرات محصولات این شرکت جلوگیری شود و ما نیز امیدواریم که به ‌زودی این اتفاق بیفتد و با عرضه محصولات شرکت آلومینیوم المهدی در بورس، تنش موجود در بازار آلومینیوم به‌طور کامل برطرف شود.

رضایی تصریح کرد: طی دو سال و نیم گذشته مصوبات بسیاری را از طریق ستاد تنظیم بازار و حتی شورای رقابت داشته‌ایم مبنی بر اینکه شرکت آلومینیوم المهدی- هرمزآل موظف به عرضه محصولشان از طریق بورس به تولیدکنندگان داخلی هستند و با وجود  تمامی این مصوبات شاهد این هستیم که عرضه چشمگیری در بورس کالا اتفاق نیفتاده است و متأسفانه می‌بینیم که عرضه‌های داخلی ما محدود شدند و حتی بعضی عرضه‌های انجام شده توسط شرکت ایرالکو نیز توسط شرکت‌های زیرمجموعه‌های هُلدینگ شرکت المهدی هرمزال خریداری شد و کسری بازار داخلی را موجب شد.

لزوم عرضه کل آلومینیوم در بورس کالا

دبیر سندیکای آلومینیوم افزود: سندیکای صنایع آلومینیوم ایران تاکنون چندین بار پیشنهادهای خود را به مسئولان مختلف وزارت محترم صنعت معدن و تجارت و حتی شخص خود وزیر ارسال کرده است و دائماً تقاضا دارد، کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان آلومینیوم اولیه اعم از شمش و بیلت ملزم به ارائه محصولاتشان صرفاً از طریق بورس کالا شوند، چرا که طی یک سال و نیم گذشته تا قبل از سال ۹۷ مشاهده کرده‌ایم که شرکت آلومینیوم المهدی اگر عرضه‌ای را نیز به بازار داخلی داشته است آن را خارج از بورس و با قیمت پایین‌تر از قیمت‌های عرضه‌شده محصولات شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) انجام داده است و هدف آن نیز چیزی جز خارج کردن شرکت ایرالکو از گردونه رقابت و فروش محصولات در بازار داخلی نبوده است.

به گفته وی، یکی دیگر از موضوعات پایش خریداران واقعی و مصرف‌کنندگان واقعی مواد اولیه در داخل بوده است که تاکنون به شکل‌های مختلف مغفول مانده است و لازم است که یک بازنگری در مورد خریداران و نوع مواد اولیه مورد استفاده برحسب میزان تولید و مصرف‌شان انجام شود و در این رابطه سندیکا بارها اعلام آمادگی کرده است که بتواند به نهادهای نظارتی کمک‌های لازم را انجام دهد.

او در پایان اظهار داشت: یکی دیگر از مباحث مهم که پیشتر نیز به آن اشاره شده است، مبحث تأمین مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی است که اگر تصمیمات به موقع و درستی در مورد آن اتخاذ نشود صنایع پایین‌دستی به شدت دچار بحران خواهد شد. همانطور که گفته شد شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزآل به بخش خصوصی واگذار شد و طی سه ماه گذشته عملاً از گردونه توزیع داخلی خارج شده است و همه محصولات خود را صادر می‌کند و از آن طرف شاهد هستیم که سهام شرکت آلومینیوم ایران نیز به بخش خصوصی واگذار شده است و در حال تغییر و تحولات مدیریتی و واگذاری است. در کنار آن نیز هنوز واحدهایی که بتوانند نیاز صنایع داخلی را تأمین کنند راه‌اندازی نشده‌اند و برای مثال طرح تولید شمش آلومینیوم جاجرم هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است و یا طرح آلومینیوم جنوب که با یک طرح ۳۳۰ هزار تنی در حال اجراست تا مرحله بهره‌برداری فاصله بسیار زیادی دارد و اگر واقعاً برای بخش تأمین مواد اولیه اقدامی صورت نگیرد صنایع ما به شدت دچار بحران خواهد شد.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا