بانک و بیمهطلا و ارز

رشد سالانه دلار همگام با نرخ تورم

شاخص‌های ماهانه اقتصـادی دی ماه ۱۳۹۵ که به تازگی توسط بانک مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد که متوسط نرخ دلار در دی ماه ۹۵ به ۳۹۸۵تومان رسیده و به مرز ۴ هزار تومان نزدیک شده و نسبت به دی ماه ۹۴ به میزان ۸.۵درصد و نسبت به آذر ۹۵ به میزان ۳.۱درصد رشد کرده است.

 در دی ماه ۱۳۹۵ متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا ۳۹۸۴.۸تومان بود که نسبت به ماه قبل ۳.۱درصـد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸.۵درصد افزایش داشته است. در ۱۰ماهه اول سال ۱۳۹۵ نیز متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا در بـازار آزاد شهر تهران ۳۶۱۱.۴تومان بـود کـه نسـبت بـه دوره مشـابه سـال قبـل دلار ۵.۱ درصد افزایش داشته است.

همچنین بخوانید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، متوسط قیمت فروش یک یورو نیز۴۲۸۴.۲ تومان بود که نسبت به ماه قبل ۲.۶درصـد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶.۸ درصد افزایش داشته است. در ۱۰ماهه اول سال ۱۳۹۵ نیز متوسط قیمت فروش یک یورو در بـازار آزاد شهر تهران ۴۰۱۷.۴تومان بـود کـه نسـبت بـه دوره مشـابه سـال قبـل دلار ۵.۶ درصد افزایش داشته است.

نرخ رشد دلار و یورو نشان می‌دهد که افزایش دلار بیشتر بوده و نشانه افزایش تقاضا برای دلار در بازار ایران به خاطر یکسان‌سازی نرخ ارز، حذف ارزهای مبادله‌یی مثل روپیه، یوان، لیر و… و در نتیجه افزایش تقاضا برای دلار در بازار آزاد به جای ارزهای مبادله‌یی دولتی بوده است.

 بیشترین رشد نرخ دلار مربوط به آذرماه ۹۵ بوده که ۶.۱ درصد نسبت به آبان ماه ۹۵ یعنی یک ماه قبل افزایش داشته است. همچنین با توجه به رشد ۶.۱ درصدی نرخ دلار در آذر ۹۵ نسبت به آذر ۹۴ می‌توان نتیجه گرفت که کاهش نرخ دلار در طول ماه‌های آذر ۹۴ تا خرداد ۹۵ در طول ماه‌های تیر تا آبان ۹۵ جبران شده ودر آبان ۹۵ نرخ دلار دوباره به سطح آذر ۹۴ رسیده است.

نرخ دلار از ۳۶۴۰تومان در آذر ۹۴ به ۳۴۶۹تومان در خرداد ۹۵ کاهش یافت و از تیرماه ۹۵ نرخ دلار شروع به افزایش کرده و از ۳۵۰۰ در تیرماه به ۳۶۴۲تومان در آبان ۹۵ رسیده است. اما تنها در آذرماه ۹۵ به میزان ۶.۱ درصد رشد کرده و موجب شد که نسبت به آذر ۹۴ نیز به میزان ۶.۱ درصد افزایش نشان دهد.

 زیان نگهداری دلار

در دی ماه ۹۵ نیز رشد ماهانه دلار به میزان ۳.۱درصد نسبت به آذر افزایش نشان می‌دهد و در مجموع نسبت به دی ماه سال ۹۴ به میزان ۸.۵درصد رشد داشته است. براین اساس می‌توان دریافت که با توجه به نرخ تورم نقطه به نقطه ۹.۶درصدی دی ماه ۹۵ نشان‌دهنده زیان نگهداری دلار به میزان ۱.۱واحد است یعنی افزایش ۳۹۴ تومانی نرخ دلار در ماه‌های آبان تا بهمن ۹۵ که از ۳۵۹۱ تومان در مهرماه به ۳۹۸۵ تومان در دی ماه ۹۵ رسیده، نباید ما را با این تصور مواجه کند که نگهداری و سفته‌بازی دلار در مقایسه با تورم با سود همراه است.

به عبارت دیگر با توجه به تورم نقطه به نقطه ۹.۶درصدی دی ماه که در بهمن ۹۵ نیز به ۱۰.۶درصد رسیده، نگهداری دلار با سود ۸.۵ درصدی در طول یک‌سال منتهی به دی ۹۵ بازهم با زیان مواجه بوده است.

 سود ۱۴درصدی نگهداری سکه

 در دی ماه ۱۳۹۵ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم به یک‌میلیون و ۱۵۴هزار و ۷۰۰تومان و بـا طـرح جدیـد بـه یک‌میلیون و ۱۷۷هزار و ۵۰۰تومان رسـید کـه در مقایسـه بـا مـاه قبـل به ترتیب ۳.۴درصد و ۴.۲درصد و نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۴ بـه ترتیـب ۲۳.۶درصـد و۲۵.۸درصد افزایش نشان می‌دهد.

در ۱۰ماهه اول سال ۱۳۹۵ نیز متوسط قیمت فروش یک سـکه تمـام بهـار آزادی در بـازار آزاد شـهر تهران با طرح قدیم یک‌میلیون و ۸۶هزار و ۸۰۰تومان و با طرح جدید یک‌میلیون و ۹۳هزار تومان بـود کـه نسـبت بـه دوره مشـابه سال ۱۳۹۴به ترتیب ۱۸ و ۱۸.۴درصد افزایش یافته است. بر این اساس با توجه به تورم ۹.۶درصدی نقطه به نقطه در دی ۹۵ به معنای سود ۱۴درصدی نگهداری سکه طرح قدیم و سود ۱۶.۲درصدی نگهداری سکه طرح جدید بوده است.

 رشد ۹.۵ درصدی شاخص بهای صادراتی

شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران در دی‌ماه ۱۳۹۵ بـه عـدد ۲۴۵.۸رسـید کـه نسـبت بـه مـاه قبـل و مـاه مشـابه سـال قبـل بـه ترتیـب ۴.۲ درصـد و ۹.۵ درصـد افـزایش یافته است. متوســط شــاخص بهــای کالاهــای صــادراتی در ایــران در ۱۰مــاهه اول ســال ۱۳۹۵ به عدد ۲۱۸.۵ رسید که نسبت به دوره مشابه سـال قبـل ۵.۷درصـد کـاهش نشـان می‌دهد.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در دی‌ماه ۱۳۹۵ به عـدد ۲۵۴.۹رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۳۹۴ به ترتیب ۰.۸ درصد و ۹.۶ درصـد افزایش یافته است. شاخص بهای تولید‌کننده در ایران در دی‌ماه ۱۳۹۵ به عدد ۲۳۳.۳ رسید که نسـبت بـه ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۳۹۴ به ترتیب یک درصد و ۸.۵ درصد افزایش یافته است.

 شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی برای اسـتان تهـران در دی‌ماه ۱۳۹۵ بـه عـدد ۲۴۲.۵ رسید که نسبت به ماه قبل و مـاه مشـابه سـال قبـل بـه ترتیـب ۰.۶ درصـد و ۱۰درصـد افزایش یافته است. متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شـهری ایـران در ۱۰مـاهه اول سال ۱۳۹۵ به عدد ۲۴۵.۶ رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۴ معادل ۸.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. متوسط شاخص بهای تولیدکننده در ایران در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۵ به عدد ۲۲۳.۳ رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴.۱درصد افزایش نشان می‌دهد.

متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی برای استان تهران در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۵ به عدد ۲۳۲.۹ رسید که نسبت به دوره مشابه سـال قبـل ۸.۸ درصـد افـزایش نشـان می‌دهد.

 رشد ۹.۱ درصدی دستمزد کارگران

 شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در مناطق شهری ایران در دی‌ماه ۱۳۹۵ به عدد ۲۷۷ رسید که در مقایسه بـا ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۳۹۴ به ترتیب ۰.۸درصد و ۹.۱درصد افزایش داشته است. در این ماه شاخص‌های دستمزد بنا و کارگر ساده ساختمانی به ترتیب بـه اعـداد ۲۴۴.۶ و ۲۵۷.۸رسـید کـه نسبت به ماه قبل دستمزد بنا ۰.۲درصد افزایش و دستمزد کارگر ساده ساختمانی کاهش نـاچیزی داشته و در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۳۹۴ به ترتیب ۷.۵درصد و ۴.۹ درصد افزایش داشته است.

متوسط شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در ۱۰ ماهه اول سـال ۱۳۹۵ بـه عـدد ۲۶۸.۵ رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۹.۲درصد افزایش نشان می‌دهد. در ۱۰ ماهه اول سـال ۱۳۹۵ متوسط شاخص‌های دستمزد بنا و کارگر ساده ساختمانی به ترتیب به اعداد ۲۴۰.۳ و ۲۵۵.۷ رسـید کـه نسـبت بـه دوره مشـابه سـال ۱۳۹۴ بـه ترتیـب ۷.۶ درصـد و ۵.۷درصـد افـزایش داشته است.

 کاهش ۷۲ درصدی فروش سفته و برات

 بالغ بر ۴میلیارد تومان سفته و برات در شهر تهران در دی ۹۵ فروخته شـد کـه در مقایسه با ماه قبل ۲۲.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سـال قبـل ۷۲.۲درصـد کـاهش نشان می‌دهد.

در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۵ نیز بـالغ بـر ۳۵.۶۵میلیـارد تومان سـفته و بـرات در شـهر تهـران فروخته شد که در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۴ معادل ۷۱ درصد کـاهش نشـان می‌دهد. طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در دی‌ماه ۱۳۹۵ تعـداد ۷۰۰بـرگ سفته و برات به مبلغی معادل ۲۶.۳۴میلیارد تومان در شهر تهـران واخواسـت شد. در ایـن مـاه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شـده به ترتیب بـه اعـداد ۴۴.۲ و ۷۵ رسـید که در مقایسه با ماه قبل از لحاظ تعداد ۴۱.۵درصد کاهش، از لحاظ مبلـغ ۱۹درصـد افـزایش و نســبت بــه مــاه مشــابه ســال ۱۳۹۴ از لحــاظ تعــداد ۴۳.۸درصــد و از لحــاظ مبلــغ ۷.۱درصــد کاهش داشته است. شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شـده در دی‌ماه ۱۳۹۵ بـه عـدد ۱۶۹.۷رسید. عدد شاخص مذکور در دی‌ماه ۱۳۹۴ معادل ۱۰۲.۵بوده است.

در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۵ تعداد ۸.۳هزار برگ سفته و برات بـه مبلغـی معـادل ۱۸۰.۴۷میلیــارد تومان در شــهر تهــران واخواســت شد. در ایــن دوره متوســط شــاخص‌هــای تعــداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۵۴ و ۵۱.۴ رسید که نسبت بـه دوره مشـابه سال قبل از لحاظ تعداد ۲.۷درصد کاهش و از لحاظ مبلغ ۳۶.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در ۱۰ماهه اول سال ۱۳۹۵ به عـدد ۹۷.۴رسـید. عـدد شـاخص مـذکور در ۱۰ ماهه اول سـال ۱۳۹۴ معـادل ۷۰.۶ بـوده اسـت.

  کاهش معاملات بورس

تعداد و ارزش سهام معامله شده در بورس اوراق بهادار تهران در دی‌ماه ۱۳۹۵ بالغ بر ۲۰.۱ میلیارد سهم به ارزشی حدود ۳ هـزار میلیـارد تومان در بـورس اوراق بهادار تهران معامله شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و ارزش سهام معامله شده به ترتیب به اعداد ۳۲۹.۷ و ۱۵۸.۸ رسید که در مقایسه با ماه قبـل از لحـاظ تعـداد ۳۲.۸درصـد افـزایش، از لحـاظ ارزش ۱۱درصد کاهش و نسبت به ماه مشـابه سـال ۱۳۹۴ بـه ترتیـب ۱۰درصـد و ۳۶.۴درصـد کـاهش داشته است.


منبع:اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا