بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

در نشست خبری دیجی‌کالا و روکولند چه گذشت؟

 

دیجی‌کالا با اعلام آغاز همکاری با روکولند، به صورت رسمی به حوزه فروش مواد غذایی و کالاهای تندمصرف وارد شد. این غول اینترنتی ایران ادعا کرده که ارسال کالاهای تندمصرف تا ۳ ساعت با تنوع بیش از ۱۰ هزار نوع محصول در شهر تهران فراهم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دیروز ۲۵ تیر ۹۷ گروه دیجی‌کالا در نشستی خبری با عنوان آغاز همکاری دیجی‌کالا و روکولند برنامه‌های خود را در گروه مواد غذایی و سایر محصولات تند مصرف (FMCG) شرح داد. در این برنامه که در محل موسسه فرهنگی اکو در تهران برگزار شد، مدیران دیجی‌کالا درباره ورود به عرضه حوزه FMCG توضیحاتی ارائه دادند و در پایان جلسه هم پرسش و پاسخ با خبرنگاران صورت گرفت.

مدیرعامل دیجی‌کالا در پاسخ به سؤال خبرنگار راه پرداخت مبنی بر اینکه آیا همکاری روکولند و دیجی‌کالا ارتباطی با راه‌اندازی دیجی‌پی و ورود دیجی‌کالا به حوزه فین‌تک دارد، بیان کرد: «دیجی‌پی برای تمامی سفارش‌های دیجی کالا استفاده خواهد شد و الزاماً وابسته به FMCG نیست. در حوزه کالاهای تندمصرف هم از دیجی‌پی استفاده می‌شود اما این دو هیچ کدام زیرمجموعه هم نیستند.»

به گفته محمدی، خرید مواد غذایی و کالاهای تندمصرف از دیجی کالا با همان شناسه کاربری سابق و همانند خرید محصولات دیگر امکان‌پذیر است. او عنوان کرد: «نمونه‌های خارجی موفق حوزه FMCG در دنیا انگشت‌شمار هستند و امیدواریم در این حوزه موفق عمل کنیم. سایت روکولند مانند قبل به فعالیت خود ادامه می‌دهد و سفارش از طریق آن کماکان میسر است.»

مدیرعامل دیجی کالا اضافه کرد: «در شروع این پروژه ارسال کالاهای تندمصرف دیجی کالا از ۸ صبح تا ساعت ۲۱ در ۴ بازه زمانی انجام می‌شود. همکاری دیجی کالا و روکولند، مدل share swap (تبادل سهام) است. این مدل خرید سهام آن شرکت و از بین بردن آن نیست. یک نوع توافق از جنس ساخت کسب‌وکار مشترک و شراکت دو شریک تجاری برای آینده است.»

به عقیده محمدی خرده‌فروشان فیزیکی سنتی از بین نمی‌روند و این حوزه آن‌قدر بزرگ است که فضا رقابتی‌تر می‌شود و ورود دیجی‌کالا به حوزه مواد غذایی تأثیر آن‌چنانی روی کسب‌وکارهای سنتی ندارد.

محمدی درباره ورود دیجی‌کالا به بورس اعلام کرد: «نمی‌توان به صورت دقیق اظهارنظر کرد و تخمین کاملی نداریم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور بازار سرمایه بسیار متلاطم است و زمان‌بندی این پروژه تحت تأثیر این تلاطم است. احتمالاً اولین شرکتی خواهیم بود که عرضه اولیه سهام را انجام می‌دهیم. خط شکنی در این زمینه نیاز است. اینکه شرکت استارت‌آپی به بورس وارد شود، کار سختی است و این فرآیند زمان‌بر است.»

محمدی اقدام وزیر ارتباطات در منتشر کردن فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی موبایل را شجاعانه و قابل تقدیر دانست و تصریح کرد: «دیجی کالا تاکنون یک گوشی موبایل هم وارد نکرده و یک دلار هم ارز دولتی دریافت نکرده است.»

محمدی درباره ابزار کنترل قیمت‌ها گفت: «در دیجی کالا ابزار دقیق و جامعی برای کنترل قیمت نداریم. در آمازون هم‌چنین ابزاری وجود ندارد؛ اما ما نمودار تغییر قیمت را نشان می‌دهیم. من در دنیا هیچ فروشگاهی سراغ ندارم که نمودار تغییر قیمت را شفاف به مشتری‌اش نشان دهد. نباید از دیجی کالا انتظار داشت تمامی مشکلات اقتصادی را حل کند چون عملاً برایمان غیرممکن است.»

مدیرعامل دیجی‌کالا افزود: «در رابطه با قیمت انتقادات زیادی به ما وارد است و هر روز آنها را می‌شنویم و توییت‌ها و کامنت‌ها را می‌خوانیم. در حال حاضر ۴۰۰ هزار کالا در دیجی کالا عرضه می‌شود. اگر این رقم را با یک فروشگاه فیزیکی مقایسه کنیم تنوع دیجی کالا بسیار بالا به حساب می‌آید. هرچند از چیزی که انتظار داریم فاصله داریم. ایده آلمان ۵ میلیون کالا است. مدیریت کردن ۴۰۰ هزار کالا که کار ساده‌ای نیست و این به این معنا نیست که دیجی کالا ابزاری برای کنترل قیمت‌ها ندارد؛ اما فراموش نکنید دو مدل فروش در دیجی کالا وجود دارد. در مدل retail خود دیجی کالا، جنس را می‌خرد و عرضه می‌کند و فروشنده آن محصول است. تعداد کالاهایی که دیجی‌کالا به صورت retail می‌فروشد، به ۱۰۰ هزار کالا می‌رسد.»

به گفته محمدی، دیجی کالا یک شرکت ۱۰۰ درصد شفاف است و فاکتور خرید رسمی تمامی محصولات با ۹ درصد ارزش افزوده در این فروشگاه موجود است. به همین دلیل دیجی کالا فقط می‌تواند کالا از توزیع‌کنندگان رسمی بخرد و بفروشد و این مجموعه معتقد به رعایت تمامی قوانین کشور است.

مدل دیگر فروش در دیجی کالا marketplace است که فروشندگان زیادی می‌توانند کالایشان را از این طریق بفروشند. عرضه‌کنندگان محصولات در این مدل پنلی از دیجی کالا دریافت می‌کنند و می‌توانند محصولتشان را در آن پنل قرار دهند. محمدی دراین‌باره می‌گوید: «این نوع کسب‌وکار در کشور جدید است و به هر حال پیش می‌آید که بعضی از عرضه‌کنندگان تخلفاتی داشته باشند و بعضاً کالای غیراصل یا کالا با قیمت بالاتر عرضه کنند. ما به مشتری می‌گوییم اگر تا ۲ روز فروشنده دیگری همان کالا را با قیمت کمتری فروخت، آن را پس می‌گیریم. همچنین اگر فروشنده‌ای کالای تقلبی بفروشد دیجی کالا آن محصول را پس می‌گیرد. دیجی کالا با این نوع فروشندگان قاطع برخورد می‌کند.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا