انرژی

تولید دومین صادرکننده بزرگ اوپک با ثبات ماند

تولید نفت عراق با وجود گسترش اعتراضات در منطقه جنوبی این کشور که عمده صادرات نفت از آن انجام می گیرد، در سطح عادی انجام می‌گیرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سخنگوی وزارت نفت عراق به بلومبرگ گفت: تولید و صادرات از جنوب عراق در سطح عادی در جریان است و مقامات، نیروهای امنیتی را برای حمایت از میادین و تاسیسات انرژی در این منطقه به کار گرفته اند.

اعتراضات مردمی هفته گذشته در استان بصره شکل گرفت و ساکنان این منطقه خواستار شغل در برخی از میادین نفتی بزرگ عراق بودند که توسط شرکتهای بین المللی مانند اکسون موبیل و لوک اویل اداره می‌شوند.

همچنین بخوانید

عراقی‌ها نسبت به بیکاری و خدمات عمومی نامناسب از جمله کمبود برق و آب که از زمان تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ وجود داشته است، اعتراض کردند.

شهروندان عراقی دسترسی به دفاتر خارج از میادین نفتی رومیله (BP)، وست کرنا ۱ (اکسون) و وست کرنا ۲ (لوک اویل) را از روز یکشنبه مسدود کرده‌اند و خواستار در اولویت قرار گرفتن مردم محلی برای استخدام در بخش انرژی شده اند. مقامات محلی مدعی هستند که بیش از ۱۴۰ هزار محلی در بخش انرژی به کار مشغول هستند در حالی که ۵۰ هزار نفر از جمله خارجی‌ها از خارج از بصره استخدام شده اند. معترضان خواستار جایگزین شدن آنها هستند.

عراق در حال بازسازی صنعت انرژی خود بوده و پس از عربستان سعودی، دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است. بنا بر اعلام آژانس بین المللی انرژی، این کشور ۴.۵۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند و عمده تولید نفت عراق از طریق پایانه‌های جنوبی، صادر می‌شود. صادرات نفت عراق در ژوئن به ۳.۵۲۱ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس بیانیه‌ای که روز شنبه از سوی دولت عراق منتشر شد، دولت یک کمیته به ریاست جبار اللعیبی، وزیر نفت، برای طراحی برنامه هایی به منظور رسیدگی به نگرانیهای معترضان تشکیل داده است. همچنین ۳.۵ تریلیون دینار (۳ میلیارد دلار) برای حمایت از پروژه‌هایی که مسائل مذکور را رفع خواهند کرد، اختصاص یافته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا