اقتصاد کلانصوت

نقدینگی ریشه اصلی مشکلات کشور نیست

یک اقتصاددان گفت: نقدینگی موجود در جامعه راس کل خطیئه و ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور نیست بلکه این بحث ریشه در موارد و مسائل دیگر دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد خوش چهره در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: اگر اقتصاد مملکت از رکود خارج شود نقدینگی موجود در جامعه برای فعالیت های اقتصادی کافی نبوده چرا که یکی مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی است.

وی همچنین اظهارداشت: کار آفرینان امروز برای اجرای طرح های اشتغال زایی در جامعه با چالش عدم دسترسی به منابع مالی روبه رو هستند.

این اقتصاددان در پاسخ به اظهار نظر برخی ها که می گویند «نقدینگی مشکل اصلی اقتصاد کشور است»، گفت: چنین باور و جهت گیری یک اشتباه استراتژیک است.

وی در ادامه افزود: نقدینگی جامعه باید با یک سازو کار دقیق و اصولی به سمت بخش های مولد جامعه هدایت تا ضمن اشتغال افزایی موجب رشد اقتصادی، پویایی تولید، رونق صادرات، ارزآوری و موارداز این دست معطوف شود.

وی در ادامه افزود: محدودیت منابع یکی از موانع بر سر راه تولید صنعتی، کارگاهی، کشاورزی و غیره در کشور است.

خوش چهره اظهارداشت: تلاطم در بازار ارز و سکه ناشی از هجوم نقدینگی سرگردان در جامعه نیست بلکه متاثر از اشتباه در تصمیم گیری، مدیریت و سیاست گذاری است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: مسئولان با تصمیم های نامناسب و همینطور عدم ثبات در تصمیمات مردم را برای ورود به یک حوزه از اقتصاد مانند ارز، سکه و موارد مشابه تشویق ولی وقتی یک جریان خفته مالی در جامعه بیدار می شود از پس مدیریت آن برنمی آیند.

این اقتصاددان با تصریح مجدد مبنی بر اینکه مشکل اصلی خود نقدینه در جامعه نیست، اظهارداشت: در حال حاضر هجوم به بازار ارز و سکه بخشی مربوط به افرادیست که به سبب کاهش ارزش پول ملی دارایی و ثروت خود را فروخته و به ارز و سکه تبدیل کرده تا ارزش این اموال و دارایی حفظ شود.

وی در ادامه یادآورشد: این موضوع قبل از اینکه به نقدینه ربط پیدا کند به تصمیماتی مربوط می شود که برخی از حوزه ها را بی جهت شیرین می کنند.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا