امور زیربناییراه و ساختمان

بارندگی‌های اخیر عامل عدم افتتاح ترمینال سلام در موعد مقرر شد/ به دلیل کمبود فضا در فرودگاه، در مساجد حاجی‌ها را بدرقه و استقبال کنید

معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاه امام خمینی با بیان اینکه ترمینال سلام به عملیات حج امسال نرسید، گفت: بارندگی‌های اخیر دلیل عدم افتتاح ترمینال سلام بوده و به دلیل محدود بودن ظرفیت ترمینال فعلی فرودگاه امام، از مردم درخواست می‌کنیم مراسم بدرقه و استقبال از حجاج را در مساجد برگزار کنند.

علی رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به انجام پروازهای حجاج از فرودگاه امام خمینی اظهار داشت: پرواز رفت حجاج از ۲۷ تیر و پروازهای برگشت تا ۲۴ شهریور ماه ادامه خواهد داشت. پروازهای حج ۷ استان تهران، البرز، مرکزی، قم،‌ لرستان، ‌قزوین،‌ سمنان و زنجان به اضافه شهر کاشان از فرودگاه امام خمینی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۸ پرواز رفت از ۲۷ تیر با جابه‌جایی ۲۵ هزار و ۲۵۰ زائر شروع می‌شود،‌گفت: در هر پرواز به طور متوسط سه کاروان حضور دارند. تمام پروازهای رفت و برگشت از فرودگاه امام توسط دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و سعودی انجام خواهد شد. البته انجام تقریبا دو سوم پروازها بر عهده ایرلاین ایران ایر خواهد بود.

معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاه امام خمینی افزود: پروازهای برگشت حجاج از سوم شهریور ماه آغاز خواهد شد و در پروازهای برگشت ۲۶ هزار و ۹۰۰ نفر از حجاج به فرودگاه امام برمی‌گردند.

وی درباره علت اختلاف تعداد زائران در پروازهای رفت و برگشت گفت: معمولا برنامه‌ریزی صاحبان کاروان اینگونه است که پرواز برگشت برخی از حجاج به فرودگاه امام باشد.

رستمی با بیان اینکه پروازهای حج از سالن حجاج ترمینال یک انجام می‌شود، ادامه داد: مسیرهای جداگانه‌ای برای اعزام و پذیرش حجاج در ترمینال یک پیش بینی شده است و قرار بر این است که جانبازان و معلولین و زائران کم توان بتوانند از پاویون یا مسیر ویژه برای سوار شدن هواپیما استفاده کنند.

معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاه امام خمینی درباره علت آماده نبودن ترمینال سلام برای اعزام و پذیرش حجاج اظهار داشت: قرار بر این بود که عملیات حج امسال در فرودگاه امام از طریق ترمینال سلام انجام شود اما بارندگی‌های پی در پی ماه‌های گذشته مانع از اجرای عملیات عمرانی شد. بارندگی‌ها در منطقه فرودگاه امام خمینی بسیار شدت داشت و مانع از پیشرفت فیزیکی پروژه طبق برنامه زمان بندی شده است.

رستمی درباره گنجایش ترمینال یک برای اعزام و پذیرش زائران تاکید کرد: یک سالن پشتیبان برای مستقبلین و بدرقه کنندگان از زائران با ظرفیت حدود ۴هزار نفر در نظر گرفته‌ایم البته این سالن جنبه پشتیبانی دارد و احتمالا با توجه به توصیه‌ای که به خانواده‌ها و اقوام حجاج داده می شود نیازی به استفاده از این سالن نیست.

 وی ادامه داد: سازمان حج و زیارت اعلام کرده است که مراسم بدرقه در مساجد انجام می‌شود و قرار نیست اقوام و خانواده‌ها زائران را تا فرودگاه امام همراهی کنند. برای زمان برگشت هم از آنجایی که اکثر زائران از استان‌های غیر از تهران و البرز هستند مستقبلین زیادی نخواهند داشت و این تدابیر اندیشیده شده که برگشت زائران از فرودگاه با اتوبوس به استان‌های خود انجام شود.  

رستمی تاکید کرد: از مردم درخواست داریم مراسم بدرقه و استقبال را در مساجد برگزار کنند.

معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاه امام خمینی با تاکید بر اینکه اقوام و آشنایان اعم از استقبال کنندگان و بدرقه کنندگان نمی‌تواند وارد ترمینال شوند و می‌توانند از مانیتورهای خارج از ترمینال حجاج را مورد رصد قرار بدهند و از آخرین وضعیت آنها در سالن مطلع شوند تا به به استقبال آنها بیایند بنابراین نیازی به ورود همراهان به داخل ترمینال نیست.  

وی همچنین درباره تمهیدات مورد نیاز برای استفاده همراهان حجاج از تاکسی اظهار داشت: توصیه می‌شود همراهان از مترو استفاده کنند خط مترو فرودگاه امام از ساعت ۵/۳۰ صبح تا ساعت ۲۲/۳۰ فعال است اما مشکلی در این بخش و افزایش تعداد تاکسی‌ها نداریم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا